Hoppa till innehåll

Jämt valpen.


karelsk blandning

Recommended Posts

Hojj var visst utställning i helgen med honom, ska se om nån vill fara visa upp honom så man själv slipper.

Få se om han inte får en kompis i vinter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gick betydligt sämre på utställningen, var säker att han skulle komma bland dom bästa av hundarna som var inne men blev endast ett good för honom. Lillen visade sig bättre än jag trodde i ringen och var troligen bäst på det av dom som var i hans klass. Han blev mätt till 62,5cm så nästan samma som jag fått mätt honom till och fick mest nerslag på att han har litet huvud ännu men att han var exemplarisk i övrigt.

Jag och domare hade verkligen inte samma syn på hur en jämthund ska se ut, han ville ha dom grova och klumpiga. Dom hundarna jag räknat bort gick bland dom bättre idag. Hundar i junior klassen som redan är i den storleken som han ville kommer troligen bli ännu större när dom vuxit klart.

I mitt tycke alldeles för tunga i kroppen och kommer inte hålla att jaga med i längden.

Men nu är han iaf klar och får starta på jaktprov om det visar sig att han tänker jaga älg och det var tanken med dagens utställning.

Var min mor som ställde ut hunden och lät som att hon ville att han skulle anmälas till fler utställningar när han växt till sig lite till, hur man nu kan tycka det är kul vara på såna tillställningar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Fick kritiken på honom idag och helt ful är han ändå inte, blev VG på honom så måste blivit nån missuppfattning på plats.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hade lös honom på lördag och han fick ihop nästan 4mil på nån timme.

Bara han nu lär sig att inte fastna för mycket i spåren utan göra en ring istället när dom betat och trampat på samma ställe älgarna så blir det nog bra.

Lite väl spårnoga kanske istället för att använda vinden men det kanske kommer efter lite mer tid i skogen. Bra fart på söker tills han hittar ett spår att börja i.

Spännande blir det se vad som händer när han hittar slutet på spåret.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Lillen ser ut att få ett riktigt bra sök och bli duktig att spåra, rotar på lite väl mycket i spåren men han ger sig inte före det är utrett så tar mycket tid och väntan. Han ser inte ut att använda vinden spec mycket alls.

Igår hittade han först älgen och skällde typ 10talet skall enligt pejlen och fortsatte över vägen med den, sen det jag blev mest imponerad av med honom var att när älgen passerade renarna så rotade han på i älgspåret utan att fara jaga I renarna.

Tidigare ett släpp passerade han renarna utan att fara jaga dom och hunden är bara just över året och ännu inte farit i ren fast det är massor av dom. Antingen är han smart eller väldigt trög. Nå är bäl bara en tidsfråga innan han inte kan hålla sig och far med renarna ändå.

Inkallningen ser ut fungera rätt hyfsat om jag är inom 300m ungefär, så nu är det bara skällningen kvar för "lillen" men hitta en älg som står still här är nog inte det lättaste eller att alls hitta en älg.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

20211005_174842.thumb.jpg.1a51344d51051ff769cf602aa39fcc83.jpg

Lillen hann springa ihop dryga 5mil den här dagen men inte såg han ut trött för det, den andra stod bara still och skällde.

 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago karelsk blandning sa:

20211005_174842.thumb.jpg.1a51344d51051ff769cf602aa39fcc83.jpg

Lillen hann springa ihop dryga 5mil den här dagen men inte såg han ut trött för det, den andra stod bara still och skällde.

Snygga! Var är fotot taget i Norrbotten? Vi har mer snö i Bondersbyn.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago lsjonsson sa:

Snygga! Var är fotot taget i Norrbotten? Vi har mer snö i Bondersbyn.

Bilden är tagen i slutet september så därför det inte är snö, har bara inte kommit mig för att lägga upp det tidigare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

20 minutes ago karelsk blandning sa:

Bilden är tagen i slutet september så därför det inte är snö, har bara inte kommit mig för att lägga upp det tidigare.

Ok! Det förklarar ju saken!:thumbsup: Vi har ca 7-8 cm kvar efter förra helgens +25 cm pudersnö.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago karelsk blandning sa:

Efter mycket motgångar fick jag honom att följa till äldre hunden i älg spåren, tog ca 1 timme innan lillen började skälla men då kom det så sakteliga.

Långt uppehåll när jag var framme på stånden av honom och direkt han började skälla small det 2 skott och första älgarna han var med på låg där. Desperat som man var så sköt jag bägge två första gången han skällde. Få se om det var årets sista dag det gick jaga för oss eller om det går imorgon med.Resized_20211105_135459(1).thumb.jpg.97dce9b1b40dc16c61fb5916508aae29.jpg

 

Grattis och kul för junior! Nu kanske poletten trillar ner på valpen.:thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2021-11-05 at 18:55 lsjonsson sa:

Grattis och kul för junior! Nu kanske poletten trillar ner på valpen.

