Layzi Posted October 22, 2020 Share Posted October 22, 2020 Tjena! Införskaffade mig ny ammunition till 308an och sköt första viltet med den kulan. Viltet var en rådjurskid som jag sköt bakom bogen på 50 m med rak breddad och ingen höjdskillnad mellan mig och djuret. Med en perfekt träff så vinklar kulan neråt och bakåt och går ut långt bak och lång ner i viltet. Utgångshålet blev större än min handflata och hittade 3 andra små hål på olika ställen inuti djuret där blyrester gått in. Är detta vanligt med denna kulan i 308an kaliber? Jag hade mycket högre förväntningar hur den skulle bete sig och hålla ihop men kanske har jag få en dålig kula av alla eller vad säger ni som använder den. Mvh layzi Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
charlie Posted October 22, 2020 Share Posted October 22, 2020 6 minutes ago Layzi sa: Tjena! Införskaffade mig ny ammunition till 308an och sköt första viltet med den kulan. Viltet var en rådjurskid som jag sköt bakom bogen på 50 m med rak breddad och ingen höjdskillnad mellan mig och djuret. Med en perfekt träff så vinklar kulan neråt och bakåt och går ut långt bak och lång ner i viltet. Utgångshålet blev större än min handflata och hittade 3 andra små hål på olika ställen inuti djuret där blyrester gått in. Är detta vanligt med denna kulan i 308an kaliber? Jag hade mycket högre förväntningar hur den skulle bete sig och hålla ihop men kanske har jag få en dålig kula av alla eller vad säger ni som använder den. Mvh layzi Exakt samma sak hände för mig ☹️... Bytte rätt omgående till annan ammo för matnyttigt vilt. Använder Hammerheaden till nöds på räv å grävling... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M-98 Posted October 22, 2020 Share Posted October 22, 2020 Sako super hammerhead är den du skall ha - en bondad kula. Jag kör med 150 grains super hammerhead i min 308 win. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts