Hoppa till innehåll

Vapnen(s säljarnas) utveckling.


danielj

Recommended Posts

Jägareförbundet har lagt ut några klipp på Youtube med instruktören Ted Lagrelius som jag anser lär ut bra grunder till nyblivna jägare.

Kika på dom klippen för att hitta bekväm skjutställning och rätt anlägg. Har man inte tillgång till skjutbana att öva på går det bra att torrklicka med vilket modernt vapen som helst såvida det inte är kantantänt... (nästan)

Det är verkligen pisstråkigt att torrträna men det kostar verkligen ingenting. Gör man alla moment från att lyfta bössan till axeln och ända fram till repetering av densamma några tiotals ggr varje dag så är det långt mycket bättre än ingen träning alla... och man behöver inte ens fundera över ljuddämparens vara eller inte vara...

 

Klicka på dom tre strecken i bild med en liten triangel för att välja film.

 

 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vet inte om ljuddämpare och dess effekt minskar eller ökar mängden träning och skjutförmåga för svensk älgjägare. Tror just den aspekten är oväsentlig betr varför man väljer att ha ljuddämpare. Borde nog kunna vara en faktor som gör att folk i mindre grad undviker att träna med bössan.

En jämförelse ev värd att beakta. Att tex vara utan ljuddämpare på bilen vill man ju inte. Det blir ett j-a oljud. Så jag tänker att bössor utan ljuddämpare är ett otyg, egentligen. Det har sabbat hörseln på många, bla mig. Trist läge som skjutledare när nån ”tuffing” kommer med sin odämpade 338wm på älgbanan och brassar av ngr serier. Det ökar mängden tinnitus för min del. 
Från ca 160db odämpat ner till ca 120db på dämpad bössa gör att vanliga hörselskydd faktiskt skyddar hörseln, vilket de i väsentligt lägre grad gör utan dämpare. Skulle nån påstå att bilar utan ljuddämpare är bättre än med dämpare blev den stackarn antagligen idiotförklarad. Så egentligen är det väl rätt absurt att förespråka ngt som vi vet sabbar folks hörsel när det finns vettiga dämpare sen många år. ”Men det finns ju f^lk te allting ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag använder inte ljuddämpare för närvarande, men på nästa studsare blir det nog det då det numera finns dämpare som är både mindre och nättare. Vid enstaka skott vid jakt så fyller de kanske ingen stor funktion då man ändå måste ha hörselskydd, men på skjutbanan upplever åtminstone jag att det blivit svårare att skydda hörseln i takt med ökad ålder. Med enklare kåpor eller aktiva kåpor så räcker det  med en serie för att man skall känna av skyttet efteråt. Tjocka kåpor fungerar bättre, men det enda som känns helt säkert är kombinationen av proppar och kåpor.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago edge sa:

Jag använder inte ljuddämpare för närvarande, men på nästa studsare blir det nog det då det numera finns dämpare som är både mindre och nättare. Vid enstaka skott vid jakt så fyller de kanske ingen stor funktion då man ändå måste ha hörselskydd, men på skjutbanan upplever åtminstone jag att det blivit svårare att skydda hörseln i takt med ökad ålder. Med enklare kåpor eller aktiva kåpor så räcker det  med en serie för att man skall känna av skyttet efteråt. Tjocka kåpor fungerar bättre, men det enda som känns helt säkert är kombinationen av proppar och kåpor.

De kåpor som säljs för jakt är inte designade för att användas på banan, de har för lite dämpmaterial i sig. De ska ju bara lösa ett par skott om dagen i skogen, ska man stå på banan och skjuta mer krävs det mer dämpning.

Länkar till Peltors Protector Shooter så ser man att de är lite tjockare men fortfarande aktiva!

https://www.widforss.se/3m-peltor-protac-shooter?ref=google&gclid=Cj0KCQjwuL_8BRCXARIsAGiC51BPTK4EiiLxQurIi6qbZBSLtJ3vSdPAURMTZlv7AFRT6odjFHo7MxYaAkqYEALw_wcB

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har ett par Peltor 3M  värsting kåpor på banan, dock hör man inte ett skit med dom på vilket är lite jobbigt ibland när man bara ser folk röra på mun och förstår att dom pratar med en. Men som hörsel SKYDD är dom fantastiska

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago culot sa:

Jag har ett par Peltor 3M  värsting kåpor på banan, dock hör man inte ett skit med dom på vilket är lite jobbigt ibland när man bara ser folk röra på mun och förstår att dom pratar med en. Men som hörsel SKYDD är dom fantastiska

Finns värsting kåpor med medhörning också, de dämpar bra på banan. Har ett par gamla av den modellen!!

https://www.verktygsproffsen.se/skydd-arbetsklader/personligt-skydd/horselskydd/3m-peltor-tactical-xp-horselskydd-med-hjassbygel-kh15952-1?channable=00ac37736b75004b4831353935322d3111&VAT=1&gclid=Cj0KCQjw28T8BRDbARIsAEOMBcyzWIPLtwp400fGaisCCZdaLTZaTwEIgvijqFVta0l3yNDYDmW91WsaAoFcEALw_wcB

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2020-10-22 at 11:37 Galne sa:

Jag använder dessa när jag jobbar eller jagar, upplever dem som de bästa. Sitter bekvämt, dämpar bra och bra ljudåtergivning. 

När jag började använda jag Sporttac men fasen vad trött i huvet man blir efter en heldag med dem. Dels trycker de i skallen sen dämpar de ju sämre... 

M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...