Hoppa till innehåll

Kron i Pyreenerna


stefan

Recommended Posts

  • 1 year later...
  • 1 month later...
På 2022-11-23 at 19:47 stefan sa:

Var ett tag sedan jag skrev mitt förra inlägg & av förklarliga skäl ( C-19) så har jag ej besökt mina kompisar i Frankrike.

Men nu så blir det att packa väskan & dra iväg en sväng,biljetten är bokad och betald. Flyger ner till Toulouse i mitten av januari och blir där en vecka.  Jag hade ju gärna velat få uppleva jakten under brunsten,men fanns ej tid att åka då för mig.

Blir en hel del smygjakt efter kron och kompisen har en licens på en vuxen till mig, så klart hoppas jag få läge på en fin trofe,vi kommer även att deltaga i gemensamhets jakter där hindar & kalv är tillåtna. Gris,rå och räv även skjutbara.

Jakten kommer att bedrivas i en by som heter Heche & ligger i Hautes Pyreenes sydvästra Frankrike ungefär 70 mil från paris. Blir kul att få komma iväg och jaga nåt nytt för mig,kron har jag aldrig tidigare jagat och just under den tiden jagar jag normalt toppfågeloch räv här hemma.

Hur blev jakten? Hundjakt i Pyrenéerna står ganska högt på min lista.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 minutes ago MagnusN sa:

Hur blev jakten? Hundjakt i Pyrenéerna står ganska högt på min lista.

Tjena

Har inte åkt än,men drar iväg nu på måndag. Men jag ser ut att få ett riktigt risigt väder,mycket regn & blåsigt. 

Men får hoppas att det hinner dra undan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2020-12-07 at 17:49 stefan sa:

En bekant i Frankrike vill mer än gärna byta lite jakt med mig,han har aldrig tidigare skjutit älg & har en dröm om att få göra det.Då jag haft en till oss gemensam kompis här flera gånger på olika jakter,varav den vännen en gång vi jagade älg fällde 3st där en tjur  som jag lockade in mättes till silver snudd på guld.

Så ser han mig som en bra kontakt för detta och erbjuder mig jakt på kron under brunsten,uppe i bergen. Jakten blir isf lock och smyg jakt,boendet är det enklast möjliga med tält så det låter för mig som nåt jag ska byta till mig.  Gillar det enkla och att sova ute i naturen. Även jakt uppe i bergen med den fantastiska naturen är nåt som uppskattar.  Hoppas bara detta jävla Covid-19 är under kontroll till nästa höst

Ja, det är ingen dum resa o kron har du inte uppe i Kiruna. Du kan ju bjuda upp dom på ripjakt också.

Skitjakt!:thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Då var man hemma i Kiruna igen & med en massa fina minnen i bagaget.

Resan började struligt med resväskan borta på flygplatsen i Amsterdam,så första jaktdagen i frankrike fick jag gå i lånade kläder & skor.

Kom fram till byn sent på natten mellan måndag och tis, tisdagen som var första jaktdagen var regnig med inslag av blötsnö och hårda vindar,vi pyrchade närmaste områdena runt byn där kompisarna skjutit djur tidigare. Tanken var ju att jag skulle få skjuta mig en vuxen hjort med en fin trofe,men som kompisen sa till mig att ser du en spets och vill skjuta den så fick jag själv avgöra. Under morgonen & förmiddagen gick vi upp på några olika höjder som låg inbäddade mellan dungar av skog och många sänkor med riktiga slyområden av slån och enris bestånd,täta som väggar. Därifrån kunde vi spana av vissa av fälten där hjortar gick och betade. 

Såg 5 st spetsar i handkikaren som gick tillsammans på några fält långt borta som vi började gå mot,men som tyvärr hunnit försvinna då vi kom dit. 

Tisdag efm och kväll var vi lite högre upp efter en bergsida med insprängda mindre fält och satt på pass ända fram till mörkret,såg ingenting.

Byn vi jagade och bodde i under tisdag & onsdag heter Arguneos och min kompis Julian hade bokat boende på ett mysigt litet pensionat med liten bar & restaurang på nedervåningen.  

 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ost kan dom göra i Frankrike men inte Kaviar ser jag på tuben om det inte är en fransk version!:thumbsup:

Även jag har varit där 2 ggr innan jag emigrerade till Kalix.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Nu har det redan droppat in en ny inbjudan om en repris på jakten hos kompisen,men nu ska jag försöka åka under brunsten som brukar vara första och andra veckan i oktober.

Finns licens på 2 djur till mig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...