Hoppa till innehåll

Rätt utfört eftersök?


Smålandajägaren

Recommended Posts

Vill bara höra andras åsikter om hur ett eftersök jag var delaktig i idag utfördes så tacksam för kloka svar.

runt klockan 17 idag sköt jag på ett smaldjur på en gammal åker( halv högt gräs o låga björkbuskar lite överallt). Det Stod ca 10 meter in på åkern och en stor tät granplantering i anslutning. 

Jag satt i ett torn med fullt stöd ca 80 meter från djuret. Full bredsida och jag håller Hårkorset mitt i bogen ganska högt med kaliber 9,3x62. 

I skottögonblicket ser jag inga tecken på träff och innan jag har repeterat in nytt skott är det borta men jag hinner memorera flyktriktningen. 
Går fram o kollar skottplatsem tillsammans med en erfaren jägare. Är där i ca 20 minuter men hittar inga tecken på träff. 
Hömtar taxen som är spårsäker och har gått godkända spårproblem nyligen. 
spårar ca 1 km genom granet utan blod, ben eller hår. Väljer därefter att avbryta och går tillbaka till skottplatsen. 
letar ytterligare men hittar inget. Tar om spåret igen och det följer samma löpa. På samma plats väljer vi att avbryta och konstaterar bom. 
 

gjordes detta eftersök korrekt med tanke på omständigheterna?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker ni gjort vad ni kan. Känns som bom. Hitta ni kul nedslaget?

Men ska man ta det ett steg till, kolla med en hund till. Sen är de skillnad att göra eftersök med hundar man jagar med, och hundar som bara gör eftersök. 

Familjen har en Drever som skallar i spåret om de är friskt vilt, tyst då vet man att de är träff. Bra egenskap. Men tog några spår att komma fram till.

S

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med hs_merkel. Svårt att se att ett rådjur gått mer än 1 Km utan att ta sårlega efter en träff med 9,3x62 i helfigur. Med en snudd så är det möjligt men då läker det ihop. Sen får man jobba med det hundmaterial man har. Idealet är om man har tillgång till en släpphund som går ikapp och drar ner, men tror inte att det har gjort någon skillnad i detta fall.

Sen finns det några fällor som är lätta att trilla i när man skjuter.  Hur var det med stödet, direkt mot tornet eller en hand eller annat mjukt mellan tornet och geväret. Det blev lite bråttom = rycka av skottet.

Det är bara att bryta ihop och komma igen?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago hs_merkel sa:

Tycker ni gjort vad ni kan. Känns som bom. Hitta ni kul nedslaget?

Men ska man ta det ett steg till, kolla med en hund till. Sen är de skillnad att göra eftersök med hundar man jagar med, och hundar som bara gör eftersök. 

Familjen har en Drever som skallar i spåret om de är friskt vilt, tyst då vet man att de är träff. Bra egenskap. Men tog några spår att komma fram till.

S

Hej!

nej vi hittade inget kulnedslag men vi misstänker att kulan kan ha tagit i en liten brörkbuske och vinklat innan rådjuret. Vi ska ut o kolla skottplatsen igen idag på morgonen så får vi se om det ger något.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago Mulle mek sa:

Kan bara hålla med hs_merkel. Svårt att se att ett rådjur gått mer än 1 Km utan att ta sårlega efter en träff med 9,3x62 i helfigur. Med en snudd så är det möjligt men då läker det ihop. Sen får man jobba med det hundmaterial man har. Idealet är om man har tillgång till en släpphund som går ikapp och drar ner, men tror inte att det har gjort någon skillnad i detta fall.

Sen finns det några fällor som är lätta att trilla i när man skjuter.  Hur var det med stödet, direkt mot tornet eller en hand eller annat mjukt mellan tornet och geväret. Det blev lite bråttom = rycka av skottet.

Det är bara att bryta ihop och komma igen?

Stödet var korrekt. Ingen del av bössan var i kontakt med tornet utan det vara bara min hand som låg på Tornkanten. Kan även ha blivit så att jag ryckte  av skottet något så pipan doppades.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker det låter helt ok faktiskt, visst, man kan alltid göra mer men givet förutsättningarna.. kaliber och vilt så borde ni hittat ngt om det varit träff.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde samma bedömning I ett liknande fall i fjol. Sköt med 223 på kort håll, hittade ingenting och inte heller hunden visade något under den km vi spårade. Senare samma år sköt jag samma bock och fann ett nära läkt rispsår i skinnet på ett framben. Kanske från min första kula, kanske från något annat. Likväl tycker jag att du gjort det du kunnat.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har ju en räv med  något liknande som jag förmodligen kommer att skjuta inom två månader ute på åteln.. Den vart inte kvar, spårades, ingen lycka där. Tror inte den är frisk men den lär inte ligga utan kommer nog tillbaka såsmåningom..

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ni har enligt mig gjort vad ni kan och samtidigt har jag lite svårt att tro att det inte lämnar något spår när du skjuter med 9,3 om du hade träff i djuret.

Ni har gjort bättre eftersök än många andra som konstaterar bom direkt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En dålig träff är en dålig träff oavsett kaliber, kulsort har större betydelse.

Vi var på en bock för 2 år sedan under liknande förutsättningar, något längre men med samma kaliber. Bocken samm över en å och var borta, 2 dagar senare sköts bocken på samma ställe. Kulan hade dragit lågt i bröstbenet. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...