Dansken Posted November 12, 2020 Posted November 12, 2020 Vad använder ni till bindemedel i era hamburgare? Köpte högrev till bra pris på MAXI och malde hela fadderuttan ned till färs med grova skivan. Jag har testat lite olika tips från olika matsidor och stekt och grillat lite på försök. Jag vill ha hamburgarna att hänga ihop lite bättre- men är inte intresserad av att röra ihop någon "köttbullesmet" Quote
Galne Posted November 12, 2020 Posted November 12, 2020 Jag brukar bara pressa ihop dem i en hamburgerpress, men har märkt att man får inte göra klart den helt. Då blir de torra och smuliga, måste vara lite rosa inut i! Tillsätter bara salt och peppar plus ev krydda! 2 Quote
M-98 Posted November 12, 2020 Posted November 12, 2020 mal lite finare i kvarnen och sedan är det exenterpress som gäller Jag tycker att två tunna burgare är godare än en tjock färsbiff, lättare att pressa hårt så de håller ihop. En del jkört en majsjöl, potatismjöl, ägg och annat. Jag kör med bara kött och pressar som ******* Quote
detstorabla Posted November 12, 2020 Posted November 12, 2020 Testa att mala ned lite rökt sidfläsk med färsen.typ 20%. Brukar göra det med älgfärs. 1 Quote
hs_merkel Posted November 13, 2020 Posted November 13, 2020 Brukar mala färsen tvågånger med en riktigt fin skiva sen tillsammans med fläskfärs, annars utan fläskfärs och pressa av bara ...! Quote
kkjon Posted November 13, 2020 Posted November 13, 2020 Just now lsjonsson sa: Jag hittar inte log ut efter uppdateringen av forumet. Ligger nog på samma ställe som som logga in och dina privata pm, jag letar jag med. 1 Quote
charlie Posted November 13, 2020 Posted November 13, 2020 Jag maler färsen grovt å blandar då i fett i jämna fördelningar om det behövs. Sen vänder jag runt allt och kör en malning till på fint. Brukar hålla ihop bra även med moderat pressning Quote
M-Ola Posted November 13, 2020 Posted November 13, 2020 Jag brukar ha i lite vatten samtidigt med kryddorna och sen låta färsen vila lite. Blir betydligt bättre då. Sen blir det bättre med en vettig hamburgerpress. Quote
lsjonsson Posted November 13, 2020 Posted November 13, 2020 1 hour ago kkjon sa: Ligger nog på samma ställe som som logga in och dina privata pm, jag letar jag med. Det tjorvade till sig när jag skulle skriva via mob. Quote
lsjonsson Posted November 13, 2020 Posted November 13, 2020 Jag tar skorpmjöl och hela ägg (utan skal) som bindemedel men dom blir ju inte lika runda som köpesburgare. Man har ju samma ingredienser till köttbullar och köttfärsbiffar. Quote
TekDr Posted November 13, 2020 Posted November 13, 2020 Vanligt salt duger för att få en färs som håller ihop bättre. Saltet drar ur vätska och på så vis blir färsen kladdigare. sen finns det ju olika religioner när man ska salta så hur man än gör gör man fel i nåns ögon ?♂️ 1 Quote
lsjonsson Posted November 13, 2020 Posted November 13, 2020 18 minutes ago TekDr sa: Vanligt salt duger för att få en färs som håller ihop bättre. Saltet drar ur vätska och på så vis blir färsen kladdigare. sen finns det ju olika religioner när man ska salta så hur man än gör gör man fel i nåns ögon ?♂️ Ja visst gör det det men man kan ju inte vräka i hur mycket salt som helst heller. Quote
TekDr Posted November 13, 2020 Posted November 13, 2020 6 minutes ago lsjonsson sa: Ja visst gör det det men man kan ju inte vräka i hur mycket salt som helst heller. Nä man saltar ju bara det som behövs för att uppnå den smak man önskar. själv gör jag sällan samma två gånger i rad utan jag brukar anpassa efter färsens beskaffenhet och vad jag ska göra för burgare. Dock kör jag inget skorpmjöl i färsen om jag ska göra burgare, då blir det ju en pannbiff ? Quote
lsjonsson Posted November 13, 2020 Posted November 13, 2020 3 minutes ago TekDr sa: Nä man saltar ju bara det som behövs för att uppnå den smak man önskar. själv gör jag sällan samma två gånger i rad utan jag brukar anpassa efter färsens beskaffenhet och vad jag ska göra för burgare. Dock kör jag inget skorpmjöl i färsen om jag ska göra burgare, då blir det ju en pannbiff ? Visst är det så! Lite grand kan man hälla i om man knådar ut färsen ordentligt. Quote
Popular Post Dansken Posted November 13, 2020 Author Popular Post Posted November 13, 2020 Ett nytt försök på att få den perfekta köttsemlan: Grovmald högrev, bacon, stekt lök, tomat, ost, Sweet baby Rays Honey/ Chipottle sauce, Bernaisse, Ketchup. Det får duga för i dag: Sista steget innan Nirvana ? 5 Quote
M-98 Posted November 13, 2020 Posted November 13, 2020 Mycket smaker med såser, mayo och ketchup etc så kamoufleras köttsmaken effektivt. Blanda färsen ordentlig och pressa utan helsike så håller burgaren ihop. Quote
Popular Post qvarnhill Posted November 13, 2020 Popular Post Posted November 13, 2020 Man får inte bearbeta färsen för mycket, den kan då separera kött och fett och då är det svårt att få burgarna att hålla ihop! 3 Quote
Arctic Posted November 13, 2020 Posted November 13, 2020 Om färsen är nymald brukar det inte vara några problem att få till bra hamburgare. Fryst färs brukar jag fuska med att sätta i ett ägg på ett kilo färs. Det gör att hamburgarna sitter ihop bättre, vilket underlättar. Speciellt om de grillas på riktigt kolgrill. 1 Quote
simnil Posted November 16, 2020 Posted November 16, 2020 Nu ville väl inte TS ha "köttbullesmet" men jag gör lika oavsett om det ska bli platta eller runda slutresultat. 1dl grädde 1dl ströbröd + salt och peppar i en skål och låt ströbrödet suga åt sig av grädden. I med ett ägg, lök och färsen, (typ ett halvkilo, bara älg). Veva på som f___n. Ju mer jag rör om desto bättre håller det ihop tycker jag. Pressa Stek. Quote
Popular Post tecno Posted November 16, 2020 Popular Post Posted November 16, 2020 5 minutes ago, simnil said: Nu ville väl inte TS ha "köttbullesmet" men jag gör lika oavsett om det ska bli platta eller runda slutresultat. 1dl grädde 1dl ströbröd + salt och peppar i en skål och låt ströbrödet suga åt sig av grädden. I med ett ägg, lök och färsen, (typ ett halvkilo, bara älg). Veva på som f___n. Ju mer jag rör om desto bättre håller det ihop tycker jag. Pressa Stek. och det resultatet blir fina pannbiffar, inga hamburgare! 3 Quote
karelsk blandning Posted November 18, 2020 Posted November 18, 2020 På 2020-11-13 at 07:35 charlie sa: Jag maler färsen grovt å blandar då i fett i jämna fördelningar om det behövs. Sen vänder jag runt allt och kör en malning till på fint. Brukar hålla ihop bra även med moderat pressning Så har jag med börjat göra, blir mycket trevligare färs. Sen en sak dom passade riktigt bra som hamburgare var att mala kött som var souvas rök och göra hamburgare på färsen. Jag pressade frös dom och sen paketerade. Quote
simnil Posted November 19, 2020 Posted November 19, 2020 På 2020-11-16 at 09:08 tecno sa: och det resultatet blir fina pannbiffar, inga hamburgare! Av ren nyfikenhet, vad är definitionerna på respektive "biff"? Får en hamburgare enbart innehålla kött medan en pannbiff får innehålla lite vad som helst? Men det spelar lite roll för mig annars, det blir goda "pannbiffar" som går utmärkt servera mellan två brödskivor. Och dessutom så för att jag ska lyckas få sambon äta hemgjorda bullar och burgare så är jag tvungen blanda i "lite av varje", (och det är hon som är älgjägaren i familjen). 1 Quote
tecno Posted November 19, 2020 Posted November 19, 2020 6 hours ago, simnil said: Av ren nyfikenhet, vad är definitionerna på respektive "biff"? Får en hamburgare enbart innehålla kött medan en pannbiff får innehålla lite vad som helst? Men det spelar lite roll för mig annars, det blir goda "pannbiffar" som går utmärkt servera mellan två brödskivor. Och dessutom så för att jag ska lyckas få sambon äta hemgjorda bullar och burgare så är jag tvungen blanda i "lite av varje", (och det är hon som är älgjägaren i familjen). Ja så är det. Men det är inget fel på pannbiff (missförstå mig rätt) som kan förtäras på många sätt, har inget emot vällagad mat! 1 Quote
Recommended Posts