Hoppa till innehåll

Tips på bra första gevär


Mackan1110

Recommended Posts

Mitt tips. OBS jag är galet oerfaren jämfört med alla andra som svarat men detta tycker jag är väldigt mycket för pengarna... tokigt billigt...  Och om du kollar lite recensioner på youtube så skall du se att den här bössan skjuter bra..

Lyckat till med bössvalet!

 

image.thumb.png.7566da7826c000734c73c839924b14bd.png

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago Dahla sa:

Walter Borg i sthlm hade mycket förr, nu vet jag inte.

Fått för mig att både WB och Widforss säljer allt begagnat via auctionnet. Widforss har väl sina auktionsobjekt för påseende någonstans norr om stockholm?

https://auctionet.com/sv/search/59-licensvapen

Kanske inte jättemycket intressanta objekt just nu, men kan vara värt att hålla ett öga på om du inte kommer iväg till någon handlare i närtid. Tänk på slagavgifter och annat som inte är inbakat i buden...

 

/Patrik

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

WB´s kassun brukar alltid vara full, även med folk, men utbudet där är en piss i Mississippi jämfört med den kassunen de har auktionsvapnen i, så det är en bra grej att ta en titt även på nätet. Jag är dock inte övertygad om att det finns en bra förteckning förens ganska nära inpå en auktion ska dra igång.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago, Blaser338 said:

Nu har jag läst hela tråden och på  1a sidan kom förslag/dravel om att spara till en Blaser och slipp alla bekymmer. Det är inte säkert att TS skulle trivas med en Blaser överhuvudtaget.

 

Enligt mig så ska du.

1: Åka till en seriös vapenhandlare.

2: Ta med ngn som har lite hum om vapen.

3: Känna dig fram, klämma lägga an och hitta en bössa som passar dig.

4: Köp begagnat i kaliber 30 (30-06 är ofta billiga) 6,5x55 är ju annars vad många rekommenderar och det är en fantastiskt trevlig kaliber och det bör finnas en i varje vapengarderob men kaliber 30 (läs 308 Win eller 30-06) är en utmärkt "nybörjarkaliber" det är inte för inte som 30-06 är världens populäraste kaliber. 30-06 har ett oförtjänt dåligt rykte aom att den har en kraftig rekyl men det beror endast på att det finns en hel del med krokiga stockar och de kan vara för j*vliga att skjuta med, en modern stock så är rekylskillnaden mellan den och 308 försumbar, sedan så hanterar 30-06 lite tyngre kulor bättre en 308, skulle du sedan vilja börja handladda så är 30-06 en av de mest mångsidiga att ladda.

5: Finländska vapen är ofta väldigt prisvärda, HOWA ett annat bra gevär och så har vi ju nationalklenoderna Husqvarna. Vi har ju även de amerikanska bössorna men de är enligt mig lite "grovhuggna" i trycke osv. Nu har jag inte direkt erfarenheter av nya amerikaner så det kan ju ha ändrat sig.

6: Lägg så mycket pengar du kan på optiken, europeerna Zeiss, Swarowski, Kahles, Meopta är i regel säkra kort. Leupold och Vortex är amerikaner med oslagbara garantier, bra och robusta med bra mekanik. Delta är ett annat sikte som är bra och det finns flera. Även när det gäller sikten så förespråkar jag att köpa begagnat, är linserna klara och repfria så gör det inget om tuben har lite repor, det kommer förr eller senare ändå om du använder bössan aktivt och det gör mindre ont i själen om ett sikte som redan har lite skönhetsfläckar får en till än att det får sin första. Belyst eller inte, det kan bara du själv avgöra.

KOM IHÅG att bra optik håller ett helt liv om du tar hand om den och den slits aldrig ut om du är rädd om den. Service vart 25e år så brukar det ordna sig.

7: Köp bra fästen, inget billigt kinaskit tillverkat i pisspotteplåt.

8: Undvik såkallade paket, tyvärr så är där ofta ngt "skit" med som drar på intrycket och tyvärr så är det ofta optiken det sparas in på. Du får ngt belyst för att det är så "bra". Du är inte hjälpt av att se en röd prick om du inte kan se målet.

9: Träkolv är snyggt men känsligare än syntet men det viktiga är att bössan passar dig och känns rätt när du lägger an.

Så då gör jag en liten sammanfattning: Se till att bössan PASSAR DIG och skit i vad andra tycker om den, vill du ha en hajlilagrön bössa i musskinn så köp den om den passar och känns bra när du lägger an, de flesta bössor har en bra egenprecision men det är bra att få åka ut på banan och provskjuta så att du ser att den skjuter som den ska.

 

Edit: Sedan så älskar jag Blaser R93 och har aldrig haft något problem med mina. R8 trivs jag inte med men så är det bara.

Tack för det utförliga svaret. Efter en liten diskussion med en handlare (på XXL av alla ställen?) så fick jag väldigt liknande budskap som du skriver här. Han ville inte sälja på mig deras nya vapen, han tyckte jag definitivt skulle köpa en begagnad studsare som kändes bra, och lägga så mycket jag kunde på begagnad, bra optik. 

Har även börjat inse att man antagligen inte måste ha så fasansfullt mycket förstoring. Insåg det häromdagen också när jag mindes att vi sköt på 80m-älgbanan med 3x förstoring under alla träningar. Känns som det skulle vara ganska fint faktriskt med ett intervall på 1-6, så hade man ett 1:1-sikte också för närmre håll! 6x måste ju räcka till ett ganska bra avstånd.

 

1 hour ago, Patrik L said:

Fått för mig att både WB och Widforss säljer allt begagnat via auctionnet. Widforss har väl sina auktionsobjekt för påseende någonstans norr om stockholm?

https://auctionet.com/sv/search/59-licensvapen

Kanske inte jättemycket intressanta objekt just nu, men kan vara värt att hålla ett öga på om du inte kommer iväg till någon handlare i närtid. Tänk på slagavgifter och annat som inte är inbakat i buden...

 

/Patrik

Bra tips!

 

1 hour ago, dru said:

WB´s kassun brukar alltid vara full, även med folk, men utbudet där är en piss i Mississippi jämfört med den kassunen de har auktionsvapnen i, så det är en bra grej att ta en titt även på nätet. Jag är dock inte övertygad om att det finns en bra förteckning förens ganska nära inpå en auktion ska dra igång.

Har börjat kolla där! Vet att de ska lägga ut en massa den 10e maj också, har suttit och lusläst deras preliminära lista... Det verkar bli en låååång lista...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago sexfemåtta sa:

Har även börjat inse att man antagligen inte måste ha så fasansfullt mycket förstoring. Insåg det häromdagen också när jag mindes att vi sköt på 80m-älgbanan med 3x förstoring under alla träningar. Känns som det skulle vara ganska fint faktriskt med ett intervall på 1-6, så hade man ett 1:1-sikte också för närmre håll! 6x måste ju räcka till ett ganska bra avstånd.

x6 klarar man sig bra med. Jag använde fram till i höstas en fast x6 på min pyrchbössa. Dvs till precisionsjakt men när jag började jaga säl så gick jag över till större förstoring, så skall du inte skjuta sälhuvuden på 150+ meters håll så klarar du ut det mesta med x6. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago, Älgflugornas Herre said:

x6 klarar man sig bra med. Jag använde fram till i höstas en fast x6 på min pyrchbössa. Dvs till precisionsjakt men när jag började jaga säl så gick jag över till större förstoring, så skall du inte skjuta sälhuvuden på 150+ meters håll så klarar du ut det mesta med x6. 

