Hoppa till innehåll

Behöver kurs i handladdning?


Hipshot

Recommended Posts

2 hours ago fredde_fmj sa:

Här verkar det finnas, jänkare brukar vara rappa på leverans om det inte är ITAR eller annat som stör.

 

https://www.grafs.com/catalog/product/productId/71338

Hittat på flera ställen på andra sidan pölen men jag vet inte.. frakten kommer kosta lika mycket som själva prylen. Testat att helkalibrera nu så får vi se hur det lirar när jag börjar ladda dem.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

52,50 pengar

16156430921297556628243864043459.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Plocka ur allt ur kalibreringsverktyget och använd verktyget för att mäta med... 

Testa att kamra skjutna tomhylsor tills du hittar några som du utan problem kan stänga slutstycket om och några som du inte kan kamra utan milt våld... kolla hur mycket som skiljer. Så lite behöver du sen trycka tillbaka bröstet.

Orkar du inte göra enligt ovan tar du bara en av hylsorna du inte kan kamra... kalibrera den, testa om du kan kamra... om det inte går så justerar du ner verktyget ett tolftedels varv och kalibrerar igen... upprepa tills du kan kamra utan problem.

Du ligger väl på eller över alla rekommendationer för krutmängd i dina laddningar så höga tryck gör att hylsorna fastnar.

Det funkade när bössan var ny men nu när du har fuskat med vapenvården sen du fick hem bössan skapar nu föträngningarna för höga tryck.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Alltså tryckmässigt så ska jag vara safe.. Det är i röda fältet men inte lila i QL och jag ska vara hyggligt safe enl Kalle.. Jag tror inte det är tryckrelaterat alls utan enbart hylsor som är omladdade x antal gånger.. Nu har jag helkalibrerat alla och kört dem i putsmaskinen.. ska testa, kanske i morgon, att ladda ett gäng och testa att kamra. Längdmässigt så har jag kapat ngr mm på några hylsor..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 hours ago Dahla sa:

Testa att kamra alla innan du laddar dom.

De är ju alla skjuta i bössan, har de fungerat att dra ur efter skott vilket alla gör så är det inga problem när man kamrar dem oskjutna.

Lite inne på att halskalibreringen, när man drar ur verktyget ur hylsan.. kan sträcka den ngn mm.. detta trots smörjning..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har bara halskalibrerat med helkalibreringsverktyg och fick då dina problem. 

Om man använder heljalibreringsverktyg och inte skruvar ner verktyget tillräckligt mycket så kan expandern dra med sig hylshalsen norrut. Ställer man ner verktyget tillräckligt så kommer man ju kompensera för det.

Jag kommer alltid helkalibrera (bara så mycket som behövs för att kunna kamra utan problem) sen en tid tillbaka.

Jag har alltid fått ut mina hylsor ur bössorna men även om det alltid varit skjutet från samma vapen har jag i vissa fall haft problem att stänga låset efter omladdning. Det är så jäkla lite som behövs för att det inte ska funka och i min värld är det inte värt frustration när man vid omladdning måste bryta så bössan kantrar.

Bättre att helkalibrer och offra hylsorna än att bryta ihjäl sig och förstöra slutstycket 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...