Hkan Posted January 10, 2021 Share Posted January 10, 2021 Jag har en drilling med en Aimpoint som jag jagar rådjur med. Kulskyttet känner jag mig rimligt trygg med och har även möjlighet att öva på t ex älgbana eller biograf (även om jag oftast väljer en annan bössa än just drillingen för övningsskyttet). Hagelskyttet känns knepigare att öva på. Är det någon som har något tips om bra övningar för hagelskytte med rödpunktsikte mot rörliga markmål. Bör jag köpa en rödpunkt (t ex Aimpoint micro S-1) till hagelgeväret och skjuta lerduvor, eller känns det vettigare att försöka hitta en markmålsbana? Eller bör jag bara skjuta lerduvor som vanligt och hoppas att skotten sitter där de ska även i jaktsituationer med aimpoint? Hur gör ni andra? Tacksam för tips och reflektioner! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sidelock Posted January 10, 2021 Share Posted January 10, 2021 Skjut jaktstig. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan-Erik1 Posted January 10, 2021 Share Posted January 10, 2021 Träna så mycket du hinner och kan, Sporting, trapp, skeet, jaktstig eller med egen kastare, gärna rabbit. Huvudsaken är att du skjuter så mycket så att anläggningarna sitter som de ska, då brukar det inte var några problem. Mvh Jan-Erik 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hkan Posted January 10, 2021 Author Share Posted January 10, 2021 1 hour ago, sidelock said: Skjut jaktstig. Tack för tipset! Jaktstig verkar kul, och säkert nyttigt, men det är stationära mål eller hur? Jag provar gärna det, men jag vill också ha hagelövning med rörliga mål. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hkan Posted January 10, 2021 Author Share Posted January 10, 2021 1 hour ago, Jan-Erik1 said: Träna så mycket du hinner och kan, Sporting, trapp, skeet, jaktstig eller med egen kastare, gärna rabbit. Huvudsaken är att du skjuter så mycket så att anläggningarna sitter som de ska, då brukar det inte var några problem. Mvh Jan-Erik Tack för tipset! Vad tror du om att skjuta lerduvor med rödpunkt? De flesta verkar tycka att det känns fel, men jag tänker att jag ju har rödpunkt i alla jaktsituationer. Jag jagar för närvarande inte fågel, utan endast rådjur. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sidelock Posted January 10, 2021 Share Posted January 10, 2021 9 minutes ago Hkan sa: Tack för tipset! Jaktstig verkar kul, och säkert nyttigt, men det är stationära mål eller hur? Jag provar gärna det, men jag vill också ha hagelövning med rörliga mål. Hageljaktstig är bara rörliga mål. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sidelock Posted January 10, 2021 Share Posted January 10, 2021 7 minutes ago Hkan sa: Tack för tipset! Vad tror du om att skjuta lerduvor med rödpunkt? De flesta verkar tycka att det känns fel, men jag tänker att jag ju har rödpunkt i alla jaktsituationer. Jag jagar för närvarande inte fågel, utan endast rådjur. Jag skjuter lerduvor med rödpunkt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hkan Posted January 10, 2021 Author Share Posted January 10, 2021 28 minutes ago, sidelock said: Jag skjuter lerduvor med rödpunkt. Intressant! Jag gissar att du tycker att det funkar bra. Detta är det som jag tänker mig skulle ge bäst övning för mig, med tanke på att jag jagar med rödpunkt.? 30 minutes ago, sidelock said: Hageljaktstig är bara rörliga mål. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hkan Posted January 10, 2021 Author Share Posted January 10, 2021 Just now, Hkan said: Intressant! Jag gissar att du tycker att det funkar bra. Detta är det som jag tänker mig skulle ge bäst övning för mig, med tanke på att jag jagar med rödpunkt.? 32 minutes ago, sidelock said: Hageljaktstig är bara rörliga mål. Jag har uppenbarligen dålig koll. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
culot Posted January 10, 2021 Share Posted January 10, 2021 Min kompis Conny Petters tror jag vann SM-guld i Sporting med en Winchester 1500 automat försedd m ett israeliskt rödpunkt sikte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hkan Posted January 10, 2021 Author Share Posted January 10, 2021 1 hour ago, sidelock said: Jag skjuter lerduvor med rödpunkt. 19 minutes ago, culot said: Min kompis Conny Petters tror jag vann SM-guld i Sporting med en Winchester 1500 automat försedd m ett israeliskt rödpunkt sikte. Då låter det som att det går tillräckligt bra för att jag ska våga mig på det.? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
charlie Posted January 11, 2021 Share Posted January 11, 2021 7 hours ago Hkan sa: Tack för tipset! Vad tror du om att skjuta lerduvor med rödpunkt? De flesta verkar tycka att det känns fel, men jag tänker att jag ju har rödpunkt i alla jaktsituationer. Jag jagar för närvarande inte fågel, utan endast rådjur. Lerduvor med rödpunkt fungerar. För min egen del är det helt meningslöst om det är duvor i luften, markmål är en helt annan femma. Där har definitivt rödpunkten sina fördelar i mina ögon. Om du planerar att jaga allt med drillingen ska du ju oxå träna allt med den. Dvs Sporting och allt därtill (så länge du inte drar iväg med kulpipan på höga fasaner, kan ju bli lite trist stämning ?) Snoka reda på en bana med mycket rabbit-duvor år gå lös på dem till å börja med ? M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hkan Posted January 12, 2021 Author Share Posted January 12, 2021 On 1/11/2021 at 2:55 AM, charlie said: Lerduvor med rödpunkt fungerar. För min egen del är det helt meningslöst om det är duvor i luften, markmål är en helt annan femma. Där har definitivt rödpunkten sina fördelar i mina ögon. Om du planerar att jaga allt med drillingen ska du ju oxå träna allt med den. Dvs Sporting och allt därtill (så länge du inte drar iväg med kulpipan på höga fasaner, kan ju bli lite trist stämning ?) Snoka reda på en bana med mycket rabbit-duvor år gå lös på dem till å börja med ? M Tack för tipset! Min drilling är inte stålhagelgodkänd, jag har iofs hört att det ska kunna funka med lätta laddningar i alla fall, men jag känner mig lite tveksam inför att stå och mata allt för många skott med den. Jag har en tanke om att jag skulle kunna få mängdträningen med ett vanligt hagelgevär och sedan komplettera med en handfull skott med drillingen för att säkerställa att den skjuter som jag väntar mig. Det är inte en helt lätt avvägning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sidelock Posted January 12, 2021 Share Posted January 12, 2021 26 minutes ago Hkan sa: Tack för tipset! Min drilling är inte stålhagelgodkänd, jag har iofs hört att det ska kunna funka med lätta laddningar i alla fall, men jag känner mig lite tveksam inför att stå och mata allt för många skott med den. Jag har en tanke om att jag skulle kunna få mängdträningen med ett vanligt hagelgevär och sedan komplettera med en handfull skott med drillingen för att säkerställa att den skjuter som jag väntar mig. Det är inte en helt lätt avvägning. Köp gamebore trainer 12/65 21g om du är orolig. Det skjuts en hel del såna i gamla engelska bössor utan nitroprov. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
culot Posted January 12, 2021 Share Posted January 12, 2021 35 minutes ago Hkan sa: Tack för tipset! Min drilling är inte stålhagelgodkänd, jag har iofs hört att det ska kunna funka med lätta laddningar i alla fall, men jag känner mig lite tveksam inför att stå och mata allt för många skott med den. Jag har en tanke om att jag skulle kunna få mängdträningen med ett vanligt hagelgevär och sedan komplettera med en handfull skott med drillingen för att säkerställa att den skjuter som jag väntar mig. Det är inte en helt lätt avvägning. Så länge det rör sig om normal stål övning ( typ steelmax, GB24g ca 400 resp 395m/s) lär du väl knappast få några problem. Bössor är individer och tränar du inte med vapnet du ska jaga med kommer den inte kännas helt 100 om du mängdtränar med en annan bössa. Jag har 7 halvautomater i 2 kalibrar Alla är av samma typ ( Auto 5 ) alla sin egen känsla och jag skjuter dom alla.. / P 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hkan Posted January 12, 2021 Author Share Posted January 12, 2021 29 minutes ago, sidelock said: Köp gamebore trainer 12/65 21g om du är orolig. Det skjuts en hel del såna i gamla engelska bössor utan nitroprov. Bra tips! ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
charlie Posted January 12, 2021 Share Posted January 12, 2021 56 minutes ago Hkan sa: Tack för tipset! Min drilling är inte stålhagelgodkänd, jag har iofs hört att det ska kunna funka med lätta laddningar i alla fall, men jag känner mig lite tveksam inför att stå och mata allt för många skott med den. Jag har en tanke om att jag skulle kunna få mängdträningen med ett vanligt hagelgevär och sedan komplettera med en handfull skott med drillingen för att säkerställa att den skjuter som jag väntar mig. Det är inte en helt lätt avvägning. Som sidelock skrev. Köp 21gr på jaguargruppen så kan du skjuta i princip så mycket du kan, för övrigt är det en jäkla fin patron med liten rekyl. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hkan Posted January 12, 2021 Author Share Posted January 12, 2021 31 minutes ago, sidelock said: Köp gamebore trainer 12/65 21g om du är orolig. Det skjuts en hel del såna i gamla engelska bössor utan nitroprov. 23 minutes ago, culot said: Så länge det rör sig om normal stål övning ( typ steelmax, GB24g ca 400 resp 395m/s) lär du väl knappast få några problem. Bössor är individer och tränar du inte med vapnet du ska jaga med kommer den inte kännas helt 100 om du mängdtränar med en annan bössa. Jag har 7 halvautomater i 2 kalibrar Alla är av samma typ ( Auto 5 ) alla sin egen känsla och jag skjuter dom alla.. / P Så du menar att jag inte kan använda det som ursäkt för att få köpa ett nytt hagelgevär? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hkan Posted January 12, 2021 Author Share Posted January 12, 2021 1 minute ago, charlie said: Som sidelock skrev. Köp 21gr på jaguargruppen så kan du skjuta i princip så mycket du kan, för övrigt är det en jäkla fin patron med liten rekyl. Jag ska definitivt kolla på den. Tack för tips!? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
culot Posted January 12, 2021 Share Posted January 12, 2021 3 minutes ago Hkan sa: Så du menar att jag inte kan använda det som ursäkt för att få köpa ett nytt hagelgevär? Risken är att Drillingen kommer kännas ännu konstigare, men jag röstar för att köpa ny pang och öva med båda Jag öser övningstål genom mina Belgiska kal 16 Auto 5:or och 12:or som orsakar hyperventilering på amerikanska Browning forum 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hs_merkel Posted January 12, 2021 Share Posted January 12, 2021 Montera en S1 på min halvautomat i sommras. Både ris och ros. Där punkten är sitter svärmen, väldigt förlåtande vid dåligt anlägg. Vid väta suger den totalt! I mörker, vid andsträck är den värdelös och bara ivägen, förutom när man ska avliva på vatten. S1 punkt på 6moa är för stor tycker jag. Har 2moa på drillingen och den funkar kanon att ha i duv/kråkgömsle. Brukar ta någon skeet sväng imellan åt, och de funkar bra med drillingen. S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
charlie Posted January 12, 2021 Share Posted January 12, 2021 3 hours ago hs_merkel sa: Montera en S1 på min halvautomat i sommras. Både ris och ros. Där punkten är sitter svärmen, väldigt förlåtande vid dåligt anlägg. Vid väta suger den totalt! I mörker, vid andsträck är den värdelös och bara ivägen, förutom när man ska avliva på vatten. S1 punkt på 6moa är för stor tycker jag. Har 2moa på drillingen och den funkar kanon att ha i duv/kråkgömsle. Brukar ta någon skeet sväng imellan åt, och de funkar bra med drillingen. S Det är mycket reklam med S1 men det är precis som du skriver: där punkten är där är svärmen. Och håller man punkten i kråkan/anden/gåsen osv med lite håll så tar det bakom. Men det gör det å andra sidan utan rödpunkt också. Min upplevelse är att det med så stor punkt kan bli svårare att låta den ligga fritt framför målet. Plus det faktum att själva "huset" på siktet skymmer målet. Grundregeln att fokus ska va på målet kan inte ens Aimpoint råda bot på. Men som sagt på markvilt har den sina fördelar ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts