Hoppa till innehåll

Jakt på min tomt


Mikael S

Recommended Posts

Hej!

Jag har ett torp (sommarstuga) i västra götaland ca1mil söder om Karlsborg. Tomten är på 7600m2 och det finns en ”ravin” där en bäck går vid tomtgränsen. Tomten är på ”landet” utanför detaljplan antar jag. Får jag jaga tex. Rådjur och vildsvin på tomten i ”ravinen”?

Hälsn. Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Äger du marken så har du jakträtt.

Är det utanför detljplan så får du skjuta.

Sen har vi frågan om hur mycket marken bär när det kommer till avskjutning...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sen tillkommer problemet med att djuren riskerar att springa in på grannmarken och lägga sig. Framför allt om du vill jaga så nära gränsen som du antyder. Då tillhör de plötsligt grannen. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Mikael S sa:

Hej!

Jag har ett torp (sommarstuga) i västra götaland ca1mil söder om Karlsborg. Tomten är på 7600m2 och det finns en ”ravin” där en bäck går vid tomtgränsen. Tomten är på ”landet” utanför detaljplan antar jag. Får jag jaga tex. Rådjur och vildsvin på tomten i ”ravinen”?

Hälsn. Micke

Finns gränser för hur nära gränsen man får åtla också. Minns det som att det var 400m. Annars kan det bli olovligt lockande av vilt eller nåt sånt. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för att ni svarat.

Redtop!

Jag håller med dig att min lilla markplätt är för liten för att bära vilt för avskjutning... Han som äger stor mark som gränsar till min tomt på tre sidor blir nog inte så glad om jag skjuter av rådjur som mer ”tillhör” honom. Jag var bara nyfiken på om det var lagligt, men jag vill inte stöta mig med Sven-Åke som han heter, och skulle jag fråga Sven-Åke så får jag säkert följa med han på jakt.

Så jag kommer nog aldrig jaga på min lilla markplätt, jag var mest nyfiken på om det gick i teorin och var lagligt.

Pyrschjägaren!

Jo, jag vet att det finns regler för åtling också, men det har jag inte tänkt att göra, men det är bra att du nämnde det. Men låt oss säga att jag skulle åtla för gris och det var okej för markägargrannen, är det då okej?

Älg!

Ja, det är ju också ett problem om det skulle hända....

Tack för ni tog er tid!

// Micke

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är bra att veta förutsättningarna. Jag har skjutit ett rådjurskid på min 2500m2 tomt.
Kidet var halt och jag hade pratat med vildvårdaren i kommunen innan, så det uppfyllde väl egentligen jaktförordningen §40c, men nu var det under jakttid så då var det inga som helst tveksamheter om vad som gällde.

Kidet hade en rejält ful skada på ena bakbenet så det var bra att jag kunde avsluta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Svar ja du har jakt rätt på din mark. Du får skjuta om det är utanför detaljplanerat område och att kommunen inte har utlyst skottlossnings förbud i området .

Jag skulle inte tveka att skjuta en gris som var inne och bökade i trädgården om jag var i ditt ställe.
Skulle även skjuta rådjuren som kommer in för att äta upp frugans blivande tulpaner.

Men vill man komma med i jaktlaget som ligger i krokarna så skulle jag först kolla med dom.
Som du redan påtalat så kanske du är en blivande medlem o då vill man inte sabba nått.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...