Hoppa till innehåll

Naturalis vs (T)Tsx


danielj

Recommended Posts

Inser väl att Handladdningen inte kan läggas på is, om jag vill nyttja DS:en!

Funderar på vilken kula jag skall testa först! Har spanat lite på vihtavuori´s laddtabell.
De har ett par olika laddningar med helkoppar.

Funderar på vilken jag skall gå på som första alternativ. 
156gn Naturalis eller 150gn tsx?
Vilket krut? N160?

/Danielj


Gäller 7x65r, grisbössa som hundförare!
 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rekommenderar att du går ner i vikt litet till. Jag har en 7x57R som jag laddat koppar till. Den har för all del förstås mindre krutkapacitet, men där är det svårt att hitta en laddning som verkligen expanderar (bra) med 150 eller 160 grs kulor. Jag hade valt 139-140 grs GMX eller TTSX.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

25 minutes ago Outdoorsman sa:

Rekommenderar att du går ner i vikt litet till. Jag har en 7x57R som jag laddat koppar till. Den har för all del förstås mindre krutkapacitet, men där är det svårt att hitta en laddning som verkligen expanderar (bra) med 150 eller 160 grs kulor. Jag hade valt 139-140 grs GMX eller TTSX.

Hmmm. Jag hade nog helst gått med 140grs (Ecostrike). Men 156grs kommer ge ett större intervall att labba med för att det skall samskjuta.

150 grs behöver väl 815ms för klass ett. Inga problem men om samskjutningen suger så blir det snävt. vad behöver 140grs?

//Danielj

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När vi undersökte lättare blyfria alternativ i 6,5x55 och jämförde med 156 grs bly så var avgiven energi identisk, trots att de blyfria kulorna inte uppfyllde lagkraven. De resultaten överensstämmer väl med mångas praktiska erfarenheter; bättre att gå ned i vikt och upp i fart för att få god expansion och skottverkan. Men visst; kan man slippa förhålla sig till tramsnivån 2700 joule är det bra. Jag känner mig ganska övertygad om att NV kommer ändra utifrån vår rapport förr eller senare, men om det blir mer generella regler eller undantag för just 6,5 i olika former vet man förstås inte.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 minutes ago Outdoorsman sa:

När vi undersökte lättare blyfria alternativ i 6,5x55 och jämförde med 156 grs bly så var avgiven energi identisk, trots att de blyfria kulorna inte uppfyllde lagkraven. De resultaten överensstämmer väl med mångas praktiska erfarenheter; bättre att gå ned i vikt och upp i fart för att få god expansion och skottverkan. Men visst; kan man slippa förhålla sig till tramsnivån 2700 joule är det bra. Jag känner mig ganska övertygad om att NV kommer ändra utifrån vår rapport förr eller senare, men om det blir mer generella regler eller undantag för just 6,5 i olika former vet man förstås inte.

Jo jag förstår inte riktigt varför 9 gram = 2700 och 10 =2000. Men tyvärr håller jag mig helst till reglerna ;)

Har övat lite google fu, verkar som Naturalis skall vara lite blötare? Nu kommer ju hållen som bössan används på vara närmare v0 än v100 om man säger så. Så farten borde bli tillräcklig för att öppna oavsett!



//Danielj

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Absolut; uppmanar ingen att bryta mot reglerna :-)!
Och du har förstås helt rätt om avståndet; det är först när man sträcker ut som det blir jobbigt med koppar. 

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Outdoorsman sa:

Absolut; uppmanar ingen att bryta mot reglerna :-)!
Och du har förstås helt rätt om avståndet; det är först när man sträcker ut som det blir jobbigt med koppar. 

Misstänker att jag har kommer få labba rejält. Så tänkte försöka minimera "spill".

Jag sitter ju i en dum situation då jag inte vet vad som funkar överhuvudtaget. Testat 156/160/170grs. Alla slår likadant! Misstänker att den skall skjuta rws 177grs. Men inte hunnit/orka leta rätt på denna ännu!

Tror att jag testar Naturalis först (Störst labbmån). Om det går dåligt så får det nog bli 140grs Tsx. Mest för att "täcka in mer" genom skillnad i vikt!

//Danielj

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Outdoorsman sa:

När vi undersökte lättare blyfria alternativ i 6,5x55 och jämförde med 156 grs bly så var avgiven energi identisk, trots att de blyfria kulorna inte uppfyllde lagkraven. De resultaten överensstämmer väl med mångas praktiska erfarenheter; bättre att gå ned i vikt och upp i fart för att få god expansion och skottverkan. Men visst; kan man slippa förhålla sig till tramsnivån 2700 joule är det bra. Jag känner mig ganska övertygad om att NV kommer ändra utifrån vår rapport förr eller senare, men om det blir mer generella regler eller undantag för just 6,5 i olika former vet man förstås inte.

Hur blir det med de övriga klasserna? Någe du har koll på?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lite mer undersökning. :D

Gillar att kolla upp innan inköp ;)

Verkar som VVn160 är krutet jag skall ha. Har hittat laddata till TSX 150, Naturalis 156 och GMX 139 med det krutet.

Sen om jag kommer få det att samskjuta är nästa problem :D .

Har nog svängt och blivit väldigt sugen på GMX:en.

//Danielj

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago hs_merkel sa:

Hur blir det med de övriga klasserna? Någe du har koll på?

När vi förde diskussioner med dem 2018 vill man ta ett större grepp, det är allt jag vet. SJF har haft diskussioner med dem sedan jag slutade för två år sedan, men vad de utmynnat i vet jag inte.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago danielj sa:

Lite mer undersökning. :D

Gillar att kolla upp innan inköp ;)

Verkar som VVn160 är krutet jag skall ha. Har hittat laddata till TSX 150, Naturalis 156 och GMX 139 med det krutet.

Sen om jag kommer få det att samskjuta är nästa problem :D .

Har nog svängt och blivit väldigt sugen på GMX:en.

//Danielj

Inte använt GMX själv, men... i vår 6,5-undersökning var skillnaderna små mellan de olika alternativen, men det var faktiskt GMX som avgav mest energi och Naturalis som avgav minst. Oryx, Mega, och TTSX däremellan. Ska man nörda mer på de små, små skillnaderna så verkade Mega och Naturalis avlämna litet mer av sin energi tidigt under expansionen. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

27 minutes ago Outdoorsman sa:

Inte använt GMX själv, men... i vår 6,5-undersökning var skillnaderna små mellan de olika alternativen, men det var faktiskt GMX som avgav mest energi och Naturalis som avgav minst. Oryx, Mega, och TTSX däremellan. Ska man nörda mer på de små, små skillnaderna så verkade Mega och Naturalis avlämna litet mer av sin energi tidigt under expansionen. 

Ok. Luskar lite till :D

Jag är av åsikten att jag aldrig kommer att kunna utvärdera en kula så man får ju luska runt istället.

Sen är det ju en av tre som kommer att testas för att se om någon skjuter ihop. Om någon? Sen tror jag inte att jag kommer att märka någon större skillnad på de tre alternativen. Misstänker att det kommer vara en mindre parameter bland många andra!

//Danielj 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...