Synd det inte gick släppa dagen efter, skulle inte bli förvånad om han behöver hjälp att skälla igen.

Nu var väl allt lite extremt, första gången han träffar en älg som står i upptaget, väldigt arg ko med liten kalv (44kg)och sen 30cm snö där dom stod skälla.

Har haft funderingen att han varit tyst med älg tidigare men vet inte säkert, konstigt nog eftersom han annars är så frammåt men kan ju hänt något som inte jag vet.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är normalt inte noga att släppa ihop och ha hundar att skälla med varann, nu fick han ändå spåra fram till andra hunden som var 2km från släpp och det tog en stund innan spåren var utredda och han framme.

Men att han var tyst så länge fast andra skällde förstår jag inte, nå han började skälla iaf men konstigt.

Synd bara att jag inte haft möjligheten att göra det tidigare så man fick testat efter det här vad som hänt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

31 minutes ago karelsk blandning sa:

Synd det inte gick släppa dagen efter, skulle inte bli förvånad om han behöver hjälp att skälla igen.

Nu var väl allt lite extremt, första gången han träffar en älg som står i upptaget, väldigt arg ko med liten kalv (44kg)och sen 30cm snö där dom stod skälla.

Har haft funderingen att han varit tyst med älg tidigare men vet inte säkert, konstigt nog eftersom han annars är så frammåt men kan ju hänt något som inte jag vet.

Det är tufft att släppa hund när det är så mycket snö.

Jaktledaren hos oss har en valp som är typ 9 mån och den skäller för fullt. Du har pm.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den mer speciella jämte jag träffat, ena stunden ska han ligga i knä och nästa vara för sig själv och skiter i att man ber honom komma sen är han väldigt nyfiken hund.

Hemma är det mycket gå runt bära på sockor som han hämtar där han hittar, väskor,påsar eller i värsta fall blir det en av hans leksaker om han inte hittar en socka.

Mycket trakasserier av den äldre som är för snäll och aldrig säger nånting, i kojan är nog stället han tar det lugnast.20211008_060116.thumb.jpg.94e3f03c1197d9f47c092abe22e13234.jpg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Snygga foton!:thumbsup: En del har ju sina idéer för sig! Det har kompisens ena eng. setter också. Den är fenomenal på att hitta på rackartyg. Ca 9 mån gammal.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Nu är lillen parkerad för året oavsett före och väder, blir det mer jakt med hund är det den andra som får jaga.

Skällde några minuter på ett eftersök, stod först tyst en stund och långt ifrån älgen före han började skälla så sakteliga. När älgen la sig blev han tyst direkt konstigt nog.

Släppte sen igen efter att jag bandat förbi renar och såg älgarna ställa sig på 300m typ så ryckte jag till i kopplet så han fick sitta en stund före jag släppte.

Började skälla på vittringen vid legorna och sen drev 150m i spåret, kontakt 500m bort, gångstånd ca 700m sen sken. Åkte runt och väntade älgen skulle komma över vägen men hunden hann släppa och börja ta bakspåren så skyndade längre in efter vägen och upp på spåren hans så jag fick kopplat.

Blev plötsligt 6-7minus från +3 på morgon så blev väldigt skarpt mot slutet innan jag fick kopplat lillen, kan vara därför han också släppte och började ta sig tillbaks.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Nu har lillen börjat hävda sig mot den äldre och fått lite stryk, var några hål i honom tidigare en dag och konstigt nog blev det inga igår. 

Tur den äldre är en snäll hund och bara tryckte ihop och håller ner honom annars hade jag troligen åkt på att dela dom i hagen under dagarna. Räckte att ropa åt den äldre hunden så slutade han.

Nå inte speciellt konstigt så enerverande hund det är omvartannat och nästa ligga i soffan. Borde vara nån konstig bokstavs kombination och att han är från Finland.

Trampade iaf upp spåret så det kanske går fara springa med dem idag så energin minskar. Han har börjat stjäla grejer direkt han blir själv från bord och bänkar men sen sist jag öppnade dörren då han precis kom med sitt fynd har det varit lugnt, tills nästa gång ungefär.

Haft en fundering om att anmäla honom till en utställning närmare våren men vet inte om det är någon idé före han är startad på jaktprov.

Tänkte ta en valp i vinter och har bokat men funderar om jag orkar med en till, får jag därifrån så tar jag annars får det vara för stunden och väntar till nästa vinter iaf. Hoppas kompisen parar sin jämte efter nästa jakt då hade det varit intressant fast hunden är relativt ful för att vara en jämte men troligen bästa hunden jag jagat med fast jag ännu inte ens skjutit en älg åt den hunden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Förstår inte att det finns så mycket energi och nyfikenhet i hunden, att han sen tycker om snö tyder ju på att det inte är riktigt riktigt. 

