Dahla Posted April 15, 2021 Share Posted April 15, 2021 Jag har ett litet problem med min Weihrauch HW 66P. Oavsett vilken patron av typen "standard" eller subsonic eller vad tillverkarna nu kallar sina alster som ska ha en V0 på cirka 325m/s så får jag absolut överljudshastighet på kulorna. Jag ligger nog precis på gränsen med CCI segmented HP som ska ligga på 1050fps eller 320m/s för vartannat skott är ganska tyst och vartannat smäller som alla andra... dom som går ganska tyst sitter i ett hål och dom övriga sprider lite varstans. Jag har testat CCI Quiet-22 och dom är verkligen tysta men jag ser ju kulbanan genom siktet då dom endast ska göra 710fps så dom går bort. Utöver dom på bild har jag även testat CCI Standard och Federals bulkammo och alla skjuter i överljudsfart... ja, jag vet att några på bild SKA göra det... men inte alla. Om nån vill byta till sig någon av askarna mot någonting som kan/ska gå subsonic så dra ett PM till mig om det. Är det fler som har samma problem? Någon som har en god idé om hur jag ska göra för att komma ner i hastighet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hs_merkel Posted April 15, 2021 Share Posted April 15, 2021 Har samma problem, gjorde enligt kostens regler skjutkort,dropptest och kronograf,nästa batch av samma kula gick kulan fortare och skjuter skit! Så nu är det börja om igen. Hade varit kul och dra av pipan till 40cm, då skjuter 22lr bra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dahla Posted April 15, 2021 Author Share Posted April 15, 2021 Jag har kikat runt lite och hittat några som kanske skulle kunna funka. Märke/modell V0 Eley Subsonic 317 Fiocchi Match 300 300 Fiocchi Match 320 320 RWS Subsonic HP 315 CCI Subsonic HP 320 Litar väl inte helt på CCI då men dom andra tre tillverkarna kan man ju ändå härleda till länder som inte är helt utvecklingsstörda så dom ska testas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dahla Posted April 15, 2021 Author Share Posted April 15, 2021 Dom här ska också testas... Aquila Sniper Subsonic väger in på 60 grains Märke/modell V0 Norma Subsonic HP 315 Aquila Subsonic HP 312 Aquila Sniper Subsonic 290 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrik L Posted April 15, 2021 Share Posted April 15, 2021 Cci gör en som heter Quiet, där kan jag lova att du kommer att ligga stadigt under ljudets hastighet. (710fps / 216m/s ) /P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hs_merkel Posted April 15, 2021 Share Posted April 15, 2021 Eley har skjutit bra i alla mina 22lr. Vet inte vart man får tag i den idag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dahla Posted April 15, 2021 Author Share Posted April 15, 2021 Som jag skrev här ovan så har jag testat CCI Quiet-22 och dom går fetbort. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dahla Posted April 15, 2021 Author Share Posted April 15, 2021 Just now hs_merkel sa: Eley har skjutit bra i alla mina 22lr. Vet inte vart man får tag i den idag? staffansvapen.se listar dom på sin sida Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sako_Finnbear Posted April 15, 2021 Share Posted April 15, 2021 RWS Subsonic skjuter bra i min Finnfire Varmint. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hipshot Posted April 15, 2021 Share Posted April 15, 2021 Fimpa pipan.. den verkar leverera fart. Jag har aldrig upplevt de problem du surrar om.. förutom att Quiet var löjligt tyst och ännu tristare att skjuta med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TekDr Posted April 15, 2021 Share Posted April 15, 2021 https://www.jakt.se/rws-22lr-z-lang kan va liknande mög som CCI quiet men kan kanske va värt att testa? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrik L Posted April 15, 2021 Share Posted April 15, 2021 Jag är förbryllad. Vad är det du eftersträvar egentligen? Lågt ljud? Rak kulbana? Precision? För du kommer antagligen inte att lyckas med alla tre verkar det som. Kan kanske vara läge kolla dom som ligger lite mer än bara precis över ljudhastigheten också om det nu inte är lågt ljud som är ett av kriterierna. Då slipper du problemet med att dom blir transsoniska strax efter att ha lämnat pipan och börjar sprida. Så något supersoniskt i stället kanske? Cci minimag brukar vara en lågoddsare, den sköt jag pistol med upp till 80 meter med relativt gott resultat (magnumfälskjutning miniklass) Lycka till, informera oss gärna om resultatet sen. /P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dahla Posted April 15, 2021 Author Share Posted April 15, 2021 6 minutes ago Hipshot sa: Fimpa pipan.. den verkar leverera fart. Njae... behåller pipan som den är och testa annan ammo... nån måste gå subsonic även i min bössa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dahla Posted April 15, 2021 Author Share Posted April 15, 2021 2 minutes ago Patrik L sa: Vad är det du eftersträvar egentligen? Framför allt så vill jag få tighta träffbilder men även lågt ljud är önskvärt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hs_merkel Posted April 15, 2021 Share Posted April 15, 2021 9 minutes ago TekDr sa: https://www.jakt.se/rws-22lr-z-lang kan va liknande mög som CCI quiet men kan kanske va värt att testa? Dem är för avlivning i fälla, och knappt på de hållet träffa man! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hs_merkel Posted April 15, 2021 Share Posted April 15, 2021 Jag misstänker att du jagar precision, så du kan skjuta på längre håll. Och då ska ammunition vara Subsonic. Hade provat Norma sub, Eley sub och SK sortiment. Dem har några olika som är anpassade för skytte på längre håll. Har du gängad pipa rekommendera jag en kompensator Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dahla Posted April 15, 2021 Author Share Posted April 15, 2021 4 minutes ago hs_merkel sa: Jag misstänker att du jagar precision, så du kan skjuta på längre håll. Stämmer så bra så. Vill ju kunna sträcka ut bortanför 100 meter och ändå kunna se när det är jag som gör fel... med all den vingelammo jag har testat hitintills så har man inte en aning om vad som är fel på längre avstånd... det kan vara jag.... det kan vara vind... det kan vara kulorna... Jag vill veta att det är JAG eller VIND och är det vind så är det i slutändan JAG som bedömt fel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hs_merkel Posted April 15, 2021 Share Posted April 15, 2021 Skjuter ut till 150m med min 22lr sen är det stopp. Jäkligt kul! Med nya skenan och nu kikare ska 300m funka Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hs_merkel Posted April 15, 2021 Share Posted April 15, 2021 7 minutes ago Dahla sa: Stämmer så bra så. Vill ju kunna sträcka ut bortanför 100 meter och ändå kunna se när det är jag som gör fel... med all den vingelammo jag har testat hitintills så har man inte en aning om vad som är fel på längre avstånd... det kan vara jag.... det kan vara vind... det kan vara kulorna... Jag vill veta att det är JAG eller VIND och är det vind så är det i slutändan JAG som bedömt fel. Sen tycker jag du ska prova på 80m med alla. Bara för att dem skjuter hur ojämt i kronograf och på 50m så kan det hända någe efter det. Oftast dem som är super sonic Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dahla Posted April 15, 2021 Author Share Posted April 15, 2021 1 minute ago hs_merkel sa: Skjuter ut till 150m Jag kan tänka mig att skjuta så långt som kikaren mäktar med att justeras och kulorna vill skjuta stabilt. Dina träffar på 125 meter är vad jag fått ihop med de flesta på 50 meter vilket absolut inte duger för mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dahla Posted April 15, 2021 Author Share Posted April 15, 2021 1 minute ago hs_merkel sa: Bara för att dem skjuter hur ojämt i kronograf och på 50m så kan det hända någe efter det Du kommer inte få mig att tro att en kula som inte presterar på 50 meter skulle göra det på 100 meter... det går emot fysikens lagar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hs_merkel Posted April 15, 2021 Share Posted April 15, 2021 12 minutes ago Dahla sa: Du kommer inte få mig att tro att en kula som inte presterar på 50 meter skulle göra det på 100 meter... det går emot fysikens lagar Då ska du läsa på lite😉 Men du har svarat själv på frågan i första inlägget Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hs_merkel Posted April 15, 2021 Share Posted April 15, 2021 Den kulan på bild ovan på 125m skjuter så här på 50m. Deta är ganska typisk 50m för den kulan, efter 75m så funkar den ok Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dahla Posted April 15, 2021 Author Share Posted April 15, 2021 Jag gissar att du känner till Bryan Litz. https://appliedballisticsllc.com/wp-content/uploads/2019/11/ABDOC104_EpiciclicSwerve.pdf Jag litar på Bryan Litz när det handlar om ballistik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hs_merkel Posted April 16, 2021 Share Posted April 16, 2021 9 hours ago Dahla sa: Jag gissar att du känner till Bryan Litz. https://appliedballisticsllc.com/wp-content/uploads/2019/11/ABDOC104_EpiciclicSwerve.pdf Jag litar på Bryan Litz när det handlar om ballistik. Vet vem han är ja. Ja hade det varit en kula ur något annat än 22lr håller jag med honom. Titta på NRL22 finns massor att hämta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts