Hoppa till innehåll

Blykulor eller blyfritt?


Mad Mike

Vad laddar du med?  

30 röster

  1. 1. Bly vs koppar

    • Bly!! Allt annat är vansinne
      13
    • Koppar!! Vem vill äta tungmetaller!
      17

  • logga in eller registrera att rösta i denna enkät.

Recommended Posts

35 minutes ago MarkusR sa:

Ett totalt blyförbud vore fullständig katastrof, helt fel väg att gå. Nu gällde frågan kulor och för min del funkar det bra med blyfritt till matvilt. Jag har länge haft tilltro till strategin att om tillräckligt många frivilligt väljer blyfritt när det fungerar så kan vi förhoppningsvis slippa ett förbud men nu vette hundan. Förbudsivrande miljöstollar skiter helt i det och motarbetar allt sunt förnuft oavsett. Hagel är självklart det största problemet, det som är på gång nu med våtmarksdefinitionen och blyfobi är helt galet. 

När jag ställde den här frågan för några år sedan så använde ca 80% blykulor och 20% koppar, visst ser siffrorna så här långt ut att gå åt önskat håll!

Frågan är om det är tillräckligt att hälften av jägarkåren nu gått över till blyfria alternativ? Tvivlar på det och är rätt säker på att bly kommer lagstiftas bort.

Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 minutes ago Mad Mike sa:

När jag ställde den här frågan för några år sedan så använde ca 80% blykulor och 20% koppar, visst ser siffrorna så här långt ut att gå åt önskat håll!

Frågan är om det är tillräckligt att hälften av jägarkåren nu gått över till blyfria alternativ? Tvivlar på det och är rätt säker på att bly kommer lagstiftas bort.

Mike

Det är det jag menar, jag tror vi är rökta ändå med den nuvarande regeringen. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

19 hours ago marcus.söderlund sa:

Vad för bondade kulor kör du med?

RWS Evolution i 6,5 (10,1g), 308W (11,9g) och 8x57irs (13g) 

Började med fabriksladdad Evo i min ds, har blivit en mycket uppskattad kula för mina behov, dock dyr. Har 2 308or med olika användningsområden, den andra laddar jag med 10,7g Federal TBT.

I min 7x57R har jag fortfarande en massa fabriksladdad Geco blyspets kvar, kommer inte att slänga dom.

Har tidigare kört Mega genom x antal hundra klövvilt, så även jag befinner mig väl på en glidande skala trots allt.

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lite nyfiken. Stålhagel är ju ett problem i sågverk. Är kopparkulor i träd också ett problem?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago detstorabla sa:

Lite nyfiken. Stålhagel är ju ett problem i sågverk. Är kopparkulor i träd också ett problem?

En del hävdar att stålhagel är problem, andra inte. Tidigare hävdades det att stockar vrakades om de innehöll enstaka hagel, då det räckte för att ge utslag på mätutrustningen i sågverken. Detta trots att haglen inte spelar roll vid sågningen, vilket däremot exempelvis en spik skulle kunna göra. Vad jag hört så är dagens utrustning mer sofistikerad (både för att hitta främmande föremål, och för att kunna utnyttja stocken på bästa sätt) och den klarar av att avgöra om det handlar ointressanta hagel eller inte. Sedan beror det säkert på hur stort och nytt sågverk vi talar om... Hyvling var det någon som tog upp härom dagen, och tidigare har man haft en stor debatt om detta i Danmark där det är en viktig industri att hyvla fanér av ädellöv. Enligt danska representanter i FACE blygrupp är stålhagel inte ett problem.

Runt en tredjedel av en kula med blykärna består av tombak, dvs en mässingslegering. För hårda blykulor är ofta manteln tjockare och kulan kan även ha en hel tombakvägg rakt igenom, typ Nosler Partition. Dva andelen tombak är ännu högre. Hornday GMX och Nosler E-tip är helt tillverkade i tombak, medan Barnes TSX/TTSX är tillverkade av koppar som är aningen mjukare. Skjuter man en kula i ett träd tror jag inte den stocken duger till sågtimmer, oavsett kulkonstruktion, men det är en gissning. Och jag gissar att man dessutom kommer få en så stor klump av tombak att eventuella problem kommer gälla för bägge kultyperna.

Men kul med en ny typ av fråga; jag har hört många, men inte denna ?!

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som många är inne på är det inte svart eller vitt för mig heller. Använder allt mellan blybomb (140gr SST) till bondad (Oryx 156gr) och nu monometall (Fox CH 139gr i klass 1 fart) i halvsjuan även om jag på senare svängt över i princip helt till Foxkulan för att utvärdera den. Och det ser just nu väldigt bra ut för den kulan. Extremt snabb uppsvampning i klass med SST:n och sen mycket god djupverkan med genomslag. Tappar lite vingar men det gör inte mig nåt och det blir tydliga tecken i viltet och två galtar i 100kg klassen ena skjuten med Oryx och den andra med Fox med i princip samma skottplacering tecknade lika och gick mellan 20-30m för lungskott genom de köttiga bitarna av bakkant på bogarna Oryxen stannade under skinnet och foxen slog igenom.

ska prova Fox i 9,3:an till nästa år där jag tidigare kört med gamla barnes x (dåliga skottecken men inte så långa flyktsträckor) och nu senast 235gr Oryx (inte jätteimpad av den kulan även om viltet som fått prova på dött utan knussel)

Är väl mest i drillingen som det får bli Nosler PT ett tag till då jag i princip aldrig skjuter nåt kulskott med den och skulle det ske kan jag gott va flink med kniven.

Jagar knappt med hagel men i egen skog blir det inga stålhagel iallafall... 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om ni vill testa bly fritt i 9,3 så kan jag rekommendera 250gr e-tip, den har fungerat bra.

Kula med bly som är i stort sett 100% restvikt north fork.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 minutes ago karelsk blandning sa:

Om ni vill testa bly fritt i 9,3 så kan jag rekommendera 250gr e-tip, den har fungerat bra.

Kula med bly som är i stort sett 100% restvikt north fork.

E-tip är intressant men verkar va lite bökigare att springa på. Vildsvinsbutiken som tar in Fox ligger bara en kort bit från där jag bor och jag vill ha kulor som är lätta att få tag på när jag behöver dem. Tror även att Foxkulan kan ge mig den typ av effekt jag eftersöker så jag kommer prova den i första hand.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago TekDr sa:

E-tip är intressant men verkar va lite bökigare att springa på. Vildsvinsbutiken som tar in Fox ligger bara en kort bit från där jag bor och jag vill ha kulor som är lätta att få tag på när jag behöver dem. Tror även att Foxkulan kan ge mig den typ av effekt jag eftersöker så jag kommer prova den i första hand.

Var inne på att test den kulan tidigare före jag såg att den inte håller ihop, vill inte ha bitar som kanske flyger omkring hunden.

Haft tsx som släppt vingar och använder inte den mer. 

E-tipen har ännu hållit ihop så blir nog beställa fler när det passar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...