Jump to content

Recommended Posts

Posted

Någon som har tips om en BRA kaffemaskin som gör 1 KOPP kaffe som smakar BRA  när man ställer in muggen och väljet liten/ mellan/ stor ?

Det ska vara kaffe och vatten i. Det ska vara vanligt kaffe: inget mjölk och skit. Inga kapslar man ska stoppa i. Enbart kaffe och rent vatten. Cirkel K macken i Kävesta har kaffe som är ganska nära hur jag tycker det ska smaka.

Brygga 1 KOPP i en kaffebryggare blir inte riktigt bra: man måste göra ett par koppar för det ska bli riktigt varmt och få riktig smak- då blir det att slänga en mugg kaffe varje gång man bara ska ha "en kopp"

Någon som har en ide' om något som är bra? Priset är inte så noga (inom rimliga gränser)

Posted

Priserna är rätt höga, men kika på Jura maskiner, finns de som gör kaffe och inte bara espresso! De brukar göra jäkligt gott kaffe!  

• Thanks 1
Posted

Jag har en **enkel** Melitta maskin och köper bönorna på Lidl, deras Espresso och en med rejäl crema som jag blandar 50/50.
Blir ett gott kaffe. Liten eller stor kopp finns som val på den maskinen och kostar inte skjortan, finns nyare modeller idag.

Posted

Min moccamaster har aldrig gjort mig besviken om det är vanligt bryggkaffe vi pratar om.

• Like 1
Posted

Vi använder två olika bryggare och Moccamaster fungera alldeles utmärk för att brygga endast en mugg kaffe.

Jag är superanal när det kommer till kaffe endast  SVART HETT och inget annat jox i.

Leif

Moccamaster.jpg

Coffee Queen.jpg

• Like 1
Posted

Jag brygger alltid endast en kopp i vår Moccamaster och tycker det funkar bra. Vill undvika garvsyra till varje pris så jag stänger alltid av bryggaren direkt när den bubblat klart.

• Like 1
Posted

En liten pressobryggare tycker jag funkar bra om man bara vill göra en eller två koppar kaffe.

Gott blir det också!

EDIT: Och funkar lika bra ute i skogen om man har stormköket med sig så man kan koka vatten.

Bodum, chambord kaffepress 0,35l krom

• Thanks 1
Posted

Använd vattenkokare och brygg kaffet i en sådan här:  Kaffefiltertratt

9676847611934.jpg

Fördelen med jämfört med bryggare är att du direkt får riktigt varmt vatten till kaffet, vilket underlättar om du vill brygga mindre mängder. 

(Eller skaffa en Nespresso. Det är enklaste sättet att få gott kaffe. Det går att få godare kaffe, men det brukar vara ännu dyrare samt besvärligare.)

Posted

Jag har en likadan som Tecno. Den ger ett bra resultat, kvarnen är en akilleshäl men annars så.

Posted
Posted

Kompisen har en som man kör bönor i och fyller vattentanken allteftersom man brygger slut, ingen aning om vad den heter men det blir varmt, gott kaffe. Iom att du kör hela bönor så har du alla möjligheter att välja ett kaffe som passar smaklökarna.

• Like 1
Posted

Var inne till XXL med Alf för att köpa en ny 155 mhz jaktradio till honom. Det vart en Hunter. Hade du inte bättre pris på dom fråga jag? Det var förra vecka... titta på skärmen igen: den måste du kunna göra något på...

Det kunde han: ett mycket bättre pris vart det ?

Gick in till Media Markt ( grannfastigheten) för att kolla på en kaffemaskin. Stod länge och kollade tills en ung dam kom förbi och frågade om hon kunde hjälpa oss? Ja, jag vill ha en kaffemaskin. Då ska jag ringa på någon annan, för jag är expert på telefoner sa hon. Ja tack, gör gärna det- då seglade hon av, och vi väntade.

Och vi väntade...

Då stod det en annan ung tjej, i svart, och med förkläde. Hon liknade den franska tjejen som Butch är ihop med i Pulp Fiction- henne fick vi till att demonstrera en maskin med kapslar (hon var inte säljare) och göra oss varsin kopp gott kaffe med skum.... det var faktiskt riktigt hyggligg kaffe.

Och vi väntade

Då kom första tjejen förbi, och jag frågade vart den tog vägen som skulle komma och hjälpa oss- hon skulle ringa igen.

Och vi väntade...

Och drack upp vårat kaffe...

Och väntade....

Och åkte hem

Sådan är det med modern kundvård ?

Posted

Vadå ni fick ju en fikakopp iaf 

• Thanks 1