Jump to content

Grova rör

Pyrschjägaren
 Share

Recommended Posts

14 minutes ago Patrik L sa:

Sporten är generalagent för Ruger i Sverige, så dom går definitivt att få tag på. Personligen har jag ingen jätteerfarenhet av just ruger m77, så angående kvalitet får någon annan svara.

Sporten? ?

7 minutes ago TekDr sa:

Ska nog va Sportec innan autocorrect la sig i ?

https://www.sportec.se/page/saljes-enbart-genom-aterforsaljare

Exakt, autocorrect måste man själv efterkorrrigera, men med några imperial stouts och någon du dubbel IPA innanför västen så slutar efterkorrigeringen att fungera av någon anledning...

Sportec nere i Åkarp ska det vara ;)

• Haha 2

9 minutes ago Patrik L sa:

Exakt, autocorrect måste man själv efterkorrrigera, men med några imperial stouts och någon du dubbel IPA innanför västen så slutar efterkorrigeringen att fungera av någon anledning...

Sportec nere i Åkarp ska det vara ;)

Tydligen sluddrar man även digitalt även om man försöker få det att se korrekt ut...

32 minutes ago ozzian sa:

nämner ni 416 taylor så måste jag boosta 404 jeffery,, men köpeammo?

Beror väl lite på vilket system man utgår ifrån och vad man kan klämma ner i det... Får man ner en 404 eller 416 Rigby så ser jag ingen anledning att "nöja" sig med en Taylor om det nu är grovt man ska ha. 

Eller tänker jag fel nu igen?

Inte för att vara dryg på något sätt. Bara en fråga som man diskuterat över någon öl efter jakt,.Men ni som har dessa grova kalibrar tränar ni med dem? Eller åker halvsjuan fram vid träning? Får ni iväg 4 skott på ett löp på älgen?

Har varit uppe och vännt, men tycker inte pipan gör så stor nytta i luften. Givetvis är en dålig kolv en dålig kolv, och sen hur man tar rekyl men ändå.

4 minutes ago hs_merkel sa:

Inte för att vara dryg på något sätt. Bara en fråga som man diskuterat över någon öl efter jakt,.Men ni som har dessa grova kalibrar tränar ni med dem? Eller åker halvsjuan fram vid träning? Får ni iväg 4 skott på ett löp på älgen?

Har varit uppe och vännt, men tycker inte pipan gör så stor nytta i luften. Givetvis är en dålig kolv en dålig kolv, och sen hur man tar rekyl men ändå.

Inte det minsta drygt utan en jäkligt berättigad fråga. Nu kan jag inte svara för några andra, men jag övar med det jag tänker jaga med, så de sista åren har älgbanan betats av med (i kronologisk ordning) 308, 45-70, 9,3x74 och 8x57.

Nog för att mängdträning kan klaras av med snällare poletter, men man behöver veta hur sakerna beter sig också....

48 minutes ago hs_merkel sa:

Det är en i allra högsta grad relevant fråga. 

Jag körde 458winmag ett par år men dels var det ett tungt as att släpa på och jag var aldrig helt avslappnad med den. Jag sköt knappt 200 smällar på de två åren, vet inte om det räknas som mycket eller lite. huvudsakligen 500gr fullbumpa. Det gick helt fint att skjuta guld på älgbanan med några 20poängsserier. 

Men det krävdes ett par smällar i kroppen innan jag kunde samla mig och skjuta bra, varenda gång på skjutbanan. Det är ju heeelt värdelöst i ett jaktperspektiv. 

.Inte för att de räknas som grovt. Men hade en 9,3x62 pipa som var Väldigt kort! Var skit svår att skjuta med. Dessutom en jävla smäll! 21grams orux till jakt bet väll bra I spannmålen eller om dom dog av ljudet?

En drevjaktskaliber för mig ska man kunna få i väg 4 skott på ett löp. Och de mästa ska sitta. Vilket blir svårt med pipan i luften. Och dålig slutstycksgång. 

S

• Like 1

1 hour ago hs_merkel sa:

Övar en hel del med min 375H&H, om den nu kan räknas som grov.

Faktiskt ger den inte mycket uppslag, men nu är den hyggligt rakt stockad med.

7 hours ago Sako_Finnbear sa:

Jag vill ju också ha en 416 Rem.?

Köp dig en då el. låt någon bygga en åt dig då.:P:D

11 hours ago hs_merkel sa:

Har skjutit en hel del med 375:an på bana. Skjuter oftast bättre med den men får en dipp efter 10-12 skott.

Man är mer konsekvent med ett grövre rör, det kan kännas om man slarvar med skjutställning och anlägg. Men det kräver större koncentration.

//Danielj

10 hours ago Sako_Finnbear sa:

Övar en hel del med min 375H&H, om den nu kan räknas som grov.

Faktiskt ger den inte mycket uppslag, men nu är den hyggligt rakt stockad med.

Kolv och bakkappa är viktigt.

Kompisens Sako 375hh är en fröjd att skjuta som jämförelse med min Husqvarna 9.3x62 med någon slags icke orginal MC-kolv var rent hemsk innan jag fick dit en vettig kolv.

Pipuppslag med efterföljande smäll på kinden i var skott, inskjutning i bänk ska man inte tala om. ?

Blev som en helt annan bössa i en Houge med alustomme.

Tränar avfyrning och stabilitet med 22lr, svingen på älgbanan med klen klass 1 (nu 7mm-08) och sen kvitterar jag att det sitter med dubbelstudsare i 9,3x74r. Min ds är en svs så den går inte att hålla i efter skott 5-6, därav sker bulken av skyttet med andra bössor. Men givetvis ska även storbössan övas med, dock som sagt i korta serier. :biggrin:

2 hours ago Järven sa:

Kolv och bakkappa är viktigt.

Kompisens Sako 375hh är en fröjd att skjuta som jämförelse med min Husqvarna 9.3x62 med någon slags icke orginal MC-kolv var rent hemsk innan jag fick dit en vettig kolv.

Pipuppslag med efterföljande smäll på kinden i var skott, inskjutning i bänk ska man inte tala om. ?

Blev som en helt annan bössa i en Houge med alustomme.

Ja min SAKO är en fröjd att skjuta även i bänk. 

Jo mängdträningen (avfyrning/sving) görs med .22lr. 

Blir dock en del med både 30-06 och 375 också för att det ska sitta i ryggraden

och muskelminnet. Dock blir det inga långa serier som du säger utan korta och ofta.

På 2020-11-28 at 07:01 sidelock sa:

Det där med framförhållning,

Jag håller på samma ställe med 358win och 9,3x74r som jag gjorde med 300wm på älgbanan. Vidare är min erfarenhet att drevjakt i regel innebär skytte på halva det avståndet och oftast på 1/4 av älgbanans 80m. Eller ännu kortare. Man är helt enkelt inne på håll där en passande kolv och skytteträning avgör medan saker som precision, kulbana, hastighet, vindavdrift och framförhållning blir irrelevanta.

Det är väl typ därav att argumentet att gå upp i fart för att minska ff-hållningen är ett ytterst naivt tankemönster som fysiken säger är "rent meningslöst trams".

Det är på normala skjutavstånd på svensk drevjakt en parameter som är komplett meningslös. Milt sagt.

Pratar vi purch eller toppfågel kan - notera att det kan bli det, inte att det alltid blir så - det bli andra förhållanden där det faktiskt gör skillnad. Men på drevjakt är det viktigare att kunna skjuta snabbt med tillräcklig precision - än 1,5 cm mindre ff-hållning.

/T

• Like 1

På 2020-11-28 at 06:57 sidelock sa:

Vilka tänkte du på?

Lite lägre fart, större kuldiameter -> bättre skottverkan, mer förutsägbar skottverkan, mindre köttförstöring....

/T

• Like 2