Ken1 Posted February 20, 2021 Share Posted February 20, 2021 Scenario På väg ut till griskojan går du förbi en matplats. Där i mörkret tycker du dej se ett par rådjursben bakom ensilage balen. Du tänder pannlampan och ser en bock, helt groggy sittandes i diket och kommer inte där ifrån. Den verkar inte ens medveten att du står 3m ifrån den. Avliva????? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edsvalla Posted February 20, 2021 Share Posted February 20, 2021 Jepp. Så länge det inte är en varg behöver man inte vara rädd för konsekvenserna 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kkjon Posted February 20, 2021 Share Posted February 20, 2021 Jag hade inte tvekat en sekund. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dansken Posted February 20, 2021 Share Posted February 20, 2021 Det är en vettig åtgärd 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tecno Posted February 20, 2021 Share Posted February 20, 2021 Även om det hade varit ett gråben som var skadat så skulle då jag inte tveka en sekund. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edsvalla Posted February 20, 2021 Share Posted February 20, 2021 2 minutes ago tecno sa: Även om det hade varit ett gråben som var skadat så skulle då jag inte tveka en sekund. Det hade jag aldrig vågat. Man kommer att bli ifrågasatt till det yttersta om det var befogat att avliva djuret. Ett rådjur skulle jag aldrig ens rapporterat till farbror blå. Jo kanske men skulle inte ens komma ut någon och "inspektera" om det hade varit befogat att ta en skott i det läget. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Ken1 Posted February 20, 2021 Author Popular Post Share Posted February 20, 2021 Ja det krävs nog inte så hög IQ att förstå att detta hände mej i kväll. Bocken va helt utmagrad. Kände alla ben i kroppen på han. Den ligger kvar där den sköts ska kolla lite extra på den i morgon. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ryberget Posted February 21, 2021 Share Posted February 21, 2021 2 hours ago Ken1 sa: Ja det krävs nog inte så hög IQ att förstå att detta hände mej i kväll. Bocken va helt utmagrad. Kände alla ben i kroppen på han. Den ligger kvar där den sköts ska kolla lite extra på den i morgon. Du gjorde en god gärning. Den bocken måste ha lidit ett tag. Bra beslut 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuggyBear Posted February 21, 2021 Share Posted February 21, 2021 12 hours ago tecno sa: Även om det hade varit ett gråben som var skadat så skulle då jag inte tveka en sekund. Då karusellen kring rovdjuren ser ut som den gör kommer jag ALDRIG i hela mitt liv på eget bevåg att avliva någon örn, lo, björn eller varg hur skadade dom än är! Va däremot helt rätt beslut att avliva den utmärglade bocken som tråden handla om! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hipshot Posted February 21, 2021 Share Posted February 21, 2021 12 hours ago Ken1 sa: Ja det krävs nog inte så hög IQ att förstå att detta hände mej i kväll. Bocken va helt utmagrad. Kände alla ben i kroppen på han. Den ligger kvar där den sköts ska kolla lite extra på den i morgon. Inga problem öht. Hade du stött på bocken på icke stadsplanerad mark där jakträtten tillhör någon annan så hade du ringt polisen och meddelat för kännedom att du 1 avlivat ett svårt sjukt rådjur samt 2 bett om hjälp att lokalisera jakträttinehavaren som rådjuret tillhör. Hade det varit inom stadsplanerat omr och du känt dej trygg med hanteringen så hade polisen kunnat utfärda ett tillfälligt skottlossningstillstånd. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts