Hoppa till innehåll

Hur många jaktformer finns det, hur utförs de och har de regional anknytning?


vandraren

Recommended Posts

Tjena

Blev lite inspirerad och frågvis då jag läste en tråd här, ”Vilken är den roligaste jaktformen?” eller nåt liknande. Jag har ett knippe halvdugliga jyckar som tar mig med på allehanda upptåg, så då har man resonerat lite med folk och märkt att en del pratar om jaktformer man inte är riktigt bekant med. Så det hade varit intressant med en jaktform, en beskrivning på hur den genomförs och om den är typisk för nån trakt eller region, presenterad av nån utövare.

Det hade kunnat inspirera åtminstone mig att prova på någon jaktform på ”vår” mark som 1. glömts bort 2. aldrig utförts då det inte är tradition 3 man inte vet hur den utförs.

Jag tror att många marker har guldkorn som inte utnyttjas för att man inte ”brukar göra så här”, typ.

Om nån kan redovisa för Rough Shooting så hade jag varit riktigt glad! För det känns som en underutnyttjad jaktform men då jag inte är säker på definitionen så vet jag inte.

Detta borde kunna tilltala såväl nybörjare som mer erfarna som vill diversifiera sig efter inspiration och väckt nyfikenhet!?

p. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man kan teckna bilden av hur det jagas i ett område utifrån avskjutningsstatistik. Och kikar man på mitt område så jagar de flesta av lagets 22 jägare:

  1. älg
  2. rådjur

Sedan har vi några (typ 1/3) som vid ett eller annat tillfälle ger sig ut efter:

  1. vildsvin
  2. dovhjort
  3. räv
  4. grävling
  5. kråkfågel
  6. duva
  7. hare

Jag är i princip ensam om att de senaste 15 åren på hemmamarken ha skjutit/fångat:

  1. fasan
  2. morkulla
  3. kanadagås
  4. iller
  5. mård
  6. mink

Saker som inte jagas trots att det förekommer sporadiskt är:

  1. grågås
  2. gräsand + enstaka andra insjöänder

Sedan är jag definitivt ensam om att jaga sjöfågel och säl, men det gör jag ju inte på hemmamarken utan på någon av mina kust/skärgårdsmarker. Vi har en kille i laget som även har mark i jämtland han lägger skogshöns och bäver till listan över vad han jagar. En tredje kille jagar med pilbåge utomlands. Men det jag vill ha sagt är att man ibland inte ens behöver gå utanför sin egen jaktmark för att kunna prova nya spännande jaktformer. På min lista över saker att testa på hemmaplan står stockfälla för mård, men det skall jag nog göra ett försök med i höst. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago Älgflugornas Herre sa:

På min lista över saker att testa på hemmaplan står stockfälla för mård, men det skall jag nog göra ett försök med i höst. 

Vi har samma planer i vårt jaktlag som fått in en ny gubbe (hela två år äldre än moi) som haft ett jaktuppehåll på 15 år... han har dock jagat med drever sen barnsben och har nu en drevervalp så även jakten med drivande rådjurshund kommer öka markant vilket innebär mer jakt med hagelbössan.

Han höll på mycket med fällfångst förr i tiden och engagerar oss andra på ett väldigt positivt sätt till den här typen av viltvårdsåtgärder. Att bygga och underhålla fällorna under vår/sommar gör att vi håller kontakten mer öppen.

För egen del pysslar jag mycket med smygjakt a la Afrika fast på hemmaplan på allt det vilt vi har tillsammans med kikare och en trebening av bambu. Många timmar per fällt vilt blir det...

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finns ju hur många jaktformer som helst bara på ett och samma vilt.

Tittar jag på min egen älgjakt så har jag ju fällt älgar både under passjakt utan hund, smygjakt utan hund, ledhundsjakt, lockjakt, smugit in och skjutit på ståndskall. Men vi använder oss även av tryckjakt ibland vilket kan vara rätt effektivt på rätt ställe.

För egen del tycker jag bäst om hundjakten i olika former.

Skogsfågeljakt över stående hund är väl det som ligger en närmast om hjärtat men visst har älgjakten sin plats också framförallt med egen hund. En jakt som jag tycker man inte ska glömma bort om man har en stående fågelhund är morkullor. Kan bjuda på rätt många fågeltagningar om förutsättningarna är de rätta. Även om jag har stående fågelhund sedan länge så brukar jag gå någon liten sväng varje år och locka lite järpe.

Kråkfågel både på lock och åtel ser jag som självklart och det är fortfarande lika roligt. Vakta på räv på nyslagen vall eller locka hör också till viltvården för egen del.

Uppsprångsjakt på skogshare vid gamla igenvuxna inägor på ställen man inte vill släppa en hund pga närheten till trafikerade vägar.

 

 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...