Hoppa till innehåll

sako hunter eller tikka m65


Älgflugornas Herre

Recommended Posts

Går lite i bössbytartankar och har hittat två intressanta objekt. En Sako Hunter och en Tikka m65. Nu skulle jag behöva lite feedback på dessa modeller.

Vad är bra/dåligt med respektive modell?

Var ligger de svaga punkterna i respektive bössa? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På Tikka 65 dras bakre lådskruven uppifrån så man måste ha bort siktet för att skruva mekanismem ur träet.

Utöver denna idiotiska grej finns inget dåligt att säga om dom 2 vapen som efterfrågas i tråden.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skriver lite till, hade en m65 i 338wm till älgarna men trivdes inte alls med den bössan och när det var lite snabbare lägen hann jag inte med. Är nog den bössan jag haft flest bommar med.

Sålde den och köpte en Winchester 70 super grader med kontrollerad matning i 338wm nu behövde jag bara rikta bössan så låg den alltid rätt,älgarna sköts i lägen jag missat tidigare för att bössan inte låg rätt. Efter typ 100 älgar med den bössan har jag mindre bommar än med tikkan och 3,-4älgar skjutna.

Köp bössan som passar dig bäst så löser sig resten, ett tråkigt tips är att köpa en tikka t3 och anpassa den till dig.

Har själv en sån som slit bössa, bytte trä stocken mot en syntet då jag köpte den direkt och pipan är snart utan blånering men den fungerar alltid. Idag hade jag funderat på en rostfri pipa istället.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 minutes ago karelsk blandning sa:

Skriver lite till, hade en m65 i 338wm till älgarna men trivdes inte alls med den bössan och när det var lite snabbare lägen hann jag inte med. Är nog den bössan jag haft flest bommar med.

Att du inte hann med, berodde det på att du inte lirade med stocken eller berodde det på något annat? 

(det är en i 338vm jag tittar på)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago Älgflugornas Herre sa:

Att du inte hann med, berodde det på att du inte lirade med stocken eller berodde det på något annat? 

(det är en i 338vm jag tittar på)

Den passade inte mig riktigt bra testade byta sikte ,fästen men blev inte bättre så sålde den och köpte nytt.

Den var längre i stocken än det jag var van vid annars vet jag inte vad det kan berott på eller så var det bara psykiskt att jag inte köpte winchestern direkt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

fördel 65:an är det justerbara trycket som jag tycker är fantastiskt bra. sako hunter tenderar ha lite hårda orginaltrycken av de få jag känt på. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har inte provat nån Sako, men har en M65, visserligen i 308 skjuter bra och när jag böt till en KKC kolv blev den kanonbra

75081C23-8193-48A3-B311-896E1EE16BB5.jpeg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag väljer m65, kolven passar mig bättre och utöver det så hade jag problem med utkastet på sako hunter med just stora magnumhylsor, aldrig på standardkalibrar dock.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
På 2021-04-03 at 11:42 sidelock sa:

Jag väljer m65, kolven passar mig bättre och utöver det så hade jag problem med utkastet på sako hunter med just stora magnumhylsor, aldrig på standardkalibrar dock.

Vilken sakomodell, AV eller nån senare? Modellfloran är lite förvirrad och Hunter har väl använts sen AV och framåt. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gillar äldre SAKO. Har en Finnbear L61R i .375H&H och en 75 Deluxe i 30-06.

Båda bössorna skjuter bra och så brukar även "Huntern" göra. Robusta

okomplicerade bössor som funkar i ur och skur. Jag gillar fast magasin med

ledad botten, men det är ju en smaksak.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 hours ago 2310jensen sa:

Vilken sakomodell, AV eller nån senare? Modellfloran är lite förvirrad och Hunter har väl använts sen AV och framåt. 

Hunter var det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2021-03-29 at 10:55 karelsk blandning sa:

Skriver lite till, hade en m65 i 338wm till älgarna men trivdes inte alls med den bössan och när det var lite snabbare lägen hann jag inte med. Är nog den bössan jag haft flest bommar med.

Sålde den och köpte en Winchester 70 super grader med kontrollerad matning i 338wm nu behövde jag bara rikta bössan så låg den alltid rätt,älgarna sköts i lägen jag missat tidigare för att bössan inte låg rätt. Efter typ 100 älgar med den bössan har jag mindre bommar än med tikkan och 3,-4älgar skjutna.

Köp bössan som passar dig bäst så löser sig resten, ett tråkigt tips är att köpa en tikka t3 och anpassa den till dig.

Har själv en sån som slit bössa, bytte trä stocken mot en syntet då jag köpte den direkt och pipan är snart utan blånering men den fungerar alltid. Idag hade jag funderat på en rostfri pipa istället.

Att köpa en bössa som passar en det är det sannaste som finns att säga. Om den kostar 1000 eller 100 000 spelar ingen roll, passar inte bössan dig och du trivs med den så är vilket som helt bortkastade pengar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2021-04-03 at 11:42 sidelock sa:

Jag väljer m65, kolven passar mig bättre och utöver det så hade jag problem med utkastet på sako hunter med just stora magnumhylsor, aldrig på standardkalibrar dock.

Om det inte var m65an jag hade i 338a som var väldigt kinkig på hylsorna eller om det var den i 6,5 jag med hade en stund.

Så det kan nog hända i vilket märke som helst. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...