josc72 Posted October 13, 2020 Share Posted October 13, 2020 Behöver man göra något med en ny 22:a för att den skall bli bättre. Vet att nyttan "break in" är omdiskuterat när det gäller mantlade kulor i nya pipor. Olika tillverkare ger ju också olika råd när det gäller break in. Men, vad med en 22:a? Jag har blivit huvudsponsor, igen, i ännu en ny sport, för att mina döttrar vill köra skidskytte. En ny 45.000 kr Anschutz Fortner är på väg. Kräver den initialt någon extra varlig hand för att skjuta optimalt senare? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dahla Posted October 13, 2020 Share Posted October 13, 2020 Jag hade gjort som Erik Cortina... hellre stoppat snorren i en köttkvarn än att jiddra med en "break in" ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Droggot Posted October 14, 2020 Share Posted October 14, 2020 Jag har aldrig gjort en brake in i något vapen över huvud taget. En 22 behöver du oftast skjuta några hundra skott i utan rengöring för att den skall skjuta optimalt. Min Sako skjuter sämre efter en riktig rengöring där emot Krioco 22an skjuter alltid bra även efter rengöring. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
josc72 Posted October 14, 2020 Author Share Posted October 14, 2020 Tänker också att blykulor är så mjuka att de inte skall påverka eller påverkas av mikroskopiska ojämnheter inne i pipan. Om inga 22-skyttar bryr sig så gör jag det inte heller. Då blir nästa steg att skjuta in systemet med rätt ammunition och sedan se hur det sitter i stocken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts