Hoppa till innehåll

Max kammartryck


Dahla

Recommended Posts

Alltså... det här med max kammartryck.

Det är ju någonting som "standardiseras" hos SAAMI och CIP för en mängd olika patroner men jag kan inte se något riktigt mönster för hur MAX sätts.

 

Så, kan någon klok förklara vad det är som gör att exempelvis 6,5x55 är satt till 3800 bar från CIP och 3516 bar från SAAMI medans 30-06 enligt CIP är satt till 4050 bar och från SAAMI 4150 bar.

 

Gör en 30-06 med max kammartryck mer "skada/slitage" på bössan än en överladdad 6,5x55 vid exakt samma kammartryck?

 

En 8x68s har ju exempelvis maxtryck satt till 4400 bar enligt CIP medans lillebror 8x57js endast har ett max på 3800 enligt CIP och ynka 2413 enligt SAAMI. 

 

Förklara så även en trögboll som jag förstår innan jag gör en laddning till 6,5x55 med PMAX om 4400 bar nu... 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror broder @pmt kan svara fullödigt.

Men som jag uppfattet det har man satt maxtryck för 6,5an med tanke på de gamla vapensystem som fortfarande är relativt vanliga. De kalibrar som gjordes i m96, krag-jørgensen och andra obsoleta mekanismer har fått en standard som tillåter fortsatt säkert nyttjande av de gamla vapnen. 

Det är en herrans skillnad på en m96a och en sauer 200 str, jag tvekar inte att ladda hårdare i sauer. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, just den saken med historiska prylar förstår jag... finns ju dock inget som hindrar mig från att kamra en 96:a i 8x68s.

 

Men rent tekniskt då... skiljer kammartrycket mellan två olika hylsor, exempelvis 6,5x55 och 8x68s under förutsättning att båda nu laddas till 4400 joule och skjuts i en sauer 200 str eller kommer det gå utmärkt även för 6,5x55 eller måste jag vålda upp slutstycket?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vithavouri publicerade laddningar i 6,5x55 för några år sedan och då var det olika laddningar för sauer str/fsr och liknande vapen samt "konventionella" laddningar för äldre vapen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är också värt att beakta att SAAMI och CIP mäter tryck på olika sätt, vilket gör att CIP-siffror och SAAMI-siffror inte kan jämföras rakt av. För att faktiskt få en hyfsat vetenskaplig jämförelse måste du preparera ett vapen (dvs förstöra det) så du kan mäta på båda sätten samtidigt.

Å andra sidan bor vi i Sverige och som pmt brukar påpeka finns här inga regler för trycktester över huvud taget.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Även om man mäter tryck på olika sätt så är ändå trycket lika under förutsättningen att vi exempelvis talar om 4000 bar... spelar ingen roll om det är 4000 enligt CIP eller SAAMI... det är ändå just 4000 bar.

 

Och det jag far lite efter är det här med själva trycket i kammaren... är 4400 bar i en 6,5x55 mer skadligt för bössan än 4400 bar i 8x68s? Om så är fallet önskar jag en förklaring på varför det är så.

 

Om jag exempelvis trycksätter en liten syretub (dyktub exempelvis) med låt säga 300 bar så är den konstruerad för det trycket. Att trycksätta ett oljefat med samma tryck är omöjligt och det har ju med konstruktionen att göra... ett bildäck fylls med närmare 3 bar idag... medans ett traktordäck endast fylls runt 0.6 bar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Dahla sa:

Även om man mäter tryck på olika sätt så är ändå trycket lika under förutsättningen att vi exempelvis talar om 4000 bar... spelar ingen roll om det är 4000 enligt CIP eller SAAMI... det är ändå just 4000 bar.

Nej, eftersom du mäter ett dynamiskt tryck. Mätmetodens hysterik kommer då att ge lite olika tryck på mätaren på samma verkliga tryckspik. Krasst sett så vet vi inte riktigt var trycket "toppar" på någon laddning då vi ännu inte har de mätmetoderna som kan mäta så korta förlopp.

1 hour ago Dahla sa:

Och det jag far lite efter är det här med själva trycket i kammaren... är 4400 bar i en 6,5x55 mer skadligt för bössan än 4400 bar i 8x68s? Om så är fallet önskar jag en förklaring på varför det är så.

Krasst sett nej. MEN nu råkar trycket sättas rent historiskt efter vad kruten kan prestera som stabila arbetstryck, DELS efter vad bössan kan provas för vid den tidpunkten. Så nej, trycket "sliter" inte mer i en 6,5 än i en 8 - MEN bössan som du laddar 6,5x55 är testad till 3800 (vilket är idiotiskt mycket för högt sett till originalbössan i den kalibern men det är en egen historia vi kan ta en annan gång) medan bössan i 8x68 är testad för 4400 bar. Och provet utförs vanligen med 30% övertryck.

Krasst sett så belastar faktiskt samma tryck i 8x68 bössan mer egentligen pga den större hylsans större yta.....

De första röksvaga kruten kunde inte ge jämna kammartryck över 3000bar, sedan har kemimisterna gått framåt och i dag kan vi göra krut som ger kontrollerade och jämna arbetstryck upp emot 5000 bar. Där får vi dock problem med mässingshylsorna och ska vi över 5000 så får vi hylsbottnar i stål.... Men nu har vi problemen med bakåtkompabiliteten - även om vi i dag kan hantera långt högre tryck än då, original 6,5x55 laddades till 2800-3000 bar, så kan man inte i en kaliber "stega upp" trycket utan att en massa vapen på marknaden då plötsligt inte längre är säkra att använda. Så väl en kaliber standardiseras - sitter den fast där.

I ngn mening förklaringen till varför man skapar nya kalibrar allt eftersom......

Det är nu inte så att alla vapen är lika starka, och samma modell i lika kalibrar provas med olika tryck och vet tillverkaren med sig att en batch lådor kan vara lite "svajjiga" i materialet bör ju dessa kamras mot lågtryckskalibrar (och klara provet i dessa), nästa batch som är "bättre" kan kamras med allt som går ner i lådan utan att pipmuttern blir för tunn. Och det är så att det fastnar fler vapen i högtryckskalibrarna än i lågtryckskalibrarna vid proven.

Sedan har du hylsan och då ffa hylsbotten som ju i lågtryckskaliber kan vara rätt tunn, medans i en Wheatherby måste den vara lite tjockare. Titta tex på en 22LR vs en 6,5x55

Arbetstrycket är mao vad vapentillverkare och ammunitionstillverkare kommit överens om ska gälla. Och då lirar hylsan och vapnet mot det trycket. Alla testar mot det - och förvånande få olyckor händer.

Man kan gå "över" CIP och SAAMI, det är inga som helst problem att göra det - givet att man har stenkoll på vapnet man laddar patronerna i och hylsorna. Jag gör det - men nej, jag lämnar INGA laddata.... Och det betyder verkligen INTE att man kan göra det på ett säkert sätt med vilket vapen som helst..... En liten varning här - "trycktecken" är som regel notoriskt hopplösa att tyda för en amatör, det enda egentligt riktigt säkra är tecken på att hylsa flyter - då vet man att man befinner sig lite över 5000 bar - vilket i en 6,5x55 är 1200 bar för mycket rent provmässigt, och beroende på vapen MINST 800 bar över vad något vapen i den kalibern kan förväntas klara av att hantera. Ser man det tecknet vet man att man ska vara ytterst tacksam över att man fortfarande kan se.....

Sedan att det högre trycket per se sliter mer på både pipa och hylsa är en annan sak.

Och nej, du kan inte pipa om vad som helst med vad som helst mer än i Sverige - för vi är inte medlemmar i CIP. I resten av den civiliserade världen får man definitivt INTE det..... Inte utan prov.

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om trycket i pipan är 4000 Bar enligt någon gudomlig defintion, så kan det mätt enligt CIP vis 4020 och enligt SAAMI 3980 (eller möjligtvis tvärtom). 

Trycket i en patron byggs inte upp statiskt, utan är en synnerligen snabb transient. Det är därför högst relevant hur du mäter den. Resultatet av olika sätt att mäta kan ge olika krav på konstruktionen, även om säkerhetsmarginalen när det gäller eldhandvapen i princip alltid är så pass stor att ett enskilt vapen nästan, nästan alltid kommer att klara både CIP och SAAMI.

För den som bryr sig finns lite mer data här: https://en.wikipedia.org/wiki/Small_arms_ammunition_pressure_testing

 

Edit: Något sen -- finns bättre svar ovan. ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

22 minutes ago pmt sa:

Krasst sett så belastar faktiskt samma tryck i 8x68 bössan mer egentligen pga den större hylsans större yta.

Tack! Det var ungefär vad jag for efter i tanken. Och tack för resten av svaret också.

Jag ska inte överladda... det var mer det teoretiska som var av intresse.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...