Markuslindstrom Posted October 18, 2020 Share Posted October 18, 2020 Jag ska börja och säga att jag är helt novis och söker tips och inspiration. Jag har tänkt bygga upp en åtel där jag ska stödfodra vildsvin och sen kunna sitta och vaka några ggr per år. Jag behöver nu allt matnyttigt tips jag kan få, hur jag ska tänka i mitt uppbyggande av åteln. Vad för utrustning och vad man ska tänka på när man väljer spridare,belysning , batterier, val av foder, hur man ska koppla för bästa sätt. Ja enkelt sagt jag behöver tips på allt så vad ni än kommer med så är jag tacksam. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
redtop Posted October 18, 2020 Share Posted October 18, 2020 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Markuslindstrom Posted October 18, 2020 Author Share Posted October 18, 2020 Åh kanon. Det där är ju exakt va jag behöver. Vad använder du för batteri till spridaren sen. Och sen behöver man en timer av något slag så den vet när den ska sprida eller hur? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl A Posted October 18, 2020 Share Posted October 18, 2020 utfordring och åtelplats bör väl inte vara samma. Kan rek. vinsch för tunnan, så mkt smidigare fylla på, slippa klättra på åteln nedtyngd med majs/ärtor, kanske oxå sent imörker efter vakpass (iaf om man bor en bit från så man vill passa på fylla då). - Alternativt; bygg iaf en fast stege på åteln, så den alltid finns där, typ att ett av benen oxå är en hyffsat stadig stege. Jag har biltemas led, dubbla (vill ha bra lyse, ett är iofs rätt OK), bilbatteri samt en solcellspanel om 50 watt med regulator, och den synes hålla batteriet fulladat hela vintern med 5 timmars lyse varje natt. (riktad mot söder med helt fritt för solen)- En 12 v timer från ebay/wish för ngar tior funkar fint. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Markuslindstrom Posted October 18, 2020 Author Share Posted October 18, 2020 Nej det kanske inte ska vara men kommer kanske inte skjuta där allt för många gånger per år- ? Ska när ska man låta spridaren gå. Jag kommer ju ha en kamera där så jag kommer ju se när grisarna är framme så jag förstår att den ska gå en stund innan dom kommer men jag menar ska man låta den gå varje kväll även fast man inte vakar där eller ska man börja någon vecka innan man tänkte sitta? Foder och sånt som kommer vara i tunnan får jag tag i utan problem för inte mycket kr alls så tänkte mest vad som var bäst för jaktens skull. kommer troligtvis, om jag kommer på hur man ska koppla in ett sånt, ha någon form av timer på ljuset (och spridaren) ska man ha ljuset igång varje natt också så grisarna blir vana med det eller spelar det ingen roll? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Markuslindstrom Posted October 18, 2020 Author Share Posted October 18, 2020 11 minutes ago Carl A sa: utfordring och åtelplats bör väl inte vara samma. Kan rek. vinsch för tunnan, så mkt smidigare fylla på, slippa klättra på åteln nedtyngd med majs/ärtor, kanske oxå sent imörker efter vakpass (iaf om man bor en bit från så man vill passa på fylla då). - Alternativt; bygg iaf en fast stege på åteln, så den alltid finns där, typ att ett av benen oxå är en hyffsat stadig stege. Jag har biltemas led, dubbla (vill ha bra lyse, ett är iofs rätt OK), bilbatteri samt en solcellspanel om 50 watt med regulator, och den synes hålla batteriet fulladat hela vintern med 5 timmars lyse varje natt. (riktad mot söder med helt fritt för solen)- En 12 v timer från ebay/wish för ngar tior funkar fint. Nej det kanske inte ska vara men kommer kanske inte skjuta där allt för många gånger per år- ? Ska när ska man låta spridaren gå. Jag kommer ju ha en kamera där så jag kommer ju se när grisarna är framme så jag förstår att den ska gå en stund innan dom kommer men jag menar ska man låta den gå varje kväll även fast man inte vakar där eller ska man börja någon vecka innan man tänkte sitta? Foder och sånt som kommer vara i tunnan får jag tag i utan problem för inte mycket kr alls så tänkte mest vad som var bäst för jaktens skull. kommer troligtvis, om jag kommer på hur man ska koppla in ett sånt, ha någon form av timer på ljuset (och spridaren) ska man ha ljuset igång varje natt också så grisarna blir vana med det eller spelar det ingen roll? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Markuslindstrom Posted October 18, 2020 Author Share Posted October 18, 2020 1 hour ago redtop sa: Åh kanon. Det där är ju exakt va jag behöver. Vad använder du för batteri till spridaren sen. Och sen behöver man en timer av något slag så den vet när den ska sprida eller hur? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
redtop Posted October 19, 2020 Share Posted October 19, 2020 12 hours ago, Markuslindstrom said: Åh kanon. Det där är ju exakt va jag behöver. Vad använder du för batteri till spridaren sen. Och sen behöver man en timer av något slag så den vet när den ska sprida eller hur? Timer brukar ingå när man köper spridare (kolla t.ex. Biltema, eller Hylte Lantmän). Batteri tog jag ett 12V som passade vettigt i spridarens låda. Hade ett hemma, men det finns ju många olika storlekar på t.ex Biltema. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Galne Posted October 19, 2020 Share Posted October 19, 2020 45 minutes ago redtop sa: Timer brukar ingå när man köper spridare (kolla t.ex. Biltema, eller Hylte Lantmän). Batteri tog jag ett 12V som passade vettigt i spridarens låda. Hade ett hemma, men det finns ju många olika storlekar på t.ex Biltema. Ett 7,2Ah timmars brukar passa fint.. Art-nr: 80-410 på Biltema, 239kr. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Markuslindstrom Posted October 19, 2020 Author Share Posted October 19, 2020 Tack för hjälpen allihopa. Nu har jag tillräckligt kött på benen så jag kan börja knåpa ihop min egen åtelplats. Jag kommer lägga ut resultatet i tråden efter allt är på sin plats, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl A Posted October 23, 2020 Share Posted October 23, 2020 man brukar väl sprida runt ngt kilo foder per dygn, så att grisarna vänjer sig att det alltid finns en liten mellis där. om lyse varje natt så grisarna vänjer sig finns nog många åsikter. - min uppfattning (dock har jag inte så mkt erfarenhet) är att de verkar inte bry sig. jag har suttit på ngra åtlar som inte har lyse, men då satt upp eget medhavt, och fått skjuta där (dock vet jag ju såklart inte om lyset gjorde att gris ej gick fram ngra kvällar...). - har också tänt en ficklampa och lyst rätt på sugga med kultingar; hon verkade notera lyset, men brydde sig inte; först sedan jag "våldsamt" lät ljuskäglan spela runt henne lommade hon lite motvilligt iväg, men kanske va de ändå färdiga vid åteln... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts