HerrBerg Posted April 10, 2021 Share Posted April 10, 2021 Jag tycker att det börjar bli för trångt där jag jagar nu. För många deltagare i jaktlaget, och det har förvärrats av alla dessa gäster folk tar med som gör att vanliga jakter numera börjar likna militärövningar. Det är absolut inte människorna det är fel på, men de är så MÅNGA. Samma sak med hundförandet, i och med att det är så mycket folk i såtarna går jakten sämre... och det ska då kompenseras med fler hundar. Det blir bara pannkaka av det, det är fel sätt att lösa problemet. Som ni hör, det fungerar ju inte rent objektivt... och det blir inte helt roligt rent jaktligt heller. När jag ser tillbaka på den gångna säsongen så inser jag att de roligaste jakterna jag har varit med om har varit på bortaplan. Så jag letar efter alternativ i 08-land eller grannlänen. Jag är 51 år, har ett erkänt bra humör, och har jagat sedan barnsben. Jag har en nu 3-årig wachtel som om man ska vara ärlig har haft en hel del tonårsfasoner i form av långa drev, men som repade sig under sensäsongen och som med nya träningsmetoder började fungera utmärkt. Men ingen kan garantera unghundars prestanda under kommande säsong, så jag tänker inte försöka 😁 Sök 10/10, jaktvilja 10/10, så det finns gott hopp om framtiden i alla fall. Det viktigaste för mig är att man har ROLIGT när man jagar. Det finns en jobbig kultur i jakten där största Überjägaren vinner, den är inte viktig för mig. Jag jagar också gärna småvilt och har inga som helst problem att pürscha med en småviltstudsare fastän vildsvinen är lovliga - det GÖR inget om man ser ett vilt man inte kan skjuta. Det är också viktigt för mig att man jagar med kärlek till viltet, jag är helt ointresserad av "kriget-mot-viltet"-jakter. Men visst, jakten får gärna vara effektiv, och det ÄR helt okej att vilja skjuta... den som fattar kombinationen av dessa, den fattar. Hör av er om ni tror att jag skulle platsa hos er! MVH /Bengt Berg 0708 250029 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hs_merkel Posted April 10, 2021 Share Posted April 10, 2021 Jagar vi i samma lag? Kunde tro jag själv skrivit detta. Hoppas du hittar något... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts