Jump to content

30-06 eller 338wm

Sjöfågeljägare

Recommended Posts

Söker en studsare enligt rubriken, gärna Heym , Winchester eller Sako. Jag vill undvika lätta studsare och föredrar Monte Carlo-kolv. Piplängd helst 60 cm.

En Winchester 70 i 30-06 går utan mer åtgärder att pipa om till en 9,3x62. Då får du så tung och lång pipa du vill. Thöger i Sågmyra gjorde det för mig och jag är otroligt nöjd! Du hittar lätt en billig Winchester 70 så slutnotan behöver inte alls vara dyr.

Skulle vilja se pippisarna "Sjöfågeljägaren" tänker blåsa omkull med de kalibrarna ?

6 hours ago josc72 sa:

Skulle vilja se pippisarna "Sjöfågeljägaren" tänker blåsa omkull med de kalibrarna ?

Hehe, ibland simmar det förbi någon gris!

• Haha 1

12 minutes ago Holz sa:

Hade jag inte redan suttit på en 338 hade jag klippt denna. Mer prisvärt är nog svårt att finna. Säljaren finns även här på forat.

https://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=61&t=280688

Är man ute efter bössa i den alldeles utmärkta kalibern 338wm är det där en nobrainer. 

Köp ?

1 hour ago Holz sa:

Hade jag inte redan suttit på en 338 hade jag klippt denna. Mer prisvärt är nog svårt att finna. Säljaren finns även här på forat.

Grymt fin bössa för grymma pengar. Jag har två av de äldre med det slutstycket och tycker att det känns betydligt bättre än de nyare. Har haft en sådan stock och tycker den är blank och hal men för de pengarna skulle jag lätt kosta på en nätskärning. Då den skulle bli grym. Stocken är rak och lite tung vilket bara passar kalibern och gör skyttet bekvämare. Köp!

• Sjöfågeljägare changed the title to 30-06 eller 338wm
På 2021-03-05 at 09:54 Holz sa:

Tycker det är en riktigt prisvärd bössa det där för den som funderar på 338wm.

17 minutes ago MarkusR sa:

WOW, vilket köp! Grattis ?

Ja, det blir bra. Tungt spett (dämpar rekylen ) men jag har haft en Finnbear i 6,5 så modellen känner jag.

Just now Sjöfågeljägare sa:

Ja, det blir bra. Tungt spett (dämpar rekylen ) men jag har haft en Finnbear i 6,5 så modellen känner jag.

Du har säkert koll på det men jag nämner det ändå ? det kan löna sig att bädda den åtminstone runt rekylklacken. Bössor som stått i skåpet länge kan ha torkat så mycket i trät att de riskerar spricka bakom rekylklacken när man börjar skjuta dem flitigare. 

• Like 1

21 minutes ago MarkusR sa:

Du har säkert koll på det men jag nämner det ändå ? det kan löna sig att bädda den åtminstone runt rekylklacken. Bössor som stått i skåpet länge kan ha torkat så mycket i trät att de riskerar spricka bakom rekylklacken när man börjar skjuta dem flitigare. 

Ja, modellen har visserligen en bult bakom klacken men jag har bäddat bössor tidigare med EpoBed och det har funkat fint. Jag kommer helt klart att bädda bakom klacken. Några timmars pyssel och en natts härdning.

• Like 1

• Sjöfågeljägare changed the title to 30-06 eller 338wm KÖPT

Om det var min.......

Hade jag jag filat om det där fyrkantiga, bockiga, "finska" kindstödet så det blev klassiskt runt svepande på kolven, och monterat en avrundad ebenholtz framstocksknopp och inte varit snål med true-oil'en

Tror jag att jag hade- typ ?

Vissa har varit nöjd med Hammerhead till 338an andra har avskytt den, tror det mera har berott på i vilket vapen den är skjuten.

Är en av få kulor jag inte själv testat I den, kan ev skjutit en kalv med den vad jag kommer ihåg.

Vad blir användningen för dig?

13 hours ago karelsk blandning sa:

Vissa har varit nöjd med Hammerhead till 338an andra har avskytt den, tror det mera har berott på i vilket vapen den är skjuten.

Är en av få kulor jag inte själv testat I den, kan ev skjutit en kalv med den vad jag kommer ihåg.

Vad blir användningen för dig?

Det blir vildsvin till 80% och övrigt vak på kron-och dovvilt. Studsaren kläs med ett Schmidt & Bender 8x56 belyst. Mina jaktmarker innehåller en del stora vassområden och vissa vallar är nära gränserna. Därför valet av 338wm , svinen hinner troligen inte så långt och det blir i alla fall mer av blodspår. 

Det är vak-, smyg- och åteljakt med den puffran.

Ska du använda den utan dämpare eller blir det att montera dit en?

250gr eller 300gr woodleigh är nog en kula som borde fungera perfekt, funderar själv att testa north fork I 338an.

Barnes TTSX är en mycket bra kula för kalibern. 185, 210 eller 225grainare är en smaksak. Jag har gått över från 185 till 225 i min 338-06Ai för att få ner hastigheten och mindre blodsprängt. God effekt men väldigt rena och fina sårkanaler med en kula som inte alls splittras. 

36 minutes ago karelsk blandning sa:

Ska du använda den utan dämpare eller blir det att montera dit en?

250gr eller 300gr woodleigh är nog en kula som borde fungera perfekt, funderar själv att testa north fork I 338an.

Den får tuffa på i originalskick.

23 minutes ago MarkusR sa:

Barnes TTSX är en mycket bra kula för kalibern. 185, 210 eller 225grainare är en smaksak. Jag har gått över från 185 till 225 i min 338-06Ai för att få ner hastigheten och mindre blodsprängt. God effekt men väldigt rena och fina sårkanaler med en kula som inte alls splittras. 

Ja , det finns mycket att välja på. Jag vill inte ha hastighet över 850 men kan tänka mig senare att gå till 225 gr av någon bondad kula. Kanske Nosler Accubond.

14 minutes ago Sjöfågeljägare sa:

Ja , det finns mycket att välja på. Jag vill inte ha hastighet över 850 men kan tänka mig senare att gå till 225 gr av någon bondad kula. Kanske Nosler Accubond.

Då tycker jag du ska testa TTSX 225 ?

• Like 1

Jag hade gått på en trubbig kula ifall det blir att skjuta nära vassar och finns risk att träffa nånting sånt i mörkret utan att se.

Skjutit mycket med woodleigh och inte blivit missnöjd med dom ännu, riktningsstsbila och expanderar rejält.

Om du inte ska använda den till längre håll så skulle jag funderat på att använda mer trubbiga kulor.

Jag testade 210gr ttsx i 338an och använt koppar i 9,3an med och är inte lika imponerad som många andra, är enda kulan jag haft som vinklat i 338an.

Den här tråden är liksom klar och markerad för radering.. Flyttar in den i kulvapenarean för fortsättning ?

• Hipshot changed the title to 30-06 eller 338wm
3 hours ago Hipshot sa:

Den här tråden är liksom klar och markerad för radering.. Flyttar in den i kulvapenarean för fortsättning ?

Bra tänkt ?

14 hours ago karelsk blandning sa:

Jag hade gått på en trubbig kula ifall det blir att skjuta nära vassar och finns risk att träffa nånting sånt i mörkret utan att se.

Skjutit mycket med woodleigh och inte blivit missnöjd med dom ännu, riktningsstsbila och expanderar rejält.

Om du inte ska använda den till längre håll så skulle jag funderat på att använda mer trubbiga kulor.

Jag testade 210gr ttsx i 338an och använt koppar i 9,3an med och är inte lika imponerad som många andra, är enda kulan jag haft som vinklat i 338an.

Ja, jag skjuter inga mängder med svin/ år men mellan 6 och drygt 10 st. Ofta är det ganska stadiga galtar på mellan 85- 140kg och p g a att svinen accelererar i ”hästväg” när man bankar på så hinner de lätt 100 ++ meter vid raka bogträffar då bogblad är oskadda.  De är egentligen inte mer hårdskjutna än annat klövvilt utan det är kombinationen av snabb acceleration, sparsamma blodspår ( fet och seg hud) samt att skotten ofta tas vid vak i svagt ljus som är dilemmat. Lägger man sen till kärr, bladvassar, majsfält på 2 m och granplanteringar så .... och natt.....hmm.

Därför valet av 338wm, har testat kalibern förr och tyckte inte den var mycket värre än 30-06 som jag skjutit så mycket med. Men en lätt bössa i kalibern hade jag inte köpt.

Sako hammerhead är ju lite trubbig och eftersom det hänger med 80 patroner i köpet använder jag upp dessa. Blir jag besviken på Hammerhead så kan ju Woodleigh vara en idé . 

Tack för goda tips!