Jump to content

Vapnen(s säljarnas) utveckling.

danielj
 Share

Recommended Posts

7 hours ago Holz sa:

Jo, det har jag noterat på skjutbiografen lite då och då när man ser folk med dyra bössor med erkänt bra precision (ok, Blaser) och ljuddämpare som lik förbannat inte ens sätter de enklaste skotten.

De hade nog skjutit lika dåligt med en billig gammal skrotbössa ska du se. Både med och utan dämp. Jag tvivlar på att bössans pris påverkade skyttet. Det var nog bara dig det påverkade. 

17 hours ago danielj sa:

Men min fråga är: Är det rätt att rekommendera Ljuddämpare till nya jägare? Kan det förenkla, ja men isf skulle du rekommendera ditt barn att ta Automatkörkort istället för manuell för att det förenklar? 

//Danielj

Jag anser det vara rätt att rekommendera dämpare till alla, oavsett nivå på skyttet, pga buller. Ett förbud mot mynningsbromsar känns som rätt väg att gå i min värld.

Tycker din jämförelse med automatkörkort haltar, det är snarare som att bara ta hagelexamen iom att det innebär begränsningar. 

Jag tycker inte dämp eller inte har med saken att göra, är inte grundproblemet att det rent ut sagt är f-bannat tråkigt totalt sett att öva kulskytte och därför nerprioriteras av flertalet jägare?

När dessutom de flesta bänkar ute på våra banor inte inbjuder till en bra naturlig ställning för rekylupptagning kan enkel mängdträning bli något obehagligt vilket leder till ännu mindre övning?

/Markus

• Like 1

7 hours ago Holz sa:

Jo, det har jag noterat på skjutbiografen lite då och då när man ser folk med dyra bössor med erkänt bra precision (ok, Blaser) och ljuddämpare som lik förbannat inte ens sätter de enklaste skotten. 

Exakt! 

Om du inte kan skjuta så kan du inte skjuta med en dämpare heller.... 

Kan du däremot skjuta kan en dämpare i vissa fall hjälpa dig att skjuta bättre. Men det är nu precis allt annat än samma sak. 

7 hours ago Holz sa:

Sen är vi djupt oense om estetiken hos bultpangar, men där kommer vi nog aldrig lyckats frälsa varandra så det kanske  bäst lämnas därhän. 

Jo, i det kan vi väl enas. För jag kan faktiskt inte rå för att du har fullkomligt fel..... 

/T

• Like 1

15 minutes ago nuke sa:

Jag tycker inte dämp eller inte har med saken att göra, är inte grundproblemet att det rent ut sagt är f-bannat tråkigt totalt sett att öva kulskytte och därför nerprioriteras av flertalet jägare?

När dessutom de flesta bänkar ute på våra banor inte inbjuder till en bra naturlig ställning för rekylupptagning kan enkel mängdträning bli något obehagligt vilket leder till ännu mindre övning?

/Markus

Ett inlägg som pekar på två grundläggande fel i huvudena på den svenska jägarkåren..... 

Det ÄR rövtråkigt att mala skott i skottstolen, därtill ger det absolut inte ett skit sett till skjutförmågan väl man lämnat bänken. Men lik förbannat är det där folk envisas med att vara i tron att det är där man måste göra treklöver för att bli duktig. 

Asså - en retarderad apa kan skjuta träffbilder som ligger exakt på vad vaoen/ammunition kan leverera. 

Men det lik förbannat där man ligger i jordklotet konstigaste skjutställning och klipper av skotten med avfyrningar som är så katastrofala att det inte kan beskrivas med ord på svenska. 

Sen går man in tillälgbanan med treklövrarna i minnet och rycker ut skotten utanför älgen..... Men bössan skjuter ju treklövrarna, så då blir man ledsen och försöker hitta en lösning. Vilket blir: det är rekylen fel! 

Och sedan berättar man för alla sina djupa insikter i ämnet i det att man rusar och köper en dämpare. För man kan ju inte köpa en grundläggande skjutteknik.... 

Skjutbänken är till för kontroll av vapnet och siktet samt inskjutning. INGET ANNAT! 

/T

• Like 2

9 hours ago pmt sa:

Det räcker att stå på en normal svensk älgbana i augusti för att förstå det med....

Nu måste jag erkänna att jag aldrig stått på en svensk älgbana i augusti och således inte skjutit en enda guldserie. 

Och det årliga älgprovet på Åland är ett "jävla flitpris". Dock hör jag till dom ca 20% som klarar det på minsta möjliga antal serier.

Kan jag då skjuta?

Förmodligen inte, eftersom det sitter en dämpare på min gamla Tikka, i 308W med kortad pipa. 

Det finns många fördelar med dämpare. Jag har det även på min 22lr fast rekylen inte är speciellt besvärande.

Mina öron är en aning misshandlade av tidigt skytte, maskinrum och verkstäder så jag skaffade dämpare för ljuddämpningens skull. Den senaste bocken jag sköt (6mmBr med längre pipa) skulle jag inte haft en aning om vart tog vägen utan dämparens effekt på mynningsflamman. Men det hade ju wachteln koll på ändå förståss.....

Skulle Internet funnits när kikarsiktet började dyka upp skulle diskussionen varit den samma. Hemska nymodigheter som bara döljer dålig skjutteknik som man klarar sig utan. Och fula är dom också.

Hur många är utan kikarsiktet idag? Undantaget dom som ägnar sig åt närstrid med grisar i granplanteringar.

11 minutes ago pmt sa:

Skjutbänken är till för kontroll av vapnet och siktet samt inskjutning. INGET ANNAT! 

Där har du fel, den är utmärkt för utprovning av laddrecept också.

16 minutes ago pmt sa:

/T

Dock är det dit som huvuddelen av alla skyttar är hänvisade till för att träna annat än älgbana.

/Markus 

1 hour ago Pyrschjägaren sa:

De hade nog skjutit lika dåligt med en billig gammal skrotbössa ska du se. Både med och utan dämp. Jag tvivlar på att bössans pris påverkade skyttet. Det var nog bara dig det påverkade. 

Jo, det var ju liksom det som var poängen...att man inte kan köpa sig ifrån dålig skjutteknik och att utrustning i form av bössor med hög egenprecision och ljuddämpare inte heller kompenserar för det.

• Like 1

13 hours ago klompdomp sa:

Jag har bara jagat några år och nått som stör mig är bristen på lärotillfällen för just skyttet man möter som ny jägare. Jag har funderat på dämpare, men vill verkligen lära mig skjuta bra utan innan jag sätter på en. Men enda sättet verkar vara att nöta på egen hand på skjutbanan och förhoppningsvis lista ut saker och ting på egen hand? Allt man hör är ”Lär dig skjuta” men sällan ges förslag på hur. Jag fattar inte varför de lokala skytteklubbarna inte anordnar utbildningar inom kulskytte oftare? 

Det är som att skyttet mest är ett nödvändigt ont för att få kött i frysen och få grilla korv om vintern.. 

Jag upplever verkligen samma. Det är inte enkelt att komma åt mängdträning som nybörjare. Ännu svårare att kunna mängdträna med tränare eller "mentor". Synd eftersom det ju är så jäkla viktigt! Men det är lite off topic, ville bara instämma. :)

1 hour ago nuke sa:

Dock är det dit som huvuddelen av alla skyttar är hänvisade till för att träna annat än älgbana.

/Markus 

Man kan ställa sig upp och jämte bänken, sitta på huk, använda skjutkäpp mm. Finns massa olika sätt och träna mer än i skjutbänk! Ser ju olika ut på olika banor men man borde kunna stå rakt framför skjutbänken om inga andra möjligheter finns!

• Like 2

10 hours ago M-98 sa:

Intressant och jag får nog lov att hålla med. Jag klarar mig utan dämpare. Angående skjututbildning. Jag tycker att intensivkurserna och nivån på Jägarexamen borde skärpas till. Jägarexamen borde vara mer krävande och inte gå att göra på ett veckoslut. Är förbunden så desperata efter nya medlemar? Det är en del på skjutbanan som tagit jägarexamen för vapnen och förefaller helt ointresserade av jakt... Jag vet om examinatorer som påstår att eleverna klarat teoriproven trots att eleverna i andra situationer behövt tolk för enklare samtal......tjenare...:blink:

Instämmer även med detta både ang. skyttet och teorin. Jag ångrar att jag gick en intensivkurs, Teoridelen var helt fokuserad på provfrågor, inte på kunskap. Som tur är hade jag läst teorin på egen hand i ett år innan och det var det jag verkligen lärde mig av. Ang. skyttet så var det väldigt lite träning och proven kändes chansartade. Jag missade t.ex. på älgen (vilket jag i efterhand tänker var en bra grej eftersom om jag klarat det hade det inte haft med god skjutteknik att göra) men flertalet som sköt tokigt under övningsserierna lyckades skruva in godkänt på provet. Lite mer styrsel på hur kurserna ska se ut vore vettigt.

Låter det vara okommenterat om man skjuter bättre eller sämre med dämp men jag menar att man tveklöst jagar bättre med dämpare förutsatt att man skiter i kåpor. Inget att fippla med innan skott och man får mycket bättre uppfattning om andras och sitt eget ljud. Stort plus också att man hör om kulan träffar viltet.

