Jump to content

Monolit kulor i Dubbelstudsare/Drilling/Kombi.

danielj

Recommended Posts

Vet att det fanns rykten om att det inte var gångbart med monolit kulor i ovanstående! Lödningar kunde släppa m.m. på grund av tunnare gods i dessa pipor?

Nu med ett blyförbud i antågande. Så funderar jag ju på att börja ladda till 7:an, funderar på om det framkommit något nytt ang detta?
Så någon som har koll på de senaste råden? För egen del så kan jag "chansa" har ju en billig dubbelstudsare så :D. 

Men hur ställer sig ni med dyrare bössor ang. ev. problem med monolit kulor?

//Danielj

Undrar om det inte har blivit ett mindre problem nu när många tillverkare av blyfri ammunition har börjat med rillor på kulorna, det ska väl minska trycket/slitaget av pipan?

• Thanks 1

7 minutes ago KJE81 sa:

Undrar om det inte har blivit ett mindre problem nu när många tillverkare av blyfri ammunition har börjat med rillor på kulorna, det ska väl minska trycket/slitaget av pipan?

Det är jag helt övertygad om, moderna kopparkulor är inte värre än moderna blykulor. 

Jag laddar ttsx 160gr i 8x57jrs till drillingen, lite snällare laddning än studsaren bara. 

Det finns dock risk för dålig precision i 7mm tror jag, då blyfria klass 1 blir ganska långa för räffelstigningen.

• Thanks 1

22 minutes ago KJE81 sa:

Barnes påstår! (Hur mycket det stämmer är upp till diskussion :D )

Att helkoppar kulorna sliter mindre då dessa inte "sväller" när de utsätts för tryck bakifrån, vilket mjuka blykulor gör!

Rillorna gör väl att trycket blir mindre men blir det mindre än en blykula? Iaf förr var ju Barnes kända för att bygga tryck snabbare än "vanliga" kulor! Vilket borde tyda på att Barnes talar i "nattmössan"?

Ps. jag kommer köra blyfritt ändå, men kan vara en bra diskussion för övriga med betydligt dyrare spett m.m.

//Danielj

Gamla barnes x hade inga rillor alls. Jag har inte så svårt att tänka mig att de byggde tryck fortare än andra kulor. Speciellt om man har en pipa på den trängre sidan ?‍♂️ Sköt dock upp två askar i min 9,3:a och just den egenskapen märkte jag aldrig av där. Däremot var de rätt hårda och gav uselt med skottecken. Men de gav bra genomslag ?‍♂️

I princip alla moderna kopparkulor har rillor eller drivband som de också kallas vilket ger mindre yta i kontakt med pipan. Jag är inte speciellt orolig för min drilling vid ett eventuellt blyförbud. Men jag har ju östtyskt blötjärn så det är ju inga större pengar för min del ?

största abret är väl samskjutning i ex dubbelstudsare med lödda pipor ?‍♂️

Precis som teknikdoktorn skriver @danielj så var det ett känt fenomen i början av Barnes utveckling av sina  kopparkulor, men det är 35 år sedan. 

7 hours ago TekDr sa:

största abret är väl samskjutning i ex dubbelstudsare med lödda pipor ?‍♂️

Misstänker att det kan leda till fler gråahår. (Finns inte många kvar med ursprungsfärgen, men de skall väl ryka på något :D  )

//Danielj