hs_merkel Posted April 4, 2021 Posted April 4, 2021 Tänkte försöka pelarbädda min cz 455 när säsongen är slut. Då jag byter pipa rätt frekvent. Känns som det bör vara lättare att få de hyfsat när det är stumt. Men vart får man tag i pelare? Har hittat i USA färdiga paket som naturligtvis inte skickas till landet Mellanmjölk. Ska riva allt när säsongen är över och mäta. Men har för mig att stockbultarna är 6mm? Sen är frågan om man får pelarna att fästa i plastkolven? Eller om man ska byta kolv till en annan? Hade gärna haft en tumbhole! S Quote
Patrik L Posted April 4, 2021 Posted April 4, 2021 Jag svarvade till pelare av 12mm mässing senast, men som du skriver är det M6 skruv så t.ex. ett 12x3 rör i aluminium t.ex blir ju perfekt. Den ena pelaren måste man fräsa av för att lådan ska gå fritt, tar du ur och kollar så ser du att hålet är precis bredvid magasinsbrunnen. Kan nog göras med en dremmel och stadig hand, men blir såklart bättre med en riktig fräs. Sen är det nog inte helt fel att bädda lådan då det är rätt friskt frilagt runtom. Har inte sett färdiga pelare att köpa någonstans. /P 1 Quote
Galne Posted April 4, 2021 Posted April 4, 2021 I min Varmint sitter det två mässingshylsor som är inbäddade i epoxi och sen är lådan bäddad. Skjuter bättre än mig med med .17 HMR pipan i... Inte jag som gjort modifikationen, den var bäddad och klar när den köptes begagnad på Torsbo. 1 Quote
hs_merkel Posted April 4, 2021 Author Posted April 4, 2021 30 minutes ago Patrik L sa: Jag svarvade till pelare av 12mm mässing senast, men som du skriver är det M6 skruv så t.ex. ett 12x3 rör i aluminium t.ex blir ju perfekt. Den ena pelaren måste man fräsa av för att lådan ska gå fritt, tar du ur och kollar så ser du att hålet är precis bredvid magasinsbrunnen. Kan nog göras med en dremmel och stadig hand, men blir såklart bättre med en riktig fräs. Sen är det nog inte helt fel att bädda lådan då det är rätt friskt frilagt runtom. Har inte sett färdiga pelare att köpa någonstans. /P Petes pillar i USA gör kit både i aluminium och rostfritt. 12x3mm rör var hitta du det? Hade varit kanon! Jo magasin brunnen har jag koll på. 9 minutes ago Galne sa: I min Varmint sitter det två mässingshylsor som är inbäddade i epoxi och sen är lådan bäddad. Skjuter bättre än mig med med .17 HMR pipan i... Inte jag som gjort modifikationen, den var bäddad och klar när den köptes begagnad på Torsbo. Antar att det är träkolv du har? Har syntet,funderar hur fet plasten är??? Quote
Galne Posted April 4, 2021 Posted April 4, 2021 55 minutes ago hs_merkel sa: Antar att det är träkolv du har? Har syntet,funderar hur fet plasten är??? Jupp, en träkolv som jag har!! Quote
hs_merkel Posted April 4, 2021 Author Posted April 4, 2021 25 minutes ago Galne sa: Jupp, en träkolv som jag har!! Hur bra skjuter den? Funderar på hur mycket jag har att vinna? Men blir att göra något. Då den idag är väldigt känslig för stöd. En träffbild 98m med 17hmr std pipan. Vid inskjutning. Quote
Galne Posted April 4, 2021 Posted April 4, 2021 Har ingen dokumentation på hur den skjuter i 17hmr, men den är okänslig för stöd upplever iaf jag. Men som sagt har en trästock och Varmint pipa! En bild på CCI Standard i 22lr på 50m! Quote
josc72 Posted April 4, 2021 Posted April 4, 2021 Gå till en mekanisk verkstad och be dem svarva ett par pelare. Jag har pelare i både aluminium och stål. Men, med tanke på att det är en CZ 455 du skall bädda, borde du välja aluminium. Skruven som håller magasinboxen kommer du att behöva fräsa in i pelaren då den sitter så tight på. Känns som jag skrivit det här redan... Quote
hs_merkel Posted April 5, 2021 Author Posted April 5, 2021 Kunde inte hålla mig. Var tvungen att titta in. Var inte mycket gods här inte. BAK FRAM AKVARIUM Där bli det aluminium skena Frågan är hur mycket diameter på pelarna? 10mm försvinner alla kanter. S Quote
hs_merkel Posted April 5, 2021 Author Posted April 5, 2021 Tror jag bäddar allt först sen borrar ur för pelare 12mm och bäddar igen? Så man har något att arbeta i. 1 Quote
Patrik L Posted April 5, 2021 Posted April 5, 2021 33 minutes ago hs_merkel sa: Tror jag bäddar allt först sen borrar ur för pelare 12mm och bäddar igen? Så man har något att arbeta i. Det låter som en vettig idé, borrar du bara ur för pelare så har dom ju ändå inget att fästa i. Eller så försöker du få tag i en tumhålskolv, där finns det ju material att jobba med i alla fall. Quote
Jr_Moberg Posted January 14 Posted January 14 På 2021-04-05 at 16:33 hs_merkel sa: Kunde inte hålla mig. Var tvungen att titta in. Var inte mycket gods här inte. BAK FRAM AKVARIUM Där bli det aluminium skena Frågan är hur mycket diameter på pelarna? 10mm försvinner alla kanter. S @hs_merkel - Hur gick det med pelarbäddningen av denna plastkolv? Står inför samma övning och har svarvat till pelare. Men det är inte så mycket plast att limma fast pelarna i.... Quote
hs_merkel Posted January 15 Author Posted January 15 På 2025-01-14 at 07:35 Jr_Moberg sa: @hs_merkel - Hur gick det med pelarbäddningen av denna plastkolv? Står inför samma övning och har svarvat till pelare. Men det är inte så mycket plast att limma fast pelarna i.... Jag bäddade en tumbhole istället, men ska jag göra så hade jag bäddat först, och borra ur för pelare och plasta fast dem och svarva av dem i underbeslaget. Är dock skeptisk att bäddmassan fäster vettigt i den feta plasten? Lär gå åt mycket. Bädda ett pipstöd ca 25mm. Såg på ett 22lr forum i USA, där hade dem svarvat ur allt och limmat i ett aluminium block, blir som ett chassi Quote
Jr_Moberg Posted January 15 Posted January 15 Ok! Min kolv är plastbäddad sedan tidigare så det blir så som du skriver. Ska bädda upp ett pipstöd också, bra tips. Quote
hs_merkel Posted January 15 Author Posted January 15 2 hours ago Jr_Moberg sa: Ok! Min kolv är plastbäddad sedan tidigare så det blir så som du skriver. Ska bädda upp ett pipstöd också, bra tips. Så här gjorde jag den främmre, går att dra stumt, har bara provat 17hmr pipan men fårbäll byta till någon annan, för tillfället har jag inget sikte så den lånar ett sikte feån 223an 2 Quote
Recommended Posts