• Thanks 1

2 hours ago nuke sa:

/Markus 

Och vem i helvete säger att du måste sitta i den när du övningsskjuter? 

Man stå sidan om, eller bakom den med... 

/T

2 hours ago Mr P sa:

Där har du fel, den är utmärkt för utprovning av laddrecept också.

Point taken

/T

7 minutes ago Tuffhund sa:

Låter det vara okommenterat om man skjuter bättre eller sämre med dämp men jag menar att man tveklöst jagar bättre med dämpare förutsatt att man skiter i kåpor. Inget att fippla med innan skott och man får mycket bättre uppfattning om andras och sitt eget ljud. Stort plus också att man hör om kulan träffar viltet.

Skaffa earscope eller motsv in-ear-protection så lovar jag att det öppnas en ny värld! 

/T

2 hours ago Mr P sa:

Nu måste jag erkänna att jag aldrig stått på en svensk älgbana i augusti och således inte skjutit en enda guldserie. 

Och det årliga älgprovet på Åland är ett "jävla flitpris". Dock hör jag till dom ca 20% som klarar det på minsta möjliga antal serier.

Kan jag då skjuta?

Förmodligen inte, eftersom det sitter en dämpare på min gamla Tikka, i 308W med kortad pipa. 

Tja skjuter du serierna på rad så är det nära nog definitionen av en sund skjutteknik. Och det är nu inte din dämpare som ger dig de resultaten. 

Dämparen har du ju för att dämpa ljudet, vilket den ju är gjord för. 

2 hours ago Mr P sa:

Skulle Internet funnits när kikarsiktet började dyka upp skulle diskussionen varit den samma. Hemska nymodigheter som bara döljer dålig skjutteknik som man klarar sig utan. Och fula är dom också.

Hur många är utan kikarsiktet idag? Undantaget dom som ägnar sig åt närstrid med grisar i granplanteringar.

Snudd på alla hagelskyttar.... 

Men i sak har du rätt, det ses som ett absolut krav för att det ska gå att skjuta i dagens jägarskrå. Även på gris i granplanteringar dessvärre. 

Men nu tillhör jag den generation som fick min skolning i FSR. Kan man skjuta halvfigur på 500m med öppna riktmedel på en gammal 96a, och det kan man rätt lätt med lite träning om skjuttekniken sitter där, så är det inte krav med kikarsiktet för att du ska kunna skjuta enligt de jaktliga kraven vi har i dag. 

Att sedan kikaren i jakten tillför en säkerhetsdimension i att man ser vad som finns framför. Eller bakom. Eller att det är rätt antal taggar på kräket man ska ha ihjäl. 

Men i sak är dämpare och kikarsikte absolut INTE ett krav för att du ska kunna träffa även jävligt små mål på långa håll. 

Det handlar BARA om skjutteknik - inget annat. Och kan du inte skjuta så hjälper garanterat inte vare sig ljuddämpare, skjutkäpp, rekyl dämpare i kolven, kikarsikte eller ett ultralätt tryck. 

Du kan nämligen inte skjuta med alla de gizmosarna ovan heller. För du kunde inte skjuta innan. Och du kan inte efter heller.... 

Även om alla dessa gizmosar förmodligen kan vara ytterst användbara och underlättar jakten någon gång. 

Det är liksom inte det som det handlar. 

Kan du inte skjuta, kan du inte skjuta oavsett vilka gizmosar (utom ett gammalt Diana25 - för där har du en fostrade gizmo! ) du skaffar dig. 

/T

Det finns tyvärr mer än en skjutbana som har "bullerproblem", där skytte bara får ske från bås. Då blir det svårare att träna jägarmässigt. 

Ett bra sätt för nyblivna jägare att öva kulskytte är att skaffa ett luftgevär. Där har du inte samma problem med var du kan skjuta. Luftgevär tenderar att tydligt visa när någon gör dåliga avfyrningar. ?

Ett luftgevär kan inte helt ersätta träning med det gevär som sedan används vid jakt. Det är främst rekylupptagningen som är annorlunda. Men rätt använt är luftgevär till stor hjälp när det gäller träning. P.g.a. av att det är enkelt för mig att skjuta luftgevär, är det det vapen jag skjuter i särklass mest skott med per år. 

Jag har ljuddämpare, men den används relativt sällan. När jag går med hund så uppfattar jag ljuddämparen som känsligare, och lättare att slå i -- vilket kan leda till träfflägesändringar. Sitter du bara på pass spelar det mindre roll. Om budgeten är tight skulle jag inte börjat med ljuddämpare. 

