Popular Post Patrik L Posted February 28, 2021 Popular Post Share Posted February 28, 2021 Osäker på om det här skulle hamna under recept eller projekt, men då jag för närvarande inte riktigt vet hur det ska sluta så är nog projektavdelningen bättre. Nå, vi gjorde pannkakor igår, såna där tjocka små rackare som man häller lönnsirap på. Sen satt jag där lagomt mätt och drack morgonkaffet och tittade på den lilla flaskan med sirap och lät tankarna vandra. Hur avancerat kan det vara? Vilka lönnar funkar? När tappar man saven? Funkar våra lönnar här hemma? Har vi några lönnar på gården? Vad krävs för utrustning? Ett par timmar senare hängde två hinkar på ett par lönnar som växer i en dunge på gården där det en gång i tiden stått ett boningshus. Ett 6mm borr, 15cm PU-slang i motsvarande tjocklek, en skruvkrok och sagda hink är vad som krävs. I morse var jag borta och hällde ur den knappa litern som hade samlats, for sen hem och började reducera på spisen. Ett tag senare stod det klart: Det var i alla fall den godaste lönnsirap jag hade smakat. Antagligen för att jag hade gjort den själv, men det ska man ju inte låta sig hindras av, så nu hänger det 8 hinkar där i dungen och en tömning, enkoll på klockan och lite matte koll ger vid handen att det rinner ner ungefär en liter sav i timmen totalt. Fortsättning följer... received_144917357404833.mp4 11 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dansken Posted February 28, 2021 Share Posted February 28, 2021 Ska du inte ha ett lock över hinken så det inte flygen en massa skit utifrån i saven? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrik L Posted February 28, 2021 Author Share Posted February 28, 2021 21 minutes ago Dansken sa: Ska du inte ha ett lock över hinken så det inte flygen en massa skit utifrån i saven? Jo, det hade man kunnat ha om jag hade haft lock till alla hinkar. Det är ju något av ett infall, vilket innebär att jag har använt vad jag har hittat i hinkväg. (Två av dom har lock) Tittar man på bilder från Nordamerika/Kanada så brukar dom ha ett litet "plåttak" som läggs över hinken för att hindra det värsta som annars kommer in. Jag har valt att lägga en finmaskig filduk i tratten när jag häller upp saven på dunk i stället, sen ser det klart och fint ut. Det ska kokas sen så eventuella mikroorganismer borde gå hädan oavsett. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Älgflugornas Herre Posted March 1, 2021 Share Posted March 1, 2021 kul. Har bara tappat björksav själv och då brukar jag använda en dunk eller pet-flaska för att slippa skräp i vätskan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hobelius Posted March 1, 2021 Share Posted March 1, 2021 Nu blev jag så inspirerad att jag gick ut och satte en slang i den gamla lönnen precis utanför! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrik L Posted March 1, 2021 Author Share Posted March 1, 2021 Tömde hinkarna vid samma tidpunkt idag som i går. Blev totalt 13 liter så jag antar att produktionen sjunker lite på natten. Får nog skaffa fler och större dunkar... /Patrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrik L Posted March 1, 2021 Author Share Posted March 1, 2021 28 minutes ago Hobelius sa: Nu blev jag så inspirerad att jag gick ut och satte en slang i den gamla lönnen precis utanför! Fortlöpande rapporter tack! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Älgflugornas Herre Posted March 2, 2021 Share Posted March 2, 2021 den första omgången du reducerade. Hur mycket kokade du ner den och hur lång tid tog det? Dvs fick du ut 1 dl lönnsirap på 1 liter sav eller vad ligger utfallet på? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Holz Posted March 2, 2021 Share Posted March 2, 2021 17 hours ago Patrik L sa: Tömde hinkarna vid samma tidpunkt idag som i går. Blev totalt 13 liter så jag antar att produktionen sjunker lite på natten. Får nog skaffa fler och större dunkar... /Patrik Från hur många träd är det där? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hobelius Posted March 2, 2021 Share Posted March 2, 2021 Nja, nu har det hängt över natten och bara 1 dl so far. Den hänger på norrsidan av trädet som var slätast där och det är en riktigt stor gammal lönn, så jag vet inte. Kanske ska skatta ett mindre, yngre träd istället. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrik L Posted March 2, 2021 Author Share Posted March 2, 2021 2 hours ago Älgflugornas Herre sa: den första omgången du reducerade. Hur mycket kokade du ner den och hur lång tid tog det? Dvs fick du ut 1 dl lönnsirap på 1 liter sav eller vad ligger utfallet på? Ujujuj, låååångt ifrån. Det ska ner till ca 3-5% av ursprunglig volym. Blev ett några matskedar bara Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrik L Posted March 2, 2021 Author Share Posted March 2, 2021 2 hours ago Holz sa: Från hur många träd är det där? 8 träd i varierande storlek, 3 stora rackare med en diameter närmare 50cm och resten runt 30-35cm. Dom mindre träden ger, tvärtemot vad jag trodde, mer sav. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrik L Posted March 2, 2021 Author Share Posted March 2, 2021 1 hour ago Hobelius sa: Nja, nu har det hängt över natten och bara 1 dl so far. Den hänger på norrsidan av trädet som var slätast där och det är en riktigt stor gammal lönn, så jag vet inte. Kanske ska skatta ett mindre, yngre träd istället. Dom träd som har gett mest har varit relativt unga, ca 30-35cm i diameter. (Man ska tydligen inte tappa från träd under 30cm i diamter) Hur djupt borrade du och hur långt in satte du slangen? Jag borrade in ca 5cm från barkens utsida, ca 15-20 graders lutning uppåt, sen fick jag leka lite med hur långt in slangen skulle sitta för att få maximalt flöde. /Patrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Älgflugornas Herre Posted March 2, 2021 Share Posted March 2, 2021 48 minutes ago Patrik L sa: Ujujuj, låååångt ifrån. Det ska ner till ca 3-5% av ursprunglig volym. Blev ett några matskedar bara jag tänkte väl det. Tyckte det lät lite väll lätt i första postningen ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hobelius Posted March 2, 2021 Share Posted March 2, 2021 Jag borrade drygt 1 dm in med lutning slangen gick in ca 2 cm. I morrn ska jag prova ett annat träd på gården, dock lite svårt att se vilka som faktiskt är lönnar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Patrik L Posted March 2, 2021 Author Popular Post Share Posted March 2, 2021 Jaha, kokning/slutprocess då? Man kokar ner det och när temperaturen når "7,5 farenheit ovan vattens kokpunkt är sirapen färdig" vatten kokar vid 212 och de flesta digitala kökstermometrar går att ställa mellan Celsius och Farenheit så jag brydde mig inte om att räkna... Så här ser det ut på vägen dit i alla fall: När det kokas så bildas det hårda sockerkristaller och mineralkristaller dessa filtrerar jag bort via ett vanligt kaffefilter. Den slutliga smaken då? Vi får vänta tills jag har tvingat familjen att smaka, jag är tydligen jävig i frågan... 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ompi Posted March 2, 2021 Share Posted March 2, 2021 När kan vi köpa en Patrik L labelled maple syrup i ica ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrik L Posted March 3, 2021 Author Share Posted March 3, 2021 8 hours ago Ompi sa: När kan vi köpa en Patrik L labelled maple syrup i ica ? Med tanke på att den totala produktionen än så länge har uppgått till ca 3dl så... Inte riktigt än? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henke67 Posted March 3, 2021 Share Posted March 3, 2021 Om det är den totala produktionen så tycker jag inte att du skall slösa den på pannkakor. Min favorit användning av bra lönnsirap är att ersätta sockret i en "Old Fashion". Skulle du dessutom råka ha möjlighet att använda Knob Creek's "Smooked Maple" så lovar jag att du kommer se på det här med Jänkarwhisky med nya ögon... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrik L Posted March 3, 2021 Author Share Posted March 3, 2021 1 hour ago henke67 sa: Om det är den totala produktionen så tycker jag inte att du skall slösa den på pannkakor. Min favorit användning av bra lönnsirap är att ersätta sockret i en "Old Fashion". Skulle du dessutom råka ha möjlighet att använda Knob Creek's "Smooked Maple" så lovar jag att du kommer se på det här med Jänkarwhisky med nya ögon... Det är bara en dags skörd av sav som jag har lyckats koka ner, dag tre rinner ner medans jag skriver detta så vi kanske närmar oss en liter i teorin i alla fall... Men oroa dig inte, en försvarbar andel av detta kommer att låsas undan i "Pappas särskilda förråd" 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrik L Posted March 6, 2021 Author Share Posted March 6, 2021 På 2021-03-03 at 12:36 henke67 sa: Om det är den totala produktionen så tycker jag inte att du skall slösa den på pannkakor. Min favorit användning av bra lönnsirap är att ersätta sockret i en "Old Fashion". Skulle du dessutom råka ha möjlighet att använda Knob Creek's "Smooked Maple" så lovar jag att du kommer se på det här med Jänkarwhisky med nya ögon... Ja, det var inte helt fel. Hade bara Jim Beam och Campari bitter att tillgå, men det gick ner med behag ändå. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrik L Posted March 6, 2021 Author Share Posted March 6, 2021 Väder verkar påverka rejält, minusgrader både på natten och på dagen gav mig ett par liter på ett dygn, ett par minus på natten och sol och närmare tio plus på dagen gav närmare 17 liter. För närvarande står 40 liter sav och väntar på att kokas ner, frågan är hur då köksfläkten packade ihop häromdagen... Får nog försöka trolla ihop något vedeldat utomhusalternativ i stället. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silver Posted March 7, 2021 Share Posted March 7, 2021 Elektrisk platta med stickpropp är smidigt att ha, kolla upp det. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
killer_mouse Posted March 8, 2021 Share Posted March 8, 2021 På 2021-03-06 at 20:48 Patrik L sa: Väder verkar påverka rejält, minusgrader både på natten och på dagen gav mig ett par liter på ett dygn, ett par minus på natten och sol och närmare tio plus på dagen gav närmare 17 liter. För närvarande står 40 liter sav och väntar på att kokas ner, frågan är hur då köksfläkten packade ihop häromdagen... Får nog försöka trolla ihop något vedeldat utomhusalternativ i stället. Slår nog ett slag för gasol isy speciellt iom att du kan styra temperaturen bättre än med ved/kol Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hobelius Posted March 8, 2021 Share Posted March 8, 2021 Nu kokar mina 6 liter lönnsav på spisen, blir väl några matskedar sirap. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts