Hoppa till innehåll

Mässing kulor.


fubar

Recommended Posts

Det beror på, både på vilken kula det är frågan om men väl kaliber och pipa, så svar på din fråga finns inte, egentligen. /C 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Pipan slits primärt av overbore-kalibrar dvs mycket krut i förhållande till kuldiameter, typ 7mm Rem Mag och liknande, samt av att pipan skjuts riktigt varm (skyttebio är mer eller mindre döden för en pipa och framförallt om den är kamrad för en overborekaliber).

Slitage pga själva kulans friktion mot pipan är en minimal faktor vad gäller pipslitage.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det gäller ingen overbore kaliber, snarare tvärtom.

Kulorna har rillor, men vad jag efterlyste är om dom skitar ner mer i pipan och därav sliter mer?

Tar Sweets 7,62,Hoppes nr:9 eller Robla solo bort mässing?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det beror på pipans skick och materialet/legeringen men generellt sett nej, men visst förekommer undantag. 
 

Robla sol är en vettig lösare av tombak, oklart andra legeringar men troligen. /C 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kulor som Hornady GMX och Nosler E-tip är gjorda av tombak (en mässingslegering), precis som manteln på alla kulor med blykärna. Väljer man en hård kula, exempelvis med mellanvägg som Nosler Partition, som har man i princip gjort motsvarande val. Alla kulor ger tombakavlagringar och det behöver man ta bort regelbundet om man inte ska få tryckökningar och dessutom bygga på något som blir riktigt svårt att få bort till slut. Jag märker ingen skillnad med tombakkulor. För Barnes upplever jag en skillnad, men inget som inte enkelt kan hanteras.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tombak innehåller minst 70% koppar så tombak kan vi tydligen bortse ifrån om kulan nu är tillverkad i  homogen mässing.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Misstänkte det...

 

Vanlig mässing (legering) innehåller 37% zink och 63% koppar.


Vanlig tombak (legering) innehåller mer än 70% koppar och resten zink...

 

Ju mer zink desto hårdare legering och det finns mig veterligen ingen tillverkare av kulor som skulle komma på den jubelidiotiska idén att göra kulor i "ren" mässing.

 

Men överbevisa mig gärna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

"Mässing" har ett mycket vidare intervall på zink än så, och tombak faller inom intervallet. Men ja, vanligen betydligt mer zink. Sedan ska man vara klar över att en del homogena kulor av mässing är gjorda för att fragmentera, som RWS Bionic Yellow. Jag skulle absolut förvänta mig att dessa har en klart högre zinkhalt än tombak, men vet inte säkert... så jag kan inte bevisa det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du får gärna förklara vad det är som är så "jubelidiotiskt" 

Och det är ingen som försöker övertrumfa dig på något sätt.

Sen vilken legering av mässing som avses vet jag inte och det var inte frågeställningen i trådstarten.

Om den ligger väl inom tombak eller mot mer ren koppar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago Outdoorsman sa:

RWS Bionic Yellow

 

Det var inte helt lätt att finna någon info alls om RWS Bionic Yellow så jag drog ett mail till RWS och undrar vad det är för spännande.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
21 minutes ago fubar sa:

Någon som testat den kulan Copperbear?

Inte ännu, ska höra mig för bättre om nån vill dela en ask med mig för testandets skull. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago karelsk blandning sa:

Inte ännu, ska höra mig för bättre om nån vill dela en ask med mig för testandets skull. 

Ska du testa i 8mm så är jag intresserad 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Intressant med nya kulor om man bortser från tramsiga påståenden om lägre rekyl osv.

Och inte minst att dom har bt mot tex Ferrobull som gärna tar med sig halsen och skapar en bula.

Hade fin precision med Ferro annars trots att kulan inte vägde som den var annonserad som.

Varför "Nej tack" exabit? Redan provat eller tror du det är skit? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

51 minutes ago fubar sa:

Intressant med nya kulor om man bortser från tramsiga påståenden om lägre rekyl osv.

Och inte minst att dom har bt mot tex Ferrobull som gärna tar med sig halsen och skapar en bula.

Hade fin precision med Ferro annars trots att kulan inte vägde som den var annonserad som.

Varför "Nej tack" exabit? Redan provat eller tror du det är skit? 


Jag är trött på kulan efter cirkusen på Robsoft kring denna. Förstår inte vad den tillför. 6,5-kulan är tung och trubbig och kan omöjligt laddas till klass 1 i 6,5x55. Påståenden om lägre rekyl men ingen ytterligare förklaring till detta.

Kan inte se att tillverkaren tillför något förutom MÖJLIGEN lokal tillverkning och att det kanske blir lättare att få tag på sådana än amerikanska kopparkulor. Men vi har ju Fox också iof sig (inte svensk men europeisk).

Sen kan den säkert tilltala en hel del kraftigt inavlade personer som vill köpa svenskt.

Som jag uppfattar det har kulan inte något unikt att erbjuda överhuvudtaget, så jag förstår inte vilket argument man skulle ha för att vilja köpa den.

Med risk för att jag har otroligt fel och får krypa till korset senare ;) Men det tror jag inte.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...