21 hours ago danielj sa:

Men min fråga är: Är det rätt att rekommendera Luddämpare till nya jägare? Kan det förenkla, ja men isf skulle du rekommendera ditt barn att ta Automatkörkort istället för manuell för att det förenklar? 

//Danielj

Det är väl inte fel att rekommendera dämpare till nya jägare men då under devisen att det kan göra skyttet lite bekvämare och underlätta/uppmuntra till mer träning snarare än att dämparen i sig gör dem till bättre skyttar. För som med så mycket annat här i livet så finns det väldigt få genvägar och de som finns är i princip bara tillämpliga för de som redan uppnått tillräcklig kompetens.

Sen de som menar att det är svårt att få till träningstillfällen är mitt tips att kontakta era lokala skytteklubbar. Allt ifrån luftgevärsskytte till PRS är utmärkta träningsformer och där jag huserar är det mer missnöjda miner över att det är så få som vill bli medlemmar och börja med skytte än tvärtom.

• Like 1

1 hour ago pmt sa:

Och vem i helvete säger att du måste sitta i den när du övningsskjuter? 

Man stå sidan om, eller bakom den med... 

/T

Inget alls men med en nybörjares orutin och människors benägenhet att välja enklaste vägen till det förmodade målet hamnar ändå de flesta lika f-bannat i bänken till att börja med.

/Markus

En påminnelse!

Jag är inte emot Ljuddämpare. Har en själv på en av klass ettorna (Har tre)! Utan att de skruvas på "konstant" på "nya" vapen! 

En följd fråga till :D

Finns det någon som har vetskap om hur mycket en dämpare dämpar? Dvs om vi bortser ifrån vikt ökningen, hur många procent minskar ljuddämparen rekylen?

10-20%?

Eller finns det någon med dämp och kunskap samt möjlighet att mäta rekyl så vore det ju roligt att testa! Dvs skott med dämpare, skott utan dämpare, skott med dämpare fasttejpad under kolven för att se skillnaden? 

Vore som sagt roligt att veta om vikten eller konstruktionen påverkar rekylen mest!

Japp jag är medveten om att kaliberval, gevärval och troligtvis ammuntionsvalet också kommer påverka rekylen. 

//Danielj

1 hour ago Holz sa:

Sen de som menar att det är svårt att få till träningstillfällen är mitt tips att kontakta era lokala skytteklubbar. Allt ifrån luftgevärsskytte till PRS är utmärkta träningsformer och där jag huserar är det mer missnöjda miner över att det är så få som vill bli medlemmar och börja med skytte än tvärtom.

Japp, det är äntligen på gång för mig men det var knepigare än jag trodde. Klubben jag har i stan kräver referenser av folk som man skjutit med, vilket är svårt om man just letar efter folk att skjuta med. :)  Efter samtal med dem visade det sig att det finns andra sätt att visa sig lämplig än personliga referenser, så det ser ut att lösa sig. Bra att klubbarna har säkerhetstänk och inte bara öppnar dörren utan kontroll tycker jag.

1 hour ago danielj sa:

Vore som sagt roligt att veta om vikten eller konstruktionen påverkar rekylen mest!

I runda tal 10% på krutgaserna, några procent på vikten men nu är inre rekyl i sig summan av olika parametrar utan hur den upplevs - och där spelar ljudet en betydande roll....

Och snackar upplevd minskning av rekyl har vi nog runt 75% av den upplevda rekylen. 

/T

17 minutes ago pmt sa:

I runda tal 10% på krutgaserna, några procent på vikten men nu är inre rekyl i sig summan av olika parametrar utan hur den upplevs - och där spelar ljudet en betydande roll....

Och snackar upplevd minskning av rekyl har vi nog runt 75% av den upplevda rekylen. 

/T

Så min uppskattning om 10-20% i beräkningsbar rekyl var inte helt galen.

Upplevd rekyl upp till 75% hmmm. Det hade jag inte förväntat mig!

Nu är det väl så att om man nosar på gränsen vad man klarar av så borde väl vinsten bli större av en sänkning? dvs om man skjuter odämpad 460Weatherby. Så kommer man inte känna av rekyl/ljuddämpning av en 6,5:a. Men om man tycker en odämpad 30-06:a är över gränsen så kan ju en dämpad dylik upplevas som ett lamm?

Faen vad det blir bökigt så fort det blir upplevelse/tro/tyckande. Mycket lättare med "hårda" fakta!

//Danielj

Skall man mängdträna värt namnet  så skaffar man ett ordentligt luftgevär, typ Feinverkbau 601. Sen skjuter man 3000 skott per vinter. Billigt, små förberedelser och totalt oberonde av vädret. Behövs förstås en lämplig lokal. 

• Like 1