Skuffen Posted January 8, 2021 Share Posted January 8, 2021 Jag har ett par längder (2meter) damassteel gysinge & odins eye som mönster. Det blir ca 22 blad. Har en del rostfritt Aeb-l som jag också ska göra blad av. Ska försöka lägga upp lite bilder under arbetets gång. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
karelsk blandning Posted January 10, 2021 Share Posted January 10, 2021 Spännande, hoppas på mycket bilder. Använder du mall av gammalt blad eller går du på känn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuffen Posted January 10, 2021 Author Share Posted January 10, 2021 1 hour ago karelsk blandning sa: Spännande, hoppas på mycket bilder. Använder du mall av gammalt blad eller går du på känn? Ska försöka komma ihåg att ta mkt bilder, lätt att hamna i sin egen lilla värld ? Kör på egna modeller jag gjort tidigare i både rostfritt, damassteel och kolstål. Det känns mest rätt att köra på det man ritat själv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
karelsk blandning Posted January 10, 2021 Share Posted January 10, 2021 Hur gör du med tången, svetsar på och förlänger den? Gör en rejälare kniv, en sån behöver alla i skogen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuffen Posted January 10, 2021 Author Share Posted January 10, 2021 1 hour ago karelsk blandning sa: Hur gör du med tången, svetsar på och förlänger den? Gör en rejälare kniv, en sån behöver alla i skogen. Jo på damassteel och dyrare rostfritt stål svetsar jag på en tånge i blötjärn. Man vill inte slösa med stålet då en längd är rätt dyr. Nu blir det bara blad till försäljning. Kommer dröja ett tag innan jag ska göra någon kniv just nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dansken Posted January 11, 2021 Share Posted January 11, 2021 Använd ansiktsmask när du skär ut bladen: det blir mycket svart snor i näsan av dom där annars ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuffen Posted January 11, 2021 Author Share Posted January 11, 2021 3 hours ago Dansken sa: Använd ansiktsmask när du skär ut bladen: det blir mycket svart snor i näsan av dom där annars ? Jajamen självklart ? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuffen Posted January 11, 2021 Author Share Posted January 11, 2021 45 bladämnen kapade, Aeb-l och damassteel. (sen fick jag ett annat uppdrag ?) Efteråt är det skönt att ha använt skyddsmasken, det skiten på armen hamnar i andningsvägarna annars ??? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jr_Moberg Posted January 11, 2021 Share Posted January 11, 2021 Spännande! Vore kul att testa dina blad. Var säljer du dem när de är klara? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuffen Posted January 11, 2021 Author Share Posted January 11, 2021 10 minutes ago Jr_Moberg sa: Spännande! Vore kul att testa dina blad. Var säljer du dem när de är klara? Bara skicka PM. Kommer ta ca 2 veckor då jag måste skicka på härdning också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
alle Posted January 11, 2021 Share Posted January 11, 2021 Spännande! Intresserad av att köpa 1 eller 2 jag med? kommer ett pm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jr_Moberg Posted January 11, 2021 Share Posted January 11, 2021 2 hours ago Skuffen sa: Bara skicka PM. Kommer ta ca 2 veckor då jag måste skicka på härdning också. Kul! Säg till när de är klara så köper jag gärna ett par. Ser ut som det blir lite olika modeller. ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuffen Posted January 11, 2021 Author Share Posted January 11, 2021 12 minutes ago Jr_Moberg sa: Kul! Säg till när de är klara så köper jag gärna ett par. Ser ut som det blir lite olika modeller. ? Uppdaterar här löpande genom hela processen ? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Skuffen Posted January 12, 2021 Author Popular Post Share Posted January 12, 2021 Några mosiga timmar att svetsa tånge, men äntligen klara nu. Blöt trasa runt bladet för att slippa värmen svår svetsning en och evt loppor. I morgon formning på bandslip och snygga till tången samt slipa av svetsen, stämpling/märkning samt planing. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Skuffen Posted January 13, 2021 Author Popular Post Share Posted January 13, 2021 Jaa idag blev det inte som tänkt direkt. Först fick jag lov att hiva undan lappmöglet som hamnat just på våra gård. Sen hade jag både glömt och förträngt att jag hade en del eljobb. Skruva fast slipen och ställa in allt, samt fixa arbetsbelysning. Vips så var dagen slut och frun ska ner med stjärnorna (tjugondag knut då dansas julen ut, och förresten så hade den aldrig behövt dansas in heller för min del). Jaja hur som så sker formslipning i morgon, bara fylla vatten i ett par lådor och köra. Ja, spänningen är släppt på bandet. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Skuffen Posted January 14, 2021 Author Popular Post Share Posted January 14, 2021 45 modeller formade. Fint mönster på damassteel gysinge ? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuffen Posted January 15, 2021 Author Share Posted January 15, 2021 Bladen märkta och en del grovt planade. Blir väl slipning hela helgen så dom får gå på härdning någon gång. Den höra är oplanad. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuffen Posted January 16, 2021 Author Share Posted January 16, 2021 Planat till 320korn, det får räcka inför härdning. Lite filjobb också. Ska lägga lite filework på några imorgon, sen blir det grovsipning så skickas dom iväg på härdning måndag förmiddag. Det blir falsk egg på dom i Aeb-l, det slipar jag först efter härdning. Ser väl snart ut som knivblad ? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
karelsk blandning Posted January 16, 2021 Share Posted January 16, 2021 En fundering, varför slipar du inte egg hela bladet? Finns det nån grej jag missat med att ha en halv måne mot skaftet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuffen Posted January 16, 2021 Author Share Posted January 16, 2021 24 minutes ago karelsk blandning sa: En fundering, varför slipar du inte egg hela bladet? Finns det nån grej jag missat med att ha en halv måne mot skaftet? Somliga vill ha klack och somliga inte, det är en smaksak även så hur man gör. Den heter klack, mellan eggen och skaftet. Sen tycker jag det är lite enklare att skärpa när man slipper själva hörnet där eggen slutar. Är det sen någon som går lös med slipsten över eggen och ett blad utan den klacken harvar dom garanterat med stenen i skafets holk längst fram, det är inte meningen tycker jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuffen Posted January 17, 2021 Author Share Posted January 17, 2021 Första bilderna ser ni tre olika slipningar/ klackar. Nu är iaf alla grovslipade så dom kan härdas, det lejer jag bort. Det var skakigt på dom mindre köksbladen? Kommer att ta 7-8 arbetsdagar innan jag dom hemma igen. Så nu bler det lugnt ett tag. Sen bler det kul när damassteel bladen ska etsas? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
karelsk blandning Posted January 18, 2021 Share Posted January 18, 2021 Fint arbete, blir häftiga köksknivar. Slipar du med jigg eller på fri hand när du skriver att det blev skakigt? Hur som kul med variation i blad modell och slipning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuffen Posted January 18, 2021 Author Share Posted January 18, 2021 Jo jag slipar med jigg, jag har gjort en egen smigig sak. Det gör att jag kör motslipning genom hela slipningen, jag tycka att jag får bättre kontroll då. Även en säkerhet när bladet sitter fast i jiggen. För övrigt hann jag lite filework på morgonen trots att glasögonen var spårlöst borta ? Skickat på härdning nu? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Simon V Posted January 20, 2021 Share Posted January 20, 2021 Vad är det för längd på köksknivarna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuffen Posted January 20, 2021 Author Share Posted January 20, 2021 2 hours ago Simon V sa: Vad är det för längd på köksknivarna? Egg ca 140mm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts