Pawna91 Posted February 17, 2021 Posted February 17, 2021 Hallå alla, mitt första inlägg här. Planerar lite för framtiden med val av hund, och det har ihop med sambo landat på en jakt och barnvänlig hund. Prio ett är apportering, eftersök och dödsök är uppskattat också och kommer tränas på det. Det som är plus med spaniel är ju förmågan att kunna stöta innan skott då jag har en del hare på marken, även kunna jaga skogsfågel med någon gång, minus vad man verkar läsa är att dem inte är lika bra på spåra/eftersök pga spanielsöket och svårt att sitta still i gömsle? plus med tollare är ju tollingen och vad man läser kan ha lugnare spårar förmågan vid eftersök än en spaniel, minus är väl vad man läser att dem kan vara lite ojämna och ibland luriga kring barn, hur är apporteringslust och förmåga raserna emellan? Mer individ än ras kanske ? Jagar helst ensam så en labbe för 100 tals apporter som säkert folk kommer rekommendera är inte intressant pga storlek. Har hundvana men aldrig haft en jakthund . tacksam för alla tips och erfarenheter kring detta, ha det gott !! :) Quote
Arctic Posted February 17, 2021 Posted February 17, 2021 Välkommen hit! Det finns mer än spanielras -- vilken är det du är ute efter? I slutändan så beror det på vad du vill att hunden ska göra. Apportering, eftersök och dödsök borde de flesta av de hundar du tittar på kunna lära sig. Jag skulle nog inte överskatta en tollares förmåga att locka in fågel, men apportera bör den kunna. En spaniel används ofta som stötande hund, främst på fågel. Det går att jaga med tollare också. Jag hade tidigare en jaktlagskollega som jagade klövvilt med sin tollare -- och det fungerade också. Han var dock väldigt noga med att göra klart för alla passkyttar att de skulle vara väldigt försiktiga om de fick för sig att skjuta på en räv... Min syster har en tollare. De jagar inte alls med den... Sedan har alla raser rätt stor individvariation. Så vad den hund du får vill jaga kan variera -- men det enda du kan göra i förväg är att välja rätt ras och rätt föräldrar på din hund. Om vattenapportering är viktigt borde en tollare passa bättre. Om fältjakt är viktigt borde en spaniel passa bättre. Men som du också noterade -- individvariationen kan vara rätt stor. Quote
Pawna91 Posted February 17, 2021 Author Posted February 17, 2021 En jakt springer är det som gäller utav spaniel raserna, ja vattenapportering på änder och sjöfågel är något jag behöver till bla. :) Quote
Hipshot Posted February 18, 2021 Posted February 18, 2021 Tror du går imål med en slaskspaniel, en springer som avlats på att vara skalldrivande. Inte lika stökiga som en "riktig" jaktspringer utan mer cool oftast. 1 1 Quote
Vildand Posted February 18, 2021 Posted February 18, 2021 1 hour ago Hipshot sa: Tror du går imål med en slaskspaniel, en springer som avlats på att vara skalldrivande. Inte lika stökiga som en "riktig" jaktspringer utan mer cool oftast. Slaskspanieln kan va ganska stökig den med? men fantastiskt roliga hundar att jaga med är det. Quote
charlie Posted February 18, 2021 Posted February 18, 2021 Något färgad i frågan ? Jag skulle gått på en spaniel av de nämnda. Min upplevelse av min (cocker förvisso) är den går att prägla på det mesta. Viljan att jaga finns där, det handlar mer om hur viljan tyglas å används. Min har stött hare, kanin, rådjur, vildsvin, älg bland hårviltet. Tjäder, orre, morkulla, and, rapphöns å fasan bland fåglarna. Hare driver han ca 500 m med skall till husses stora förtjusning, skallar även på färsk rådjurslöpa ?. Nu har jag tränat honom mot fågel och apportering men grundfilosofin är fortfarande att "om det lever kan det jagas" Quote
Pawna91 Posted February 18, 2021 Author Posted February 18, 2021 Ok Charlie, hur upplever du din cocker till vattenapportering och till spårning? och hur är den hemma, kan den slappna av eller är den stissig mycket? Quote
Hipshot Posted February 18, 2021 Posted February 18, 2021 Jag har skjutit på en massa spanielprov och sett alla möjliga jobba.. om du tänker dej apportering så kommer en cocker lösa det svinbra MEN.. de där korta benen och jag vet inte vad.. det tar tid. En normal dag med kanske 10 fällda ringduvor spelar det ingen roll alls men börjar det ösa in fågel och du vill ha så kort störning som möjligt så skulle jag tveklöst säga springer. Sen undvik jaktspringrarna, de är ofta väldigt hårt avlade på stöt och inte alls lika glasklara på apporteringen. Under den allvarligt snobbiga spanieljakten så sköter spanielerna stötarna medans retrirvrar apporterar. Svårt att komma undan slaskspanieln om du ska ha en generalist. Quote
underbron Posted February 18, 2021 Posted February 18, 2021 5 hours ago charlie sa: Hare driver han ca 500 m med skall till husses stora förtjusning, skallar även på färsk rådjurslöpa ?. Nu har jag tränat honom mot fågel och apportering men grundfilosofin är fortfarande att "om det lever kan det jagas" Hur längre driver han rådjuren? (i meter) Quote
charlie Posted February 18, 2021 Posted February 18, 2021 1 hour ago Pawna91 sa: Ok Charlie, hur upplever du din cocker till vattenapportering och till spårning? och hur är den hemma, kan den slappna av eller är den stissig mycket? Just min är väl ingen stjärna i vatten men vet flera som är suveränt duktiga. Det är mer storleken på fågeln som är begränsningen (gäss blir lite kämpigt ibland, speciellt kanadicker) Hemma är min lugn men jag har blivit upplyst att det inte är rastypiskt ?. Sen handlar det om att va konsekvent, hela tiden. De slutar ALDRIG att försöka lirka sig ur. ALDRIG NÅGONSIN ? Men det är rätt typiskt för cockern. Det är en skitmysig hund men hade jag vetat innan hur de är hade jag aldrig skaffat en. Nu när jag har en har jag svårt att öht tänka mig en annan ras. Quote
charlie Posted February 18, 2021 Posted February 18, 2021 1 hour ago underbron sa: Hur längre driver han rådjuren? (i meter) Tills jag får tag i honom ? Skämt åsido, jag har tydligt meddelat att det inte är önskvärd så jag kan inte svara ärligt på det. Jag skulle tippa på att han sätter fart på dem åt hänger efter 150-200 m kanske om jag lät honom. Jag har ju som sagt styrt honom på fågel i första hand å övr småvilt i andra hand. M 1 Quote
charlie Posted February 18, 2021 Posted February 18, 2021 1 hour ago Hipshot sa: Under den allvarligt snobbiga spanieljakten så sköter spanielerna stötarna medans retrirvrar apporterar. Svårt att komma undan slaskspanieln om du ska ha en generalist. Väl sagt. Det är lite synd att man inte tar allvarligare på apporteringen med spaniels. De är kompetenta på att lösa det men med sagda inställning kommer det bli skit rent avelsmässigt. De ska, i min värld klara allt. Och de vill ju göra allt du vill att de ska göra... om de känner för det ? Quote
Hipshot Posted February 18, 2021 Posted February 18, 2021 De klarar det.. några cockrar jag sett är sjukt duktiga utan tvekan och Bengt Rödsetts Kite är sjukt duktig apportör!! Så visst fixar de det men jag tror slaskisarna är lättare att jobba med. Sen, de här riktiga jaktspanilerna oavsett cocker eller springer.. de har ju pannben för att kunna lyfta slån och peta fram vad som finns under. De måste helt enkelt ha det och det premieras i aveln.. Det gör att många, inte alla, blir väldigt hårda och kräver en fast och konsekvent hand. Slaskisarna har inte samma pannben, är mer tama än vilda och allmänt mjukare. Om jag skaffar egen hund igen så blir det tveklöst en slaskis. Quote
Xär Posted February 19, 2021 Posted February 19, 2021 Nu blir jag nyfiken på vad en slaskspaniel är. Är det en blandras eller en typ av en renrasig spaniel eller finns det ett annat namn än slaskis som uppfödare använder? Quote
Vildand Posted February 19, 2021 Posted February 19, 2021 25 minutes ago Xär sa: Nu blir jag nyfiken på vad en slaskspaniel är. Är det en blandras eller en typ av en renrasig spaniel eller finns det ett annat namn än slaskis som uppfödare använder? Min ’slaskspaniel.’ Han har jagar allt som rör sig med skall, inga långa drevtider normaldrevet är väl 200-800m. Sen gör han väl inte bort sig i apporteringen heller. Kul hundar! 1 Quote
Xär Posted February 19, 2021 Posted February 19, 2021 19 minutes ago Vildand sa: Min ’slaskspaniel.’ Han har jagar allt som rör sig med skall, inga långa drevtider normaldrevet är väl 200-800m. Sen gör han väl inte bort sig i apporteringen heller. Kul hundar! Ok! Men är det individer inom rasen eller medveten avel? Quote
Vildand Posted February 19, 2021 Posted February 19, 2021 2 hours ago Xär sa: Ok! Men är det individer inom rasen eller medveten avel? Min är iaf genom medveten avel. 1 Quote
Xär Posted February 19, 2021 Posted February 19, 2021 Vet du om det är inavlat annat än spaniels i slaskisarna? Läste tråden igen och såg att Hippen också skrev att dom är framavlade! Quote
Hipshot Posted February 19, 2021 Posted February 19, 2021 De är renrasiga utan tvekan. Man har dock valt att avla på egenskaper som inte premieras direkt för de traditionella jyckarna som ska jobba tyst under bössan. Minsta pip och de åker ur på prov.. 1 1 Quote
charlie Posted February 19, 2021 Posted February 19, 2021 På 2021-02-18 at 22:42 Hipshot sa: De klarar det.. några cockrar jag sett är sjukt duktiga utan tvekan och Bengt Rödsetts Kite är sjukt duktig apportör!! Så visst fixar de det men jag tror slaskisarna är lättare att jobba med. Sen, de här riktiga jaktspanilerna oavsett cocker eller springer.. de har ju pannben för att kunna lyfta slån och peta fram vad som finns under. De måste helt enkelt ha det och det premieras i aveln.. Det gör att många, inte alla, blir väldigt hårda och kräver en fast och konsekvent hand. Slaskisarna har inte samma pannben, är mer tama än vilda och allmänt mjukare. Om jag skaffar egen hund igen så blir det tveklöst en slaskis. Visst är det så att de har pannben. Man behöver hela tiden utmana pannbenet annars hittar de ju utmaningen själva. Antingen genom att hitta på skit eller så får de nå tics... Min upplevelse med mitt kreatur är att på knepiga apporter är han säkrare än många retrievers ex hade en fasanhöna som dök stendöd ner med huvud först i en å. Bara två stjärtfjädrar stack upp över vattenytan. Labbarna missade men min tog den. Han rotar helt enkelt mer. Sen är han ju sämre på att ta långa linjer på fågel han inte markerat själv. Å andra sidan tog han en 300 m-linje på en duva jag fetbommade i somras. Men det var lite mer spontant då han tyckte lite väl mycket fågel fick flyga oskammat å han va sugen ? Quote
Hipshot Posted February 20, 2021 Posted February 20, 2021 9 hours ago charlie sa: Visst är det så att de har pannben. Man behöver hela tiden utmana pannbenet annars hittar de ju utmaningen själva. Antingen genom att hitta på skit eller så får de nå tics... Min upplevelse med mitt kreatur är att på knepiga apporter är han säkrare än många retrievers ex hade en fasanhöna som dök stendöd ner med huvud först i en å. Bara två stjärtfjädrar stack upp över vattenytan. Labbarna missade men min tog den. Han rotar helt enkelt mer. Sen är han ju sämre på att ta långa linjer på fågel han inte markerat själv. Å andra sidan tog han en 300 m-linje på en duva jag fetbommade i somras. Men det var lite mer spontant då han tyckte lite väl mycket fågel fick flyga oskammat å han va sugen ? Som sagt, finns sjukt duktiga apportörer bland dem! Sen om du missat en duva och hunden sett den och kutar rakt i 300 m så är det inte en linje på så sätt. Om du sett duvan, skickat hunden rätt ut till duvan i 300 meter så hade det varit en linje Men det är jag som besserwissrar mej.. Själv petade jag i typ två hagel i en hare.. Monica skickad en av sina urmysiga små cockrar.. tog väl 4-5 minter (de har korta ben) så hörde vi haren yla i skogen. Sen kom cockern med haren åter.. Jag har haft jaktspaniels (trad) rätt mycket i kring mej flera vänner som har osv... samtidigt har jag själv haft slaskis, har en kompisar och bekanta som föder upp osv.. de är på det hela taget mer lätthanterliga hundar. Javisst, när Hampe var liten så gick det en och annan sko.. ngn modemkabel osv men när han vart vuxen så icke. Så jag vidhåller, söker man en generalist så är det slask om gäller. Ett tag hade jag både slask och jakt springer.. för klöv var slasken ljusår bättre. Apporteringen likaså.. Jaga under bössan, där fungerade båda men ställde olika krav på mej som förare. Quote
charlie Posted February 20, 2021 Posted February 20, 2021 2 hours ago Hipshot sa: Som sagt, finns sjukt duktiga apportörer bland dem! Sen om du missat en duva och hunden sett den och kutar rakt i 300 m så är det inte en linje på så sätt. Om du sett duvan, skickat hunden rätt ut till duvan i 300 meter så hade det varit en linje Men det är jag som besserwissrar mej. Så jag vidhåller, söker man en generalist så är det slask om gäller. Ett tag hade jag både slask och jakt springer.. för klöv var slasken ljusår bättre. Apporteringen likaså.. Jaga under bössan, där fungerade båda men ställde olika krav på mej som förare. Okejrå, inte linje i dess rätt bemärkelse men han sprang rakt iaf ? Helt enig i frågan om slaskisar. De är lättare och bättre på en hel del grejer ?. De känns helt enkelt mer normalstörda än en spritt språngande renrasig ? Quote
Recommended Posts