Hoppa till innehåll

Ve och fasa, är 308 svaret?


Kronhjorten

Recommended Posts

Efter fullständig förnyelse av vapengarderoben så har jag nu bara kalibrar med dyra hylsor. Det behövs alltså en kaliber till. 
Kraven är följande, Klass1 utan konstigheter med kopparkulor, lämplig för träning typ älgbana eller skjutbio, billiga hylsor/ammunition. 
 

Alla vet ju att 308 är världens tråkigaste kaliber, men det är svårt att inte hamna där med funderingarna. 
 

Missar jag något, finns det verkligen inget bättre alternativ? 30-06?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 minutes ago MagnusN sa:

Om du ska ha kort pipa så 308. Köpeskott för typ 6kr är fint.

 Med lite längre pipa är 6.5 bra.

6,5 klarar inte klass 1 med koppar, iaf inte någon 6,5a med billiga hylsor. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 minutes ago Mr P sa:

308 gör allt du behöver, du får väl roa dig med dina dyra hylsor om den nu är så tråkig...

Men hur kan en kaliber man inte vill skjuta med vara rolig?

Inte vill skjuta med skulle jag inte säga,  dels handlar det om behovet av en Klass 1 med koppar och dels för att slippa bry mig om att plocka hylsor på älgbana etc. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

49 minutes ago Kronhjorten sa:

6,5 klarar inte klass 1 med koppar, iaf inte någon 6,5a med billiga hylsor. 

Sant, läste dåligt. Då finns bara ett förnuftigt val och du vet svaret?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago Kronhjorten sa:

Inte vill skjuta med skulle jag inte säga,  dels handlar det om behovet av en Klass 1 med koppar och dels för att slippa bry mig om att plocka hylsor på älgbana etc. 

Det låter som du behöver förnya garderoben ytterligare, med en kaliber som motsvarar dina behov, och du vet vilken....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago Kronhjorten sa:

6,5 klarar inte klass 1 med koppar, iaf inte någon 6,5a med billiga hylsor. 

Min 6,5x55 laddar jag till klass 1 med 139 grains Fox CH. Visst det är ingen fabriksladdning men det är inget så överdrivet i laddväg. 1:8” twist eller snabbare. Sen är det inte fel med en längre pipa. 
 

Men vill man inte klydda är nog 308/30-06 vägen 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om du inte tänkt kapa pipan och kan tänka dig 30-06 så dräller det ju av såna på marknaden. För "varenda" nybliven jägare har ju läst på forum hur otäcka rekyl dessa har. 

Min första klass 1 studsare var en Winchester M70 classic Featherweight, oj vad jag saknar den ibland. Bytte den mot en Remington 7 syntet pga att jag ville ha en ännu lättare och kortare bössa med ljuddämpare när jag går som hundförare.

Torde väl egentligen kvitta om man väljer 308, 30-06 eller annan standardkaliber. 

beg så är det som sagt prutläge på 30-06 ibland även på nya. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Broder Tuck sa:

Om du inte tänkt kapa pipan och kan tänka dig 30-06 så dräller det ju av såna på marknaden. För "varenda" nybliven jägare har ju läst på forum hur otäcka rekyl dessa har. 

Min första klass 1 studsare var en Winchester M70 classic Featherweight, oj vad jag saknar den ibland. Bytte den mot en Remington 7 syntet pga att jag ville ha en ännu lättare och kortare bössa med ljuddämpare när jag går som hundförare.

Torde väl egentligen kvitta om man väljer 308, 30-06 eller annan standardkaliber. 

beg så är det som sagt prutläge på 30-06 ibland även på nya. 

Så sant, så sant...

För några år sedan plockade jag upp en fabriksny Remington 700 bdl mountain i 30-06 åt en bekant som då stod hos en handlare i trakten. Vapnet var säkert 25-30 år gammalt men hade fortfarande remingtons "klädlappar" hängandes i varbygeln. Priset var runt 2500 vill jag minnas. Oprutat.

Sen kan jag repetera vad Markus sa ovan: 8x57 är inte ett dåligt alternativ. Inte dåligt alls faktiskt.

/P

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Själv har jag heller aldrig förstått poängen med att undvika kalibrar som det går att utan krusiduller inhandla ammunition till i närmsta järnaffär eller på skjutbanan till vettigt pris, men man har kanske missas något ?  ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Dansken sa:

Du ser: när man blir vuxen och inte måste ha de samma pellejöns grejer som alla fjortisar på internet. När man inte behöver följa med gruppen och törs  stå för sin egen åsikt mot grupptrycket- då upptäcker man att .30-06 är så mycket bättre.

Precis! Jag jämför den med en Victorinox army knife, du vill inte vara utan den för den funkar alltid till alla uppgifter med bravur.

Mike

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min liknande bössa är en t3a i 9,3x62 används till det mesta, byter bara ammunition för det jag ska jaga. Bössan är lätt oöm och bara fungerar.

Har använt både 308 och 30-06 och är det mellan dom två man väljer och laddar jakt ammunitionen själv så hade jag valt den senare just för att man kan skjuta tyngre kulor om man vill. Den kanske inte är lika bra i korta pipor men jag tror inte man märker av det spec mycket med en lite större dämpare på bössan.

Vill man använda bly fria kulor tror inte jag att det är någon nackdel att gå upp på lite grövre kulor.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skulle jag tvingas välja att bara ha en kaliber så hade jag sparat min .308win. Skaplig ekonomi i patronen och kalibern, och erbjuder bra precision och urblödning på både korta och rimliga avstånd. Viltet dör liksom ändå, även om hylsan är lite kortare. 

Eller som damen i garderoben sa - Den känns lite kort men luktar som en stor...

^_^

/M

  • Haha 1
  • Confused 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I mitt förra inlägg skrev jag att idag är 30-06 min slaskkaliber, jag borde kanske utvecklat det med att 308 var min slaskkaliber före det.

Vad jag vill ha sagt med det är att bägge fungerar lika bra och fokus borde läggas på att hitta rätt vapen mer än att låsa sig vid en kaliber.

Mike

  • Thanks 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

30-06 var min allra första kulkaliber, köpte en Tikka 595 Master Allweather när jag var 16. Sålde den till farsan för en herrans massa år sedan och har faktiskt funderat mycket på att se om jag får köpa tillbaka den. 
 

Nackdelen som jag ser det med 30-06 jämfört med 308 är att det stryper utvalet av eftermarknadskolvar så markant.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Kronhjorten sa:

 

Nackdelen som jag ser det med 30-06 jämfört med 308 är att det stryper utvalet av eftermarknadskolvar så markant.

Vad är det för kolvar du tänker på som bara finns att få med kort låda?

Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2020-12-20 at 00:11 Mad Mike sa:

Vad är det för kolvar du tänker på som bara finns att få med kort låda?

Mike

Egentligen har jag inte kommit så långt att jag börjat fundera över kolv, men tex krg-bravo etc, allt finns ju till korta lådor men allt finns inte till lång. 
Det ska ju bli en typ drevjakt-älgbanebössa tänker jag. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...