Popular Post Sjöfågeljägare Posted December 1, 2020 Popular Post Share Posted December 1, 2020 Hej Jag heter Fredrik Jerner och bor i sydost vid Smålandskusten. För mig som naturnörd är jakt och fågelskådning lika intressant. Jag jagar sjöfågel och skogshöns med både tubkikaren och hagelbockarna från B. Rizzini. Just sjöfågeljakten är det som engagerar mig mest sedan många år men även skogsfågeljakt tar jag mig tid till. Som många här i sydost ägnar jag mig regelbundet åt vakjakt på vildsvin året runt. Labrador är hundrasen för mig, "a dog under the gun". Så signaturen Sjöfågeljägare har dubbel innebörd för mig. Väl mött ! 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hipshot Posted December 1, 2020 Share Posted December 1, 2020 Kul! Välkommen till forumet! / 3 labbar och hyggligt välfylld vettlåda Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted December 2, 2020 Share Posted December 2, 2020 Hej & välkommen hit! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
culot Posted December 2, 2020 Share Posted December 2, 2020 Välkommen, sjöfågel och då i synnerhet knipor är min stora passion och det jag ägnar mig mest åt långt ut i sthlms inre ytterskärgård, börjar komma igång på allvar nu. När drar det igång för dig och hur länge kan ni jaga? Jag brukar köra sista jakten mitten januari Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Takko Posted December 2, 2020 Share Posted December 2, 2020 Välkommen ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Dansken Posted December 2, 2020 Popular Post Share Posted December 2, 2020 Välkommen hit. Om du behöver hjälp med något låter viss moderator sig gärna mutas med en ejdermiddag ? 1 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hipshot Posted December 2, 2020 Share Posted December 2, 2020 2 hours ago Dansken sa: Välkommen hit. Om du behöver hjälp med något låter viss moderator sig gärna mutas med en ejdermiddag ? Näriga pensionärer 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dansken Posted December 2, 2020 Share Posted December 2, 2020 Jag har inte ätet ejder sen jag flyttade till Sverige. Hemska tanke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted December 2, 2020 Share Posted December 2, 2020 2 hours ago Dansken sa: Jag har inte ätet ejder sen jag flyttade till Sverige. Hemska tanke Snarare katastrof Dansken! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sjöfågeljägare Posted December 2, 2020 Author Share Posted December 2, 2020 12 hours ago culot sa: Välkommen, sjöfågel och då i synnerhet knipor är min stora passion och det jag ägnar mig mest åt långt ut i sthlms inre ytterskärgård, börjar komma igång på allvar nu. När drar det igång för dig och hur länge kan ni jaga? Jag brukar köra sista jakten mitten januari Tack! Jag har länge varit med i grannkanalen men det verkar som trevligare upplägg här. Jag jagar fågel tills isen tvingar mig att veva upp båten. Hoppas kunna jaga hela januari men ibland lir det ju is en bit efter Jul. Är det milt får båten vara i januari ut. Kan vara riktigt bra med knipor i januari. I augusti-september jagar jag gräsänder mest och bläsänder på Runnö, en stor ö söder om Oskarshamn. Oktober lite blandat, drar mig in till andra ställen i innerskärgården då, knipa/vigg kommer en bit fram i oktober och de tar sedan över mer i nov-dec. Vår skärgård är "kort", ca 1-3 km från fastland till yttersta skären. Hur jagas det i Stockholms skärgård? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sjöfågeljägare Posted December 2, 2020 Author Share Posted December 2, 2020 11 hours ago Dansken sa: Välkommen hit. Om du behöver hjälp med något låter viss moderator sig gärna mutas med en ejdermiddag ? Jag bjuder gärna på ejder, föredrar gräsänder för egen del. Annars gillar jag inte mutor så länge jag inte är mottagare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hipshot Posted December 2, 2020 Share Posted December 2, 2020 Dansken kan göra underverk med din bössa som legat och simmat ett tag i saltvatten så spara du ett knippe ejdrar om du får tag på dem ? Kort skärgård.. måste vara galet kul när det stormar, då trycks oftast all fågel in rejält inomskärs.. lätt att nå och har man en skyddad vik så kan det bli galen jakt! Jag och en numera insomnad signatur på detta forum jagade för många år sedan i en skyddad vik utanför Norrtälje...Tror vi sköt 40-talet vigg, det bara öste in hela tiden! Riktigt häftigt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
robban.jagaren Posted December 4, 2020 Share Posted December 4, 2020 På 2020-12-02 at 19:30 Sjöfågeljägare sa: Tack! Jag har länge varit med i grannkanalen men det verkar som trevligare upplägg här. Jag jagar fågel tills isen tvingar mig att veva upp båten. Hoppas kunna jaga hela januari men ibland lir det ju is en bit efter Jul. Är det milt får båten vara i januari ut. Kan vara riktigt bra med knipor i januari. I augusti-september jagar jag gräsänder mest och bläsänder på Runnö, en stor ö söder om Oskarshamn. Oktober lite blandat, drar mig in till andra ställen i innerskärgården då, knipa/vigg kommer en bit fram i oktober och de tar sedan över mer i nov-dec. Vår skärgård är "kort", ca 1-3 km från fastland till yttersta skären. Hur jagas det i Stockholms skärgård? Ja den är kort. Kalmar län har sveriges finaste skärgård. Dock ligger den ca 1-1,5m under ytan! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
culot Posted December 4, 2020 Share Posted December 4, 2020 På 2020-12-02 at 20:55 Sjöfågeljägare sa: Jag bjuder gärna på ejder, föredrar gräsänder för egen del. Annars gillar jag inte mutor så länge jag inte är mottagare. Ärligt ! Har du ejder hos dig under Jakttid ?? I mina trakter ( Värmdö/Haninge) är dom bortblåsta sedan massor av år. / P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
culot Posted December 4, 2020 Share Posted December 4, 2020 På 2020-12-02 at 12:22 Dansken sa: Jag har inte ätet ejder sen jag flyttade till Sverige. Hemska tanke Jag skulle inte skjuta en om den mot förmodan dök upp, är som Torsken mer eller mindre utrotad. Men vill du ha annan dykand Knipa ( fryst plockade med skinn) har jag ett gigantiskt överskott i Frysen. Jag kan ta med ett gäng till jobbet i södertälje där jag har frys om du kan fixa resten av logistiken, Ingen muta enbart välgörenhet till våra arma Pensionärer.... Slå en signal eller PM så tar jag med dom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
culot Posted December 4, 2020 Share Posted December 4, 2020 På 2020-12-02 at 21:13 Hipshot sa: Dansken kan göra underverk med din bössa som legat och simmat ett tag i saltvatten så spara du ett knippe ejdrar om du får tag på dem ? Kort skärgård.. måste vara galet kul när det stormar, då trycks oftast all fågel in rejält inomskärs.. lätt att nå och har man en skyddad vik så kan det bli galen jakt! Jag och en numera insomnad signatur på detta forum jagade för många år sedan i en skyddad vik utanför Norrtälje...Tror vi sköt 40-talet vigg, det bara öste in hela tiden! Riktigt häftigt! Var det ejder så hade du nog inte ett grått strå , så länge har den vart borta sista jag såg häcka var 2005 Södra tistronskär Stavsudda hos polarn patrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greifelter Posted December 4, 2020 Share Posted December 4, 2020 9 minutes ago culot sa: Var det ejder så hade du nog inte ett grått strå , så länge har den vart borta sista jag såg häcka var 2005 Södra tistronskär Stavsudda hos polarn patrik Här på västkusten har vi haft ont om ejder några år men nu ser vi flera stora flockar varje gång, vi fick ett par stycken sist. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
culot Posted December 4, 2020 Share Posted December 4, 2020 1 hour ago Greifelter sa: Här på västkusten har vi haft ont om ejder några år men nu ser vi flera stora flockar varje gång, vi fick ett par stycken sist. är det ung-guding båda två ? hur lyder receptet på skraken ? På ost kusten är det katastrof för ejder Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Greifelter Posted December 4, 2020 Popular Post Share Posted December 4, 2020 35 minutes ago culot sa: är det ung-guding båda två ? hur lyder receptet på skraken ? På ost kusten är det katastrof för ejder Det var en ungguding eller ereguss som de sa förr i Göteborgs skärgård och en åda. Angående skraken serverades den lätt mörad på restaurang Åteln. Av allt att döma en mycket lyckad anrättning. Tyvärr gick herr Mickel Räv bort hastig i samband med restaurangbesöket, dock inte av matförgiftning. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post exabit Posted December 4, 2020 Popular Post Share Posted December 4, 2020 41 minutes ago Greifelter sa: Tyvärr gick herr Mickel Räv bort hastig i samband med restaurangbesöket, dock inte av matförgiftning. Inte alla som fixar sin beställning av 36 gram blysalva som förrätt 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
culot Posted December 4, 2020 Share Posted December 4, 2020 Vi testadeatt skärast brösten på en nyskjuten skrak och Linda m foilie m lite senap i sen la vi denni glöden , inte så jävla dumt alls även om salt och peppar hade förhöjt anrättningen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
culot Posted December 4, 2020 Share Posted December 4, 2020 9 hours ago Greifelter sa: Det var en ungguding eller ereguss som de sa förr i Göteborgs skärgård och en åda. Angående skraken serverades den lätt mörad på restaurang Åteln. Av allt att döma en mycket lyckad anrättning. Tyvärr gick herr Mickel Räv bort hastig i samband med restaurangbesöket, dock inte av matförgiftning. Hälsing kallade vi dom låter det bekant eller är det lokalt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sjöfågeljägare Posted December 6, 2020 Author Share Posted December 6, 2020 På 2020-12-04 at 01:09 robban.jagaren sa: Ja den är kort. Kalmar län har sveriges finaste skärgård. Dock ligger den ca 1-1,5m under ytan! Haha! Ja det är så sant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sjöfågeljägare Posted December 6, 2020 Author Share Posted December 6, 2020 På 2020-12-04 at 08:36 Greifelter sa: Här på västkusten har vi haft ont om ejder några år men nu ser vi flera stora flockar varje gång, vi fick ett par stycken sist. Roligt att det kanske vänder! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sjöfågeljägare Posted December 6, 2020 Author Share Posted December 6, 2020 På 2020-12-02 at 21:13 Hipshot sa: Dansken kan göra underverk med din bössa som legat och simmat ett tag i saltvatten så spara du ett knippe ejdrar om du får tag på dem ? Kort skärgård.. måste vara galet kul när det stormar, då trycks oftast all fågel in rejält inomskärs.. lätt att nå och har man en skyddad vik så kan det bli galen jakt! Jag och en numera insomnad signatur på detta forum jagade för många år sedan i en skyddad vik utanför Norrtälje...Tror vi sköt 40-talet vigg, det bara öste in hela tiden! Riktigt häftigt! Ja det förstår jag. Har inte riktigt kommit upp i fyrtio fåglar men trettio i alla fall. På morgonkvisten idag blev det tretton i alla fall. Nästan bara knipa. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts