Jump to content

En stor knubbsälshane

Älgflugornas Herre
 Share

Recommended Posts

Häftigt, säljakt är helt klart på min bucket list. 

Hur mycket luktar det när du kokar 13liter sältran? ?

• Like 1

1 hour ago underbron sa:

Gratulerar!

154cm är en stor knubbsäl.

Ja. Och det känns fortfarande i kroppen trots att det gått tre dagar....

#gubbengnäller

55 minutes ago MarkusR sa:

Hur mycket luktar det när du kokar 13liter sältran? ?

Inte såååå mycket eftersom jag gjorde det i min oisolerade ladugård....

• Haha 2

1 hour ago Älgflugornas Herre sa:

Inte såååå mycket eftersom jag gjorde det i min oisolerade ladugård....

Grattis!:thumbsup:

Det var nog en lämplig plats för den sortens arbete. Det var samma när pappa kokade brunkål till julen medans han vid liv (mamma av skånskt ursprung) då gick han ut i garaget för att det inte skulle lukta i hela huset. Han hade en en liten kokhäll med en platta/1-plattespis och som gick på 220 V.

• Like 1

Gör du vid skinnet själv eller lämnar iväg dom? Har lämnat iväg ett par skinn men har inte varit nöjd med slutresultatet om man säger så.. sen har jag lite svårt för att äta köttet så det blir att man drar sig för att sticka ut på säljakt även om jag har fina marker för det?

• Like 1

13 hours ago Vildand sa:

Gör du vid skinnet själv eller lämnar iväg dom? Har lämnat iväg ett par skinn men har inte varit nöjd med slutresultatet om man säger så.. sen har jag lite svårt för att äta köttet så det blir att man drar sig för att sticka ut på säljakt även om jag har fina marker för det?

Jag har inte bestämt mig. Jag funderar på Flygfors. Annars har jag en kontakt här nere i Halland som nog kan ta på sig garvningen. Å andra sidan så gillar jag ju att prova saker och lära mig olika hantverk så jag funderar på att göra det själv. Har garvat lite får och grävlingskinn tidigare, samt läder från älg och rådjur så jag kan grunderna hyfsat. 

• Like 1

En av sakerna som är så fantastisk med jakten i Sverige är hur ofantligt många miljöer, jaktformer och jaktbara arter vi har. Man kan ägna ett helt jaktliv åt att lära sig bemästra nya saker inom rikets gränser. 

• Like 1

Bild på kranium när det är klart.

Säl hade varit kul skjuta just för skinn och kranium, hade nog gått göra nånting snyggt av säl skinn.

• Like 1

33 minutes ago karelsk blandning sa:

Bild på kranium när det är klart.

Säl hade varit kul skjuta just för skinn och kranium, hade nog gått göra nånting snyggt av säl skinn.

Kraniet kokar jag lite senare i veckan när jag är färdig med trankoket. Har väl en kväll trankok kvar. 

På 2021-02-01 at 09:35 Älgflugornas Herre sa:

Magpaketet lades i påsar och frystes, det skall till en forskare på SLU som jobbar med västkustsälarnas diet.

1119867656_knubbsl1.thumb.jpg.92fbbb42e7b16ceb3b44c7c029d316ce.jpg

1670747104_knubbsl2.thumb.jpg.22990d2b58d09fc786676469d5addc94.jpg

Häftig jakt!

Jag hade förmånen att få följa med Sven-Gumnar på forskningsjakt för några år sedan. Sköt tre varav vi lyckades bärga två.

S-G fyllde i alla papper och allt var frid och fröjd. Efter några veckor ringde en kvinna upp och ställde lite frågor,  jag fattade ingenting till att börja med.  Men S-G hade skrivit mig som skytt vilket stämde så klart. När vi var klara med utfrågningen sa kvinnan med en suck, skicka inte mer forskningsmatriel(mage etc). Vi har en hel frysconteiner att jobba oss igenom!!

13 minutes ago kkjon sa:

Häftig jakt!

Jag hade förmånen att få följa med Sven-Gumnar på forskningsjakt för några år sedan. Sköt tre varav vi lyckades bärga två.

S-G fyllde i alla papper och allt var frid och fröjd. Efter några veckor ringde en kvinna upp och ställde lite frågor,  jag fattade ingenting till att börja med.  Men S-G hade skrivit mig som skytt vilket stämde så klart. När vi var klara med utfrågningen sa kvinnan med en suck, skicka inte mer forskningsmatriel(mage etc). Vi har en hel frysconteiner att jobba oss igenom!!

Ah, men det var den obligatoriska stora provtagningen på de första XX djuren efter 1/10 antar jag. Min kontakt har ett forskningsprojekt som NV inte är inblandad i. 

Har också varit ute med SG, då blev det 2 sälar varav en bärgades. 

2 hours ago Älgflugornas Herre sa:

Kraniet kokar jag lite senare i veckan när jag är färdig med trankoket. Har väl en kväll trankok kvar. 

Jag har provat att blanda oljan med bivax, grymt bra att smörja kängor och skinnbrallorna med.

• Like 1

3 hours ago Älgflugornas Herre sa:

Du har väl snart vår där nere så då kan du lägga ut huvudet i en stor myrstack så fixar myrorna arbete med att äta rent kraniet!;):D

Jag har gjort det med en gädda en gång på 70-talet men det tog lång tid.

• Like 1

19 minutes ago lsjonsson sa:

Du har väl snart vår där nere så då kan du lägga ut huvudet i en stor myrstack så fixar myrorna arbete med att äta rent kraniet!

Jag har gjort det med en gädda en gång på 70-talet men det tog lång tid.

Så gjorde jag med det coolaste bockhorn jag nedlagt (ja, bocken då). Försvann på 24 h, troligen genom räv ?...

• Haha 2

22 minutes ago Vildand sa:

Jag har provat att blanda oljan med bivax, grymt bra att smörja kängor och skinnbrallorna med.

det ligger i pipen. Tillräckligt med bivax för att få en bra konsistens. Kanske ett par droppar tjära i med, vi får se. 

37 minutes ago Outdoorsman sa:

Så gjorde jag med det coolaste bockhorn jag nedlagt (ja, bocken då). Försvann på 24 h, troligen genom räv ?...

man får förankra med ståltråd...