Jump to content

Handkikare med avståndsmätare

MJS
 Share

Recommended Posts

Fundera på att köpa en. Står mellan Vortex och Kahles, kostar typ samma men Vortex har livstids garanti.

Någon som har en handkikare med avståndsmätare som kan berätta vad de har för upplevelser och fördelar och nackdelar?

Prismässigt vet jag inte hur de lirar med varandra men jag köpte en Leica Geovid för något år sedan.. Begagnad men tja man såg då inga spår av det. 

Tycker den är svinbra, har den varje natt på räv. Geoviden har en fyrkant som man lägger på målet och trycker till på en knapp. Funkar riktigt bra tycker jag! Brukar ofta följa en räv och mata med knapptryck för att få kläm på hur fort se springer osv emot mej i mörkret när jag bara ser ögonen. 

Enda gången jag minns att det krabbat var i dimma.. då fick jag typ 35 m oavett vad jag lasrade. 

Optiken är sjukt bra i Leican.

Edit:

Kikade på Astro Sweden och dina två alternativ. En tanke.. Vortex fanns bara i x10.. Testat det förut?

När jag skaffade handkikare så testade jag först en 10x.. men jag tyckte jag hade för svårt att hålla stilla, krävdes mer av mej eller vad jag skulle säga. Lättare att få begripligt besked i x8 så jag bytte kikare. Om du är bekväm med x10 så är detta öht ett icke problem. Men värt att notera.

• Thanks 1

Jo men precis, tanken är väl för stora fält där avstånden är svåra att bedöma. Och i sämre ljusförhållanden. Båda kikarna har kontinuerlig mätning som val, vilket låter trevligt.

Har x10 på kikaren jag haft senaste 3 åren så borde kännas bekvämt.

• Like 1

Delta Optical fick riktigt bra betyg i Vapentiidningen. 

16155559801744527203545889361167.jpg

• Thanks 1

Kahles har jag provat, den är bra som Zeiss/swarre, mäter avstånd när det är rätt mökt. Vortex har jag inte provat.

• Thanks 1

Har Khales 10x42, har jämfört med 2xZeiss och de vi mätte var exakt samma på metern. Dem andra två märkena var inte överens om avståndet. I dimma är den körd. Bra I mörker. 10x42 blir lagom i mörkerinsläpp mot en Zeiss 3-12x56. Ganska lika.

Skulle vilja ha ljuset lägre på fyrkanten. Bländar lite. Finns fyra lägen. Och att den skulle vara ännu snabbare att nolla

Bra färgåtergivning och skärpa. 

• Thanks 1