Var ny snö på ca 15cm och han fick springa 1mil komma in och efter 30min vila så var det som vanligt.

När han hör nånting eller klockan börjar bli åt ef väntar han att det ska komma hem folk så då är det titta i fönstren, varvar mellan två st se ut genom.

Jag har haft svårt sova sist veckorna och varit upp mycket på natten och ibland lagt mig på soffan en stund istället, tar inte många minuter så ligger han där också. Går jag upp i sängen igen följer han med och ligger nu vid fötterna.

Synd han inte är tillräckligt lydig för att testa ha lös och egentligen tror jag inte han kommer gå att ha lös utom i skogen.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

100dagar sen hunden var lös sist så är länge sen det hände nånting vettigt i skogen.

Så är 100 dagar sen det blev skjutet sistans älgen och han fick ta semester.

Hunden har sina ryck och gillar att springa men nu på slutet har han blivit väldigt lugn och tycker om ligga på soffan. Tycker ändå att han är envisare än dom andra jämtarna och kanske lite hårdare än jämtarna brukar vara.

Bra och dåligt med det men han ser iaf ut att vara relativt lätt lärd i det han vill, han påminner mycket mer om karelaren än dom andra jämtarna.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Fast han får vara med fiska och springa dit och hem så anser han det vara för lite, tar ibland en extra tur men helst hade han nog velat springa ännu mer. Ganska ofta han håller läpparna som på nedre bilden, kanske när han funderar.20220318_165408.thumb.jpg.4ff50a4b84b75093c07a07948160de12.jpg20220318_165354.thumb.jpg.6a0cda760bd33f50c5ee795e84f68946.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Den här hunden behöver lite mer aktivering än tidigare jämtar för att hålla sig normal. När han är normal så är det lite av en knä hund nästan. 

Springa är nånting han tycker är skoj, gärna långt och fort om han får bestämma, är det en hjuling eller skoter så är han redo. Konstig hund, dom andra jämtarna har vart nöjd efter en kortare tur.

Ser ut att bli en relativt klok hund som läser mig lättare än dom andra hundarna, karelaren jag hade är han väldigt lik till sättet konstigt nog, nästan för lik. Men han lyssnar bara när han själv vill och tycker. Hundarna åkte ihop en kväll i veckan när jag skulle ta in dem men det räckte med att bli arg och lite ryck i kopplet för att dem skulle sluta. Var åt den lilla jag blev mest arg för det var han som startade allting, efter det var hunden sur åt mig ända tills vi gick i sängen då gick det över. Konstig hund.

Blir en spännande höst att se vad det blir av honom och om han tänker jaga med mig eller med sig själv, nå viktigast att han skäller iaf. Med lite tur så kommer det finnas lite mer kontakt vilja än dom andra jämtarna och jag hoppas att det går att få bättre lydnad i den här hunden.

Haft honom att se på nån död skyddsjakts björn och han var som vanligt väldigt, väldigt på direkt, mer än dom andra hundarna som var fram till den sen. Sålänge han var kvar och kände/såg björnen så skälldes det. I koppel och bil utan att det gick få tyst på hunden. Sen vad han gör om han träffar en på riktigt är nånting annat. 

Nu är det bara hålla igång och motionera och kanske lite spårning inför jakten sen hoppas det finns nån älg att jaga.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Försöker motionera dem så mycket det går men under arbetsdagarna är det svårt och redan tisdag är det rätt mycket damp med lillen, förutom då han sover.

Tidigare har det varit mycket hon här hemma men nu mer är det bara mig, konstigt nog för jag har blivit än mer bestämd med honom. Han har mycket det här att testa fast jag sagt nej, kanske inte mer än en,två gånger men flera dagar i rad för att se om det är konstant. Inte alltid han ens gör nånting han inte får utan står beredd och ska kolla mig och vad jag säger.

Smart hund men lite provocerande och väldigt avundsjuk på andra hunden.

Det nya är att han börjat anfalla dammsugaren alltid när han är inne och den stannar, dom andra har alltid gått undan.

Sist jag motionerade dem fick jag några renar framför och intresset steg så få se hur det kommer sluta när det nu fyllt på med ren på jaktområdet. Förra året stötte han bara iväg dem men är inte lika säker det är så lätt i år. Varit alldeles för lat och inte haft med honom till nån hage eftersom han inte brydde sig förra året.

Nå han har blivit ganska bra på läsa mig så det kanske syns att vi inte ska jaga dom efter några gånger. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...