Hoppa till innehåll

Marlin 1895G


Killforthegrill

Recommended Posts

Nybliven jägare som man är tänkte jag fråga om råd ang mitt nästa vapenköp.

Jag har redan en .308 men har stirrat mig blind på en marlin 1895G då jag skulle vilja ha en lite mindre smidigare bössa när jag går på vildsvinsmarker i ledhundsjakt och eftersök.

Min fråga är vad man ska tänka på kring detta vapen, antar att det finns lika mycket åsikter kring det som det finns jägare och förståsigpåare men tar tacksamt emot förslag på vad man ska tänka på kring inköp av denna knallpåk!

God fortsättning

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vapnet är rätt så annorlunda mot en modernare studsare. Kort och stabbig, så vikten hamnar nära skytten och den är stockad för att använda öppna riktmedel, då kolven är rätt låg vilket bidrar till en tydlig rekylupplevelse, men även till ett rätt smidigt vapen, trots att dom brukar vara rätt tunga. 

Ska du ha en så leta efter en begagnad med JM stämplat på pipan strax framför lådan. Nu har Marlin bytt ägare igen (Ruger) och jag hörde ett rykte om att dom återigen skulle flytta produktionen, vad resultatet av det blir lär vi få se om ett år eller två...

Kalibern är avsedd för tunga kulor, 2-3ggr så tunga som till en 308. Dessutom färdas dom långsammare, så en session på älgbanan brukar ge något av en (rätt så nyttig) aha-upplevelse. Bor man inte i närheten av en handlare som har dessa på hyllan så är nästan handladdning ett krav. Och när vi ändå är inne på det, så gör hemläxan ordentligt först, många "proffs" där ute som har en tendens att dela med sig av recept som redan ligger på och över max för vapnet. (En ytterligare parantes: det är ingen mening med att leta klassiska trycktecken på hylsorna då vapnet ger upp långt innan dessa uppkommer. )

Annars är kalibern i sig rätt trevlig och flexibel, man kan ladda lätta kulor till låga tryck (klass 2) för övning eller rådjursjakt eller ladda tunga kulor så hårt att fyllningarna börjar skaka lös i käften på dig.

Många vill använda gjutna (eller pläterade) blykulor för övnings ammunition då det inte finns jättemånga billiga övningskulor, men det drar med sig andra saker man behöver ha koll på. Sluggning av pipa och rätt storlek på kulorna osv, men går du vidare och väl trampar ner dig i det träsket så kan vi ta det då.

Så, det är en rätt så annorlunda varelse än en 308, men det har du nog redan insett ;)

/P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok, intressant!

Speciellt det du skrev om siktet, har ett gammalt rödpunkt hemma som jag tänkte det skulle passa perfekt men får väl köra på de öppna då!

har redan hittat en beggad som jag siktat in mig på så nu börjar kapplöpningen i att få loss kapital innan den går till någon annan?

tusen tack för infon

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är ingen vän av guide gun modellen. Den är för kort och stabbig och har för låg kolv, särskilt med den rekyl som genereras av 45-70. En 30-30 hade varit en annan sak. 

Öppna riktmedel finns olika varianter av, bra och dåliga.

Den fullånga modellen 1895 rifle är balansmässigt bättre men dras också med den låga kolven.

Många älgbanor och liknande vill inte veta av vapen över .375. 

Allt som allt ett vapen jag för min del gärna avstår. Jag skulle mycket hellre ta en 9,3a av valfri sort, min är en x74r men du kan med fördel välja en kortare variant.

Är det ändå en amerikansk bygel du vill ha så skulle jag tittat på marlin 336 i 35 remington eller 356 winchester.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok... jag vill ha ett vapen som är hyfsat kort och som man kan få iväg ett snabbt andra skott med.

halvautomaterna (har ingen erfarenhet av dem) har jag hört är krångliga när det kommer till rengöring och att detta är väldigt viktigt för de inte ska börja krångla vid skarpt läge. Så som jag känner mig själv är rengöring inte något jag är jättebra på så av ren lathet har jag sett bort från de ”automatiska alternativen”

Jag jobbar dessutom inte med någon jättebudget.

Har du/ni/någon ett förslag på vad för vapen jag skulle kunna kika efter tar jag tacksamt emot denna kunskap? Den bygelbössa jag kikar på nu går för ”ringa” 6900kr.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo, fast då är jag ju där jag var, har en repeterbössa redan men skulle vilja ha en lite kortare bössa.

Jag har fått för mig att bygeln är snabbare å få iväg fler skott om det skulle behövas men kanske har fel i detta? Halvautomat är som jag skrev ovan osäkert vatten för mig fåniga inte är helt hundra på att jag har kunskapen att orken/tiden att ”putsa och feja” så mycket ??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är definitivt snabbare med en bultrepeter. Då jämför jag med 1895 som är relativt trög. Jämför jag med en 1873, sako finnwolf eller browning blr kan det kanske bli lite annat.

 Egentligen ska du ha en dubbelstudsare med den beskrivningen, men det drar iväg lite på priset. En Brno Super kostar väl 10-12k och är den billigaste jag hade tittat på.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

20 minutes ago MarkusR sa:

Han måste ha skrivit fel, iofs med en aimpoint men om man vill köpa en aimpoint gör man väl det utan att krångla med licenser?

 

Jag skrev inte han skulle köpa den.

Det var ett exempel- Helge.

Och X57:an kan man t.o.m. ha i m/96 utan att få @pmt efter sig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är definitivt snabbare med en bygel än en bultbössa (och snabbare ändå med en dubbelstudsare), men det handlar till slut om ett par tiondelar av en sekund. Idag jagar jag med en bultbössa på drev, så jag säger emot mig själv lite... Rekylen från vapnet och kaliberkombination kommer sannolikt att generera mer återställningstid än vapnets konstruktion till en början. Jag vet att jag repeterade i rekylen och sen lokaliserade målet igen på vägen ner när jag hade min sista 45-70, så hur snabbt jag än repeterade var det inte det som begränsade tiden mellan skotten.

Vad gäller kalibern och alternativ så är alla här bra sådana (även om en 336:a i 35 Remington är något av en enhörning i sammanhanget, Henry kamrar nya i kalibern dock och då finns det määäängder av helmantlade kulor som funkar till den elektroniska älgen.  På en Henry är kvaliteten dessutom generellt bättre än på motsvarande Marlin.)

För så här är det: Om det en kort, smidig, billig pang med stort hål där fram du är ute efter så är det vettigaste en Husqvarna typ den Dansken länkade till. 

Är det en bygel DU vill ha, så tycker jag att du ska bestämma dig för om du ska ha en. Sen finns det betydligt mer alternativ än just Marlin 1895.

Har du haft en, så vet du sen om det är något för dig, kanske är det det bästa sen skivat bröd eller så är det en halvis eller en dubbel eller en vanlig bultbössa eller... Det är lika mycket personligt tycke och smak som fysik och motorik som bestämmer. 

Det här är en rätt lång resa, ingen av oss tomtar här kan säga vad som är bäst för dig, vi kan bara erbjuda råd och tips utifrån våra egna erfarenheter.

Lycka till.

/Patrik

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

24 minutes ago Dansken sa:

Jag skrev inte han skulle köpa den.

Det var ett exempel- Helge.

Och X57:an kan man t.o.m. ha i m/96 utan att få @pmt efter sig.

Det är den enda jag kaliber jag alls skulle överväga att ha i en 96a.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Många bud hit och dit, vet inte om jag blivit något klokare men tackar ödmjukast för input från er alla.

Har för mig att en i jaktlaget har en bygel i 45-70 så ska fjäska in mig att få skjuta med den å se hur det känns. 
(letat över hela nätet nu efter en Henry till salu men bara lyckats hitta ett ställe som kränger dem och då är de givetvis nya å snäppet ovan min budget?)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Laddar du själv? Annars skulle jag nog slå 45-70 ur hågen direkt.

Vill du ha nåt grövre köp en ombyggd Hva 640 eller liknande. De brukar dyka upp byggen med typ hoguekolv och kapad/gängad pipa för bråkdelen av vad det kostar att bygga om och det finns klass 1 ammo och övningsammo hos varenda handlare.

har en Hva 246 som är skändad på liknande vis och den matar jag om så fort att det är inte där det begränsar i att kunna följa upp ett förstaskott och jag är tveksam att en Marlinbygel är snabbare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Och nu vill jag ge mej in i leken ? Har haft en 1895 i fullvuxet utförande som med fabriksammo hade för dålig död (enligt mej) när jag laddade själv mao ökade på hastigheten blev det en markant skillnad. Ändrade jaktförhållanden gjorde att den fick respass. 

Nu har jag en Marlin336 i 30-30 som hundförarbössa,den laddas upp (ganska duktigt) för att få den till rätt klass. Gillar denna lilla pjäs duktigt.

Nu har jag inte läst alla svar du fått men kan nog säga att du blir inte snabbare med en bygel.. fördelen är att du inte behöver flytta handen för att ladda om men du har fortfarande en rörelse i bössan.

Nackdelen med ett snabbt andra skott är att det oftast inte behövs och att det tar illa.

Nog om detta!!!!!!!!!

Vill du ha en bygel ska du självklart skaffa en..... Jag tycker det är ett underbart vapen att bära runt på, tycker dock att du ska leta efter något med ett pistolgrepp och skaffa ett snabbfäste så du kan nyttja dom öppna riktmedel. Jag bytte mina mot trueglo inget jag ångrar.

Nog svammlat ? är nog trött efter att burit runt på min bygel hela dagen ???

//K

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har själv en Marlin 1895 SBL i 45-70 som jag tycker rätt bra om. Hade ett Micro H2 på men plockade sedermera bort det och kör med den ghost som redan sitter monterad. Inga längre skotthåll med den bössan men har man trånga pass och vill ha en kort o smidig pang så passar den utmärkt.

Rekylmässigt tycker jag att 30-06:an var bra mycket jävligare (snärtigare).

Kan du provskjuta innan köp så skulle jag rekommendera det, bössan älskas inte av alla - precis som övriga bössor.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag har en 1895G (jm) sedan ca 9 år. Med öppna riktmedel och lagom laddade 350 gr kulor (kring 580 m/s) är det en förbaskat rolig bössa att skjuta med. Jag har den nästan bara som hundförarbössa vid framförallt grisjakt då den är mycket kort, relativt lätt, 4 skott i magasinet,  snabbrepeterad och bra effekt i viltet på korta håll. Det är ingen allroundbössa, den är obekväm med kikarsikte och kalibern måste i princip handladdas för att det ska bli någorlunda ekonomiskt att skjuta mycket.....för det vill man verkligen göra med den. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Killforthegrill

Har en ganska begränsad budget men tackar för alla tips som kommit! Har suttit och stirrat mig blind på alla möjliga vapen efter att jag beställde ett vapen men blev kontaktad och sa att någon hade hunnit före mig med några minutrar...

Nu har jag dock hittat ett vapen men måste ändå fråga allt kunnigt folk i krokarna, vad är skillnaden på Marlin 450 och 45-70? tycker de ser ganska lika ut för mitt otränade öga men finns det något man ska tänka på kring kalibrarna?

Lyckade läsa mig till att de slutat tillverka bössorna i 450 marlin vilket gör en lite skraj att man ska stå där å ammohyllorna gapar tomma en vacker dag (har tänkt att ladda hemma men inte kommit så långt och är vad vissa skulle kalla lat)

Tacksam för svar snarast då jag INTE tänker låta en bössa glida mellan fingrarna på mig igen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

450 Marlin togs fram som en modern ersättare till 45-70, men av olika anledningar så vann 45-70 i längden och ersättaren är den som idag lever i skuggan av sin föregångare.

Tar du bara upp handladdandet så är det ingen praktisk skillnad, hylsor kommer du alltid att kunna köpa. Och det är du så illa tvungen att göra för det går inte att forma om andra magnumhylsor med brätte. 450Marlins brätte är bredare och ligger således längre upp på hylsan för att man inte ska kunna kamra dom kortare hylsorna i t.ex. en 338 eller 300 winmag med förödande resultat.

Målet kommer inte att märka om du skjuter med 450 eller 45-70.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har knappt sett 450 men det finns faktiskt en hel del 45-70 att köpa i handeln här. även om utbudet inte på något sätt kommer i närheten av det som erbjuds i staterna.

Jag köper alltid fabriksladdat själv av den enkla anledningen att jag har råd och att jag känner mig som en skomakare framför press och våg!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2020-12-26 at 15:14 Killforthegrill sa:

Ok... jag vill ha ett vapen som är hyfsat kort och som man kan få iväg ett snabbt andra skott med.

halvautomaterna (har ingen erfarenhet av dem) har jag hört är krångliga när det kommer till rengöring och att detta är väldigt viktigt för de inte ska börja krångla vid skarpt läge. Så som jag känner mig själv är rengöring inte något jag är jättebra på så av ren lathet har jag sett bort från de ”automatiska alternativen”

Jag jobbar dessutom inte med någon jättebudget.

Har du/ni/någon ett förslag på vad för vapen jag skulle kunna kika efter tar jag tacksamt emot denna kunskap? Den bygelbössa jag kikar på nu går för ”ringa” 6900kr.

 

halvautomat är inget dumt alternativ själv går jag med en browning bar 9,3x62 som hundförare och den fungerar snällt utan bekymmer och den rengörs kanske ordentligt 1gång per säsong jag har aldrig haft ett eldavbrott :)

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...