Det jag insåg också! Och en 1-6a känns ju som den kommer finnas kvar hemma även om man börjar med längre avstånd och köper ett sånt sikte också!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du klarar dig mycket långt med 6 ggr som högsta förstoring. 

Det man bör tänka på är när man ska jaga. Om du också kommer att jaga när det mörknar så har de flesta 1-6 sikten rätt litet objektiv (24 mm eller så). Det ger inte speciellt bra mörkeregenskaper. 

Det "klassiska" allt-i-allo siktet brukar anses vara 1,5-6x42. Det större objektivet gör att det också fungerar bra på kvällar till t.ex. bockjakt. Ska du bara jaga när det är ljust är ett 1-6 svårslaget i mitt tycke. 

Jag har ett 1-6x24, och om jag bara skulle få behålla ett sikte så hade det inte blivit det. Då hade jag valt ett 2,5-10x50, men jag förstår de som föredrar 1,5-6x42. Det är lite tycke och smak, samt var och hur du jagar. (Jag har sikten med 24, 42, 50, 52, 56 och 72 mm objektiv hemma. Under mina första 20 år som jägare klarade jag mig alldeles utmärkt med ett 2,5-10x52 sikte. Sedan fick jag bättre ekonomi...). 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago, Arctic said:

Du klarar dig mycket långt med 6 ggr som högsta förstoring. 

Det man bör tänka på är när man ska jaga. Om du också kommer att jaga när det mörknar så har de flesta 1-6 sikten rätt litet objektiv (24 mm eller så). Det ger inte speciellt bra mörkeregenskaper. 

Det "klassiska" allt-i-allo siktet brukar anses vara 1,5-6x42. Det större objektivet gör att det också fungerar bra på kvällar till t.ex. bockjakt. Ska du bara jaga när det är ljust är ett 1-6 svårslaget i mitt tycke. 

Jag har ett 1-6x24, och om jag bara skulle få behålla ett sikte så hade det inte blivit det. Då hade jag valt ett 2,5-10x50, men jag förstår de som föredrar 1,5-6x42. Det är lite tycke och smak, samt var och hur du jagar. (Jag har sikten med 24, 42, 50, 52, 56 och 72 mm objektiv hemma. Under mina första 20 år som jägare klarade jag mig alldeles utmärkt med ett 2,5-10x52 sikte. Sedan fick jag bättre ekonomi...). 

Låter som jag tänkte relativt rätt där då iaf!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu spinner jag vidare här från en tråd i sälj-delen av forumet. Hade inte hört talas om dem förut, men Heym SR20 verkar ju kunna vara ett rätt prisvärt köp som har kvalitet. Gillade utseendet, men vill såklart känna på dem isf.

Såg faktiskt en nu hos min lokala handlare, en 6,5a på 7900:- (Heym SR20N). Torde kunna vara ett okej köp trots allt? Vet inte riktigt vad jag förlorar på att köra 6,5a, vet att det finns lite delade åsikter..men för mig att köpa som första bössa borde det trots allt inte vara några problem att köra den kalibern heller, väl?

Såg dessutom även en likadan i 30-06 i "bruksskick" (verkar vara lite nött och så..) för 2750:- på butik uppe i norrare norrland. Vad ska man akta sig för där isf? Eller är det bara dumheter att ens tänka på den med den kalibern?

Till sist: Vad är det för skillnad på SR20N och SR20L?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Står en äldre Winchester 70 i kaliber 6,5x55 på Interjakt i Östersund. Kan max vara skjuten 100 skott. Ser ut att aldrig varit i skogen. Bra pris på 2500 kr

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago josc72 sa:

Står en äldre Winchester 70 i kaliber 6,5x55 på Interjakt i Östersund. Kan max vara skjuten 100 skott. Ser ut att aldrig varit i skogen. Bra pris på 2500 kr

Har den öppningsbart underbeslag eller är det fast magasin och träbotten? Och är det valnötskolv på den?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago sexfemåtta sa:

Nu spinner jag vidare här från en tråd i sälj-delen av forumet. Hade inte hört talas om dem förut, men Heym SR20 verkar ju kunna vara ett rätt prisvärt köp som har kvalitet. Gillade utseendet, men vill såklart känna på dem isf.

Såg faktiskt en nu hos min lokala handlare, en 6,5a på 7900:- (Heym SR20N). Torde kunna vara ett okej köp trots allt? Vet inte riktigt vad jag förlorar på att köra 6,5a, vet att det finns lite delade åsikter..men för mig att köpa som första bössa borde det trots allt inte vara några problem att köra den kalibern heller, väl?

Såg dessutom även en likadan i 30-06 i "bruksskick" (verkar vara lite nött och så..) för 2750:- på butik uppe i norrare norrland. Vad ska man akta sig för där isf? Eller är det bara dumheter att ens tänka på den med den kalibern?

Till sist: Vad är det för skillnad på SR20N och SR20L?

Vad jag kunnat se som skillnad är det bara piplängden. Ja, dessa modeller är väldigt "okej" köp. Jag sålde ju in min till Jaktia enbart för att jag ville tillbaka till grövre kalibrar igen som jag haft i många år, 30-06 och uppåt. Men det finns mycket som är likvärdigt bra att välja på.

Kaliber 30-06 anses ju vara "ute" ... ja det är ju mode i kalibrar också.  Faktum är att det är en kaliber med stor bredd, laddar man själv kan man använda allt från 8,5 grams varmintkulor framför snabbt krut 202, 203b och få hög hastighet , 10-11 gramskulor  med 203b , 204 , URP i 830-900m/s samt 12-14 gramskulor med kruten 203b, URP, MRP och mer modesta hastigheter i 720-800m/s. Utbudet av fabriksammunition är stort och jämfört med 308/6,5 får man den extra "punch" som kan vara till nytta. I väl stockade vapen är rekylen inget att orda om och kalibern äter inte pipor. Husqvarna 1640 i kal 30-06 är däremot det värsta som finns i rekyl...

Men, med det sagt, 6,5x55 funkar tillräckligt bra till all jakt i Norden, ett val man inte ska gruva sig över.  

Jag ville byta min Heym till en likadan i 30-06/ 338wm men hittade ingen. Nu blev det istället två Sako Finnbear , en 30-06 och en 338wm. Inte ens 338wm är elak i rekylen i en lite tung och välstockad Sako men det kanske inte är en instegskaliber. 20 skott i bänk var helt ok, ingen plåga tyckte jag, några svin har fallit för 338:an senaste veckan. Hade förr en Finnbear i 6,5 så modellen var välbekant.

Sako Finnbear/Hunter kostar privat runt 2500-5000 beroende på skick men du hittar ett välskött vapen även hos handlare för under 6000kr i kal 308 blir det 3000kr extra. Lite tunga, finns fördelar med det faktiskt, och makalöst driftsäkra. Tikka, Winchester 70, Heym, Remington, ja alla dessa är pålitliga skjutjärn och det är helt onödigt att köpa nytt. Husqvarna är bra men systemet förtjänar stockbyte.

Sikte: kika och jämför, smaken är som... För 8-12000 får man mycket och 2-10 med objektiv 42-50 täcker det mesta. Slår ett slag för Steiner och Meopta.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

30 minutes ago Sjöfågeljägare sa:

Kaliber 30-06 anses ju vara "ute" ... ja det är ju mode i kalibrar också.  Faktum är att det är en kaliber med stor bredd, laddar man själv kan man använda allt från 8,5 grams varmintkulor framför snabbt krut 202, 203b och få hög hastighet , 10-11 gramskulor  med 203b , 204 , URP i 830-900m/s samt 12-14 gramskulor med kruten 203b, URP, MRP och mer modesta hastigheter i 720-800m/s. Utbudet av fabriksammunition är stort och jämfört med 308/6,5 får man den extra "punch" som kan vara till nytta. I väl stockade vapen är rekylen inget att orda om och kalibern äter inte pipor. Husqvarna 1640 i kal 30-06 är däremot det värsta som finns i rekyl...

Jepp, bland 30-06-orna är det ganska lätt att göra riktigt bra köp och det finns flera fördelar inte minst ammoutbudet. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago sexfemåtta sa:

Nu spinner jag vidare här från en tråd i sälj-delen av forumet. Hade inte hört talas om dem förut, men Heym SR20 verkar ju kunna vara ett rätt prisvärt köp som har kvalitet. Gillade utseendet, men vill såklart känna på dem isf.

Såg faktiskt en nu hos min lokala handlare, en 6,5a på 7900:- (Heym SR20N). Torde kunna vara ett okej köp trots allt? Vet inte riktigt vad jag förlorar på att köra 6,5a, vet att det finns lite delade åsikter..men för mig att köpa som första bössa borde det trots allt inte vara några problem att köra den kalibern heller, väl?

Såg dessutom även en likadan i 30-06 i "bruksskick" (verkar vara lite nött och så..) för 2750:- på butik uppe i norrare norrland. Vad ska man akta sig för där isf? Eller är det bara dumheter att ens tänka på den med den kalibern?

Till sist: Vad är det för skillnad på SR20N och SR20L?

6.5 är ingen dålig kaliber.
Billig att övnings skjuta med och det behöver du göra rätt mycket som nybörjare.

Som det verkar nu så kommer även den överleva ett blyförbud så jag ser ingen anledning till att rata den kalibern.
Min första bössa var en Tikka m65 i 6.5 och jag är väldigt nöjd med den.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago Dahla sa:

Riktigt trevlig bössa och oslagbart pris. De är lika underskattade som underprisade. 

Jag har haft två varav den andra är den jag byggde tävlingsbössa på som numera är min småviltracer. Min första var exakt lik den i länken. Skjuter som regel bra, mycket lättrepeterad mekanism. Den jag hade var dessvärre något snedborrad för kikarbaserna så det krävdes baser med sidojustering men leupold standardbaser funkade bra. 

Enligt min ringa åsikt en utmärkt bössa för en färsk jägare som behöver nöta på skjutbanan.  Eller för vem som helst som vill ha en 6,5a egentligen 😉

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är så lite pengar så den bössan kan man med gott samvete köpa osedd och otestad över nätet utan att behöva gråta blod även om man måste anpassad den till sina egna behov i efterhand.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Winchester 70 | Interjakt

Det här sitter det ett sikte på. Inget märkvärdigt, men det "duger så länge" till TS bilder sig ett eget hum om vad man måste ha- eller behöver Då kan den kompletteras med ett bra sikte, och ett bättre montage. Det duger sen till .22an som måste komma.... Dessutom är bössan i kaliber .308 😉

OBS: Jag ser nu: Den har visst inget öppningsbart magasinsbotten...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte för att vara den, men vad ser ut att ha hänt med blåneringen längst fram på pipan?

https://interjakt.com/produkt/winchester-70-7/

Har den använts som spett? Jag skulle inte köpa den utan att först ha kontrollerat hur kröningen ser ut, med ovanstående i tanken, eller ser jag tokigt?

Sedan en annan högst personlig åsikt är att jag avskyr flagsäkring av ett flertal anledningar, men det är jag det.

Tikka M55/LSA55 är mitt tips.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Minimalt problem: Kröningen kontrolleras (och förbättras vid behov) när det ska monteras ljuddämpare.

En säkring som säkrar bulten är den enda säkring som är värd namnet- dom andra "säkringar" är i bästa fall "Avtryckarhinder"

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

45 minutes ago Dansken sa:

Notera dock att kolven är kapat......

Vilket inte behöver vara till en nackdel om man inte är längre än meddellängd...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...