vandraren Posted February 4, 2021 Posted February 4, 2021 Tjena! Jag kan ju labbar för dåligt så ställer frågan här, då vår labbe går såpass bra jaktligt så frågor om valp efter henne nu kommit. Skriver här i apportörer, då det är rasens huvudsakliga syfte, men hon är en alljägare av stora mått. Stötte rå och gris samt spårade fasan sista lördagen på jakten. Räknar med att ni som kan labbar tittar här bland apportörer. Jag har en hane i åtanke, men han har råkat ut för vattensvans några gånger för mycket tycker jag... Särskilt då vår labbe har mycket hög vattenpassion, och räknar med att ev valpar oxå skulle få det... Vår labbe har ingen riktig stamtavla, så undrar även om någon vet om man via exempelvis gen eller blodprov kan lyfta in henne i avel, sk öppen stambok? Jag kan taxar rätt så bra, och hoppas jag inte trampar på några tår i frågan... p. Quote
Sako280 Posted February 5, 2021 Posted February 5, 2021 hej min labbe har bara fått de en gång han är nu 9,5år så de är nog ej så vanligt han fick de när de var kallt i vattnet och mycket apportering av gås min labbe har stamtavla mvh affe Quote
nuke Posted February 5, 2021 Posted February 5, 2021 9 hours ago vandraren sa: Vår labbe har ingen riktig stamtavla, så undrar även om någon vet om man via exempelvis gen eller blodprov kan lyfta in henne i avel, sk öppen stambok? Varför då? Antar att du inte startat henne på några prov eller fått henne bedömd exteriört så då är det ju oavsett en omeriterad parning. Hur det funkar med inavelsgrad och ledvärden får någon mer insatt ska uttala sig om men det finns ju en del sjukdomar inom rasen som kan ställa till det. /Markus Quote
culot Posted February 5, 2021 Posted February 5, 2021 alla mina retrivers har till och från fått vatten svans, det lustiga är att det kan komma mitt i sommarn likaså mitt i vintern ... min Chessi apprterade sista helgen nu i januari dock hade hon neoprenväst Quote
nuke Posted February 5, 2021 Posted February 5, 2021 9 hours ago vandraren sa: Vår labbe har ingen riktig stamtavla, så undrar även om någon vet om man via exempelvis gen eller blodprov kan lyfta in henne i avel, sk öppen stambok? Eller är hon en blandras och du vill försöka sälja valpar som renrasiga? /Markus Quote
Galne Posted February 5, 2021 Posted February 5, 2021 Min Boxer fick vatten svans av för mycket bus med annan hund som höll henne i svansen, så det drabbar även andra hundar vid olika tillfällen. Överansträngning i svansroten skulle jag nog säga.. Quote
vandraren Posted February 5, 2021 Author Posted February 5, 2021 nuke Hmmmm, oväntade kommentarer... jag frågar om öppen stambok och du vill misstänkliggöra mig kring blandrashundar som skall säljas som renrasiga! Jag har ett antal renrasiga hundar, där alla varit relativt sena att stänga sina stamböcker för att bibehålla rasen frisk. Senaste jycken är en Gammeldansk Hönsehund som har en av ursprungsraserna ren i stamtavlan, för att bredda aveln. Men visst nuke: du kan säkert lite bättre än andra! Men på konkreta frågan som ställs så bollar du vidare.... Hoppas du fick lite tillfredsställelse i att markera dig som lite bättre och klokare, trots brist i den egentliga frågan! Quote
nuke Posted February 5, 2021 Posted February 5, 2021 Du ska ta valpar efter din blandras och undrar om du kan på något sätt få den sedd som renrasig? Hur hade du tänkt dig att det ska tolkas? Det skiljer kanske 10 000 per valp mellan en renrasig och en blandras, jag kan absolut förstå att det finns ett incitament. Spara dina härskartekniker till någon du vet att de funkar på. /M Quote
vandraren Posted February 5, 2021 Author Posted February 5, 2021 nuke Öppna stamböcker tillämpas på individer som kan tänkas berika en ras, om de bedöms ligga nära och ha för rasen lämpliga och viktiga egenskaper. Jag nämnde ju min egen Gammeldanska Hönsehund som ett exempel på det. Så du vill fortsätta insinuera att jag gör det av ekonomiska skäl? Idiot! Jag föder upp renrasiga hundar av annan ras. I viss mån ganska duktiga hundar. Men du undviker, inte särskilt skickligt, frågan jag ställde kring vattensvans. Det visar lite din inställning... och dina försök till att utöva härskarteknik iförd offerkofta. Jag behöver inte fler kommentarer från en främling som utger sig för att veta varför jag ställer frågor här, och utan att känna mig döma. Men mycket går att dölja genom att misstänkliggöra andra och vara en snobb, vilket du visar. p. Quote
Skooog Posted February 7, 2021 Posted February 7, 2021 På 2021-02-06 at 00:40 vandraren sa: nuke Öppna stamböcker tillämpas på individer som kan tänkas berika en ras, om de bedöms ligga nära och ha för rasen lämpliga och viktiga egenskaper. Jag nämnde ju min egen Gammeldanska Hönsehund som ett exempel på det. Så du vill fortsätta insinuera att jag gör det av ekonomiska skäl? Idiot! Jag föder upp renrasiga hundar av annan ras. I viss mån ganska duktiga hundar. Men du undviker, inte särskilt skickligt, frågan jag ställde kring vattensvans. Det visar lite din inställning... och dina försök till att utöva härskarteknik iförd offerkofta. Jag behöver inte fler kommentarer från en främling som utger sig för att veta varför jag ställer frågor här, och utan att känna mig döma. Men mycket går att dölja genom att misstänkliggöra andra och vara en snobb, vilket du visar. p. Har haft en hund (ej labbe) som hade lätt att få vattensvans. Som jag förstod det på vet då så fanns det en viss arvbarhet. Om han talade av erfarenhet eller hade fakta/studier bakom vet jag inte. Om du ska ”lyfta in henne” i avel vilka egenskaper är det du tänker att hon ska berika rasen med? 1 Quote
Tuffhund Posted February 7, 2021 Posted February 7, 2021 Inte svar på frågan men att avla vidare på silverlabradors tokigheter är att göra rasen en björntjänst. Förstår att du gillar din hund och oftast är det klokt att låta det stanna där. Finns gott om seriösa uppfödare som jobbar hårt för att ta bra fram apportörer (jaktliner). Allt gott 1 1 Quote
Sun Flower Posted February 7, 2021 Posted February 7, 2021 Om inte jag minns fel så har du själv skrivit att hon är en ”silverlabrador” vilket (som jag förstått det) betyder att man korsat in weimaraner i hyfsat modern tid för färgens skull. Den där weimaranern skulle ju även kunna förklara en del av hennes jaktliga framgångar då hon, som du beskriver henne, inte verkar jaga helt rastypiskt. Så frågan kvarstår vad hon skulle tillföra rasen? Angående vattensvans har jag också hört att det ska finnas viss hereditet men har ingen referens att komma med. 2 Quote
vandraren Posted February 7, 2021 Author Posted February 7, 2021 Så trött så ögonen går i kors... men kul med svar på frågan! Läser och svarar imorgon p. Quote
vandraren Posted February 8, 2021 Author Posted February 8, 2021 På 2021-02-07 at 06:54 Skooog sa: Har haft en hund (ej labbe) som hade lätt att få vattensvans. Som jag förstod det på vet då så fanns det en viss arvbarhet. Om han talade av erfarenhet eller hade fakta/studier bakom vet jag inte. Om du ska ”lyfta in henne” i avel vilka egenskaper är det du tänker att hon ska berika rasen med? Ok, så osäkert om nedärvbarheten. Egenskaperna är de som vissa tillskriver de irländska (renrasiga) linjerna med stånd mm i arbetet. Denna definition fick jag hjälp att bestämma av en herre som hållit på med hundar och reportage om jakt och hundar i närmre 40 år. p. Quote
vandraren Posted February 8, 2021 Author Posted February 8, 2021 På 2021-02-07 at 07:21 Tuffhund sa: Inte svar på frågan men att avla vidare på silverlabradors tokigheter är att göra rasen en björntjänst. Förstår att du gillar din hund och oftast är det klokt att låta det stanna där. Finns gott om seriösa uppfödare som jobbar hårt för att ta bra fram apportörer (jaktliner). Allt gott Ok Så folks önskemål om hundar som jagar som t.ex de irländska labbarna gör ( finns gott om filmer på youtube som visar deras jaktsätt) möts med att köra vidare på den strikta svenska synen ”viisverigevetlitebättre”mentaliteten i aveln, som jobbar hårt för att ta fram bra apportörer. Ja, att jag gillar mina 11 jyckar är absolut ingen överdrift! 8 av dem sover i min säng varje natt, så därom finns inget tvivel. Om en kennel sysslar med knasigheter behöver INTE ALLTID behöva betyda att deras hundar är kass eller inte kan göra nytta.... inom den ras jag känner till bäst finns en kille som bara annonserar på Blocket då han inte vill ha med rasklubben att göra. Efter måååånga år har fler och fler gett honom rätt, efter år av förtal från representanter från rasklubben. Jag har just fått bannor för att jag INTE parat två tikar, av avelsansvariga, då den ena löpt färdigt just och den andra har nån dag kvar till dag 13, höglöp. Många vill ha valpar nu, och våra linjer har viss efterfrågan. Jag är själv ”en seriös uppfödare” som är jävligt trött på att låta svenskar bestämma om raser som de vore deras egna! Titta på ”fågelhundar” som i sina hemländers provverksamhet inte alls är strikta fågelhundar! Drivande hundar, i Sverige!, som i sina hemländer har vattenapportering i sina prov! Listan kan göras väldigt lång, så kommentarer om seriösa uppfödare som gått vilse i den svenska definitionen av raser klingar sådär i mina öron. Björntjänst.... seriös avel.... SKK.... schäfer som nästan är rörelsehindrad.... p. Quote
vandraren Posted February 8, 2021 Author Posted February 8, 2021 På 2021-02-07 at 07:22 Sun Flower sa: Om inte jag minns fel så har du själv skrivit att hon är en ”silverlabrador” vilket (som jag förstått det) betyder att man korsat in weimaraner i hyfsat modern tid för färgens skull. Den där weimaranern skulle ju även kunna förklara en del av hennes jaktliga framgångar då hon, som du beskriver henne, inte verkar jaga helt rastypiskt. Så frågan kvarstår vad hon skulle tillföra rasen? Angående vattensvans har jag också hört att det ska finnas viss hereditet men har ingen referens att komma med. Inte verkar jaga rastypiskt... är ju oxå en definitionsfråga. ENL SVENSK uppfattning (givetvis den bästa?) så är det kanske så...? Varför importera hundar då de bästa exemplaren alltid tyx finnas i Sverige? Jag skrev ju oxå tydligt att man kan ta ett gentest för att se om procenten är tillräckligt hög för att lyfta in henne i avel? Är den inte det så får hon gärna vara en blandrashund! Då skulle man få se hur sent weimaraner ligger i linjerna oxå. Quote
Tuffhund Posted February 8, 2021 Posted February 8, 2021 Jag har egentligen ingen lust att agitera om saken men hundägare i allmänhet och jakthundsägare i synnerhet har ofta ruggigt dåligt självinsikt. Du tycker inte själv det är en smula otroligt att din omplaceringsblandras skulle vara så fenomenal att världens största hundras skulle öppna stamboken för att få in just din hunds egenskaper? Jag har noll intresse av att vara taskig och försöka trycka ner men det något av det absolut dummaste jag hört på mycket länge. 1 Quote
vandraren Posted February 8, 2021 Author Posted February 8, 2021 Nu tror jag att jag svarat tillräckligt på frågor om avel osv, och kanske då gjort mig förtjänt av ett svar på ämnet i rubriken? Gärna då av någon som vet!? Tack för respons och hoppas jag gjort min ståndpunkt klar. Quote
vandraren Posted February 8, 2021 Author Posted February 8, 2021 1 minute ago Tuffhund sa: Jag har egentligen ingen lust att agitera om saken men hundägare i allmänhet och jakthundsägare i synnerhet har ofta ruggigt dåligt självinsikt. Du tycker inte själv det är en smula otroligt att din omplaceringsblandras skulle vara så fenomenal att världens största hundras skulle öppna stamboken för att få in just din hunds egenskaper? Jag har noll intresse av att vara taskig och försöka trycka ner men det något av det absolut dummaste jag hört på mycket länge. Världens största hundras.... Det är ju lite det jag redan förklarat: om det funnits ETT jaktprov som gällde över hela världen, då vore det en annan sak. Just min hunds egenskaper är ju INTE exeptionella i UK! Det är ju hela grejen jag försöker framföra! Quote
Sun Flower Posted February 8, 2021 Posted February 8, 2021 28 minutes ago vandraren sa: Inte verkar jaga rastypiskt... är ju oxå en definitionsfråga. ENL SVENSK uppfattning (givetvis den bästa?) så är det kanske så...? Varför importera hundar då de bästa exemplaren alltid tyx finnas i Sverige? Jag skrev ju oxå tydligt att man kan ta ett gentest för att se om procenten är tillräckligt hög för att lyfta in henne i avel? Är den inte det så får hon gärna vara en blandrashund! Då skulle man få se hur sent weimaraner ligger i linjerna oxå. Har heller ingen lust att tjafsa om det här och jag ber om ursäkt om jag trampade på någon öm tå. Jag utgick ifrån de brittiska jaktproven och där ingår varken vildsvin eller rådjur om de inte ändrat senaste åren. Man letar väl heller inte efter ståndanlag om jag minns rätt. Men känner du att din hund skulle lyfta/bredda labradoren som ras så finns det väl inget som hindrar att du provar. Lycka till! ? 2 Quote
Skooog Posted February 8, 2021 Posted February 8, 2021 36 minutes ago vandraren sa: Världens största hundras.... Det är ju lite det jag redan förklarat: om det funnits ETT jaktprov som gällde över hela världen, då vore det en annan sak. Just min hunds egenskaper är ju INTE exeptionella i UK! Det är ju hela grejen jag försöker framföra! Berätta gärna mer om jaktproven i UK. Trodde de enbart provade labbarna som apportörer där. Att deras prov är ganska lika de vi har i Sverige. Nu finns det ju visserligen några varianter i Sverige med A-, B- prov och working test. Kanske finns något till som jag inte har koll på. 2 Quote
Popular Post Hipshot Posted February 8, 2021 Popular Post Posted February 8, 2021 vandraren.. du har lite offerkofta här, tredje stycket i den trådstart berör just aveln trots att du saknar stamtavla. Du kan väl inte bli överraskad om folk reagerar på det? Sen måste du skilja på hund och sak här. Ingen.. INGEN har sagt att du har en kass hund däremot kommenterar folk din tanke på att försöka fixa stamtavla. Det är två olika saker och kan du bara tänka bort upplevd kritik emot din jycke så tror jag att frågan är lättare att föra vidare. Notera dock att ämnet är rätt rejält laddat, nästan som vargdebatten Avseende vattensvansen så är det som så att vissa individer verkar vara känsligare än andra. Har för mej att våran huvudlösa ungvorshte hade det oftare än labbarna förr men de gånger hon fick det.. varje gång hon badade sommartid typ.. så tror jag att det berodde mer på att hon hoppade från bryggor och att hon helt enkelt slog i för hårt i vattnet. Vattensvans pga kyla när det är 25 grader i vattnet känns inte helt troligt. Labbarna får det ibland.. inte så ofta, ärftligheten har jag ingen aning om. Har för mej att jag sett hundar få vattensvans genom snöbad faktiskt. Men i regel, hundar som är mer aktiva, används mer, har vattensvans oftare. 5 2 Quote
Popular Post Dr Krall Posted February 8, 2021 Popular Post Posted February 8, 2021 Som svar på din rubrikfråga: Nej, jag tror ingen vet. Det finns vad jag vet inga vetenskapligt hållbara studier om arvbarhet på 'vattensvans' (LTS, Limber Tail Syndrome). Däremot ett överflöd av tyckande och anekdotiska historier. Det finns däremot ganska stora retrospektiva studier som visat att det egentligen inte har att göra med nedkylning primärt, utan mer överansträngning av muskulaturen och en därigenom uppstådd myopati/muskelsönderfall. D.v.s hundar med väldigt 'glada' svansar och/eller de som använder svansen aktivt under arbete, t.ex stående hundar, simmande hundar mm. Dessa studier har också visat att det egentligen inte är vanligare inom retrieverraserna, än inom andra arbetande/jagande raser av liknande storlek vg kroppshydda och svans. 2 1 Quote
vandraren Posted February 8, 2021 Author Posted February 8, 2021 2 hours ago Hipshot sa: vandraren.. du har lite offerkofta här, tredje stycket i den trådstart berör just aveln trots att du saknar stamtavla. Du kan väl inte bli överraskad om folk reagerar på det? Sen måste du skilja på hund och sak här. Ingen.. INGEN har sagt att du har en kass hund däremot kommenterar folk din tanke på att försöka fixa stamtavla. Det är två olika saker och kan du bara tänka bort upplevd kritik emot din jycke så tror jag att frågan är lättare att föra vidare. Notera dock att ämnet är rätt rejält laddat, nästan som vargdebatten Avseende vattensvansen så är det som så att vissa individer verkar vara känsligare än andra. Har för mej att våran huvudlösa ungvorshte hade det oftare än labbarna förr men de gånger hon fick det.. varje gång hon badade sommartid typ.. så tror jag att det berodde mer på att hon hoppade från bryggor och att hon helt enkelt slog i för hårt i vattnet. Vattensvans pga kyla när det är 25 grader i vattnet känns inte helt troligt. Labbarna får det ibland.. inte så ofta, ärftligheten har jag ingen aning om. Har för mej att jag sett hundar få vattensvans genom snöbad faktiskt. Men i regel, hundar som är mer aktiva, används mer, har vattensvans oftare. Ok Jag ställer en fråga som även finns i rubriken. Som en liten bifråga nämner jag frågan om öppen stambok, och sedan handlar allt om den frågan.... Vad folk som inte jagat med mina hundar tycker är ju eg egalt. Jag vet ju vad folk som faktiskt jagat med dem tycker, så ganska okänslig där. Saknade bara ”du kan säga vad du vill om min fru, men snackar du skit om min hund, då jävlar”-associationer... även om den kom i lightvariant. Sen är ju våra hundar jakthundar ganska marginellt utslaget på ett år... så jag är inte bara jakthundsägare sas. Nu har jag fått några riktiga svar på frågan, så då skall jag ta en närmre titt på dem. Att avel är känsligt vet jag mycket väl. Har både lyckats och misslyckats rejält där, men det innebär inte att av rasklubbar utsedda avelsråd har så rätt. När det gått fel så har de försvunnit väääääldigt fort.... Det gäller även självutnämnda experter. Att fixa en stamtavla är ju inget man gör själv? Så det skulle då dryftas med rasklubb, som skulle kolla upp det. Händer just nu inom några raser, bl.a stövare. Jag har nyligen köpt en renrasig hund där annan ras är inblandad, vilket gör den EXTRA INTRESSANT i aveln. Då undrar man varför frågan är kontroversiell inom världens största ras? Min fråga bottnar i en som tjatat på mig om att ta valp, men när han köper sin nästa hund ville hans fru gå på utställningar mm. Därav, endast därav, har frågan kommit på tal. Sen har vi inte bestämt oss för att para henne, med eller utan stamtavla, då labbetyp är större än de vi avlar på vanligtvis, så då blir planering helt annorlunda. Upplevd kritik tar jag personligt, helt utan koppling till hunden. Insinuationer om att tanken väckts av ekonomiska skäl gör mig störtförbannad. Tror att detta med hundar får många att uppföra sig huvudlöst, lixom att vissa människor blir galna i trafiken. Lägg sedan till internet och några som kan skicka ”tummen upp” eller ”gilla” knapp till varandra så finns väl delar av förklaringen där? 1 Quote
Recommended Posts