Hoppa till innehåll

Behöver kurs i handladdning?


Hipshot

Recommended Posts

Förra svängen i rävkojan så hade jag en dåligt kalibrerad pil som skulle i.. Inget konstigt i sig, ibland är det så att jag får trycka till lite för att kamra. Brukar aldrig vara några problem.. Men förra gången så satt sista pilen så pass så när jag skulle bryta så tappade utdragaren greppet om hylsan, fick slå ut skiten hemma. 

Tänkte att detta var kanske en engångsföreteelse men det verkar som utdragaren i slutstycket fått stryk.. Nattens sista kamrade erbjöd även den motstånd men inget allvarligt. Vid patron ur så vart patronhelvetet kvar i bössan igen.. 

Jag halskalibrerar bara vid omladdningen kanske är dags att köra hylsorna igenom helkalibreringsverktyget?

Min lekmannabedömning säger att utdragaren är hel i alla fall?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag helkalibrerar allt, iofs anpassat men allt, då jag inte vill uppleva det du gjorde, nja jag jag gjort det på tävling, inte bra för fokus. /C 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Detta är väl priset man betalar för ens slöhet.. helkalibrering innebär helsmörjd hylsa = kladdigt.. skitigt.. 

Men det är väl bara att bita i det sura äpplet.. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns enklare vax att använda, kladdar ganska lite och kan lätt torkas av, även om lite skulle bli kvar har det ingen påverkan på patronen. /C 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

31 minutes ago karelsk blandning sa:

Hur många gånger har du laddat om dom med bara hals kalibrering?

Oklart :whistling:

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad är det för kaliber vi pratar om? och är det många? (det måste det förstås vara ? )
Langa hit dom (och verktyget- om det är nån udda kaliber): då ska jag kalibrera dom åt dig nån regnig dag, UL tvätta dom, och tumla dom en natt:
Då har du bara det roliga kvar..

  • Haha 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

21 hours ago Dansken sa:

Vad är det för kaliber vi pratar om? och är det många? (det måste det förstås vara ? )
Langa hit dom (och verktyget- om det är nån udda kaliber): då ska jag kalibrera dom åt dig nån regnig dag, UL tvätta dom, och tumla dom en natt:
Då har du bara det roliga kvar..

Du skojar!?

Det är ju galet tråkigt, du.. gör något kul i stället... men tack som fan iaf :wub:

Vad är det troliga problemet?

Hylsorna skjuta i samma bössa, passar alltså vid patron-ur. Halskalibrering och  ny tändhatt.. Tycker inte det går åt någon kraft att göra detta så är det verkligen möjligt att jag sträcker hylsorna? OM det stämmer.. ska det inte vara skador på hylshalsen? Har två nu som jag slagit ur, ska försöka studera dem noga och försöka fatta vad problemet är.. 

Och kalibern är då 204 Ruger. 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just det.. ska kolla patronläget men tänker att om det vore ngt knas/skärp där så borde det märkas på pluggen.. Om den kamrar vissa men inte andra så tror jag det är hylsrelaterat.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gissar att du måste helkalibrera hylsorna efter flera gångers hals kalibrering behövs nog det och problemet kommer troligen försvinna.

Har du kollat längden på hylsorna så dom inte är för långa?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej inte kollat längden.. ska helkalibrera och mäta.. vi får väl se, har 5-6 pilar kvar tror jag, torde räcka på söndag sen är det ngr månader tills nästa drabbning.

Men helkalibrering och mätning - Check!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Hipshot sa:

Du skojar!?

Det är ju galet tråkigt, du.. gör något kul i stället... men tack som fan iaf 

Vad är det troliga problemet?

Hylsorna skjuta i samma bössa, passar alltså vid patron-ur. Halskalibrering och  ny tändhatt.. Tycker inte det går åt någon kraft att göra detta så är det verkligen möjligt att jag sträcker hylsorna? OM det stämmer.. ska det inte vara skador på hylshalsen? Har två nu som jag slagit ur, ska försöka studera dem noga och försöka fatta vad problemet är.. 

Och kalibern är då 204 Ruger. 

 

Man häller upp en god IPA eller dylikt medans Hustrun tittar på Wahlgrens värld , Husdrömmar, talang e-dyl .

Sedan kalibrerar man lite hylsor nån timme eller två = lite najs egentid  

Till å med Hagel laddare gör det ?

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 minutes ago Hipshot sa:

Nej inte kollat längden.. ska helkalibrera och mäta.. vi får väl se, har 5-6 pilar kvar tror jag, torde räcka på söndag sen är det ngr månader tills nästa drabbning.

Men helkalibrering och mätning - Check!

Testa mantla dom och känn om det är något motstånd när du stänger slutstycket.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

54 minutes ago karelsk blandning sa:

Testa mantla dom och känn om det är något motstånd när du stänger slutstycket.

Det lär det nog vara.. Ska prova, innan söndag förhoppningsvis, att mäta hylsornas maxlängd och jämföra med vad det står att de ska vara.. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men det lär ju ta ett tag.. så nu blir det helkalibrering och mätning.. suck..

46,99 mm ska visst hylsan vara enl ngn siffra jag hittade.. 

Fan.. inser att den här styrmojen på hylssvarven inte lär passa kal 20.. suck! Lutar nästan åt att handla nya jävla hylsor.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker jag till slut hade samma problem med mina hylsor efter en stund med bara halskalibrering. Nu mäter jag mot hylsbrösten och helkalibrerar men trycker bara tillbaka 0,05-0,07 mm. Hylsorna passar både i och ur och håller grymt länge.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att mäta mot hylsbröstet fixar jag inte, finns liksom inte den nogrannheten.. Nu är alla körda igenom helkalibreringen utom en sprucken jag hittade och en 223 som hade hamnat fel.

De åker tumlare nu. Och patronläget är rengjort.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Hipshot sa:

Men det lär ju ta ett tag.. så nu blir det helkalibrering och mätning.. suck..

46,99 mm ska visst hylsan vara enl ngn siffra jag hittade.. 

Fan.. inser att den här styrmojen på hylssvarven inte lär passa kal 20.. suck! Lutar nästan åt att handla nya jävla hylsor.

Prova att kolla med kruttunnan eller caliber44 så kanske de har det du söker. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Hipshot sa:

Att mäta mot hylsbröstet fixar jag inte, finns liksom inte den nogrannheten.. Nu är alla körda igenom helkalibreringen utom en sprucken jag hittade och en 223 som hade hamnat fel.

De åker tumlare nu. Och patronläget är rengjort.

Den noggrannheten kostar bara ett par hundringar. Lite mickel och bök är det med tror absolut att du klarar det. Värt det för funktion och hållbarhet.

 

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...