Jump to content

Recommended Posts

Posted

Finns det någon här som gillar modelljärnvägar?

Posted

Jag har ägt en Fleichmann modelljärnväg förut när jag var lillpojk men det är länge sedan nu eftersom jag är 68 bast nu. Farsan for mycket på tjänsteresor bland annat ner till dåtida Västtyskland och handlade lite tillbehör åt mig på varje resa. Den var ca 2x3 m i längd o bredd med lite hus, människor, järnvägsstation, m. m. Jag hade 2 lok o ett gäng olika vagnar till den.

Under min tid på Husqvarna så fick jag en förfrågan om jag hade eller visste om någon gammal modelljärnväg av en dåtida arbetskollega. Jag svarade att det finns en hemma hos morsan o farsan som han kunde få köpa. Han skulle ge den i födelsedagspresent till sin äldre son då som var runt 7 år då. 

Var du intresserad av att köpa den el. var det bara en allmän fråga?

Posted
3 hours ago lsjonsson sa:

Jag har ägt en Fleichmann modelljärnväg förut när jag var lillpojk men det är länge sedan nu eftersom jag är 68 bast nu. Farsan for mycket på tjänsteresor bland annat ner till dåtida Västtyskland och handlade lite tillbehör åt mig på varje resa. Den var ca 2x3 m i längd o bredd med lite hus, människor, järnvägsstation, m. m. Jag hade 2 lok o ett gäng olika vagnar till den.

Under min tid på Husqvarna så fick jag en förfrågan om jag hade eller visste om någon gammal modelljärnväg av en dåtida arbetskollega. Jag svarade att det finns en hemma hos morsan o farsan som han kunde få köpa. Han skulle ge den i födelsedagspresent till sin äldre son då som var runt 7 år då. 

Var du intresserad av att köpa den el. var det bara en allmän fråga?

Helt allmän fråga. Jag har en som ligger (Märlin) och nu eftersom jag har pensionerat mig så börjar jag fundera på om jag ska sätta upp den. Tänkte mest om det fanns likasinnade som kanske vill "bli barn på nytt"

Posted
26 minutes ago Blaser338 sa:

Helt allmän fråga. Jag har en som ligger (Märlin) och nu eftersom jag har pensionerat mig så börjar jag fundera på om jag ska sätta upp den. Tänkte mest om det fanns likasinnade som kanske vill "bli barn på nytt"

Du får väl bilda Skånes eller Södra Sveriges modelljärnvägsförbund så att du kan leka vidare med likasinnade. Det finns väl säkert fler där nere i Skåneland.:lol:

Posted

Pappa var intresserad när jag var liten och jag fick väl bli ursäkten för att köpa prylar.
Det var på 70-talet och pappa la bud på två delar av en samling i skala N, dvs lite mindre än H0 som Märklin är. Han fick båda delarna av samlingen så det finns ett 30-tal lok och drygt 100 vagnar. Det är Minitrix, Roco, Fleischman, Lima och kanske några till.
Själva banan och dess landskap byggdes av pappa på kvällar i mitt rum. Ofta somnade jag medan pappa satt och byggde. Att pappa då jobbade vägg i vägg med modellbutiken Wenzels i Gallerian i Stockholm (numera nedlagd) gjorde nog sitt till.

Allt finns kvar. Banan med sitt landskap är fortfarande uppmonterad på sin skiva. Jag vet inte vad man ska göra med det. Helst skulla jag ju vilja att det hamnade hos någon samlare som uppskattade det.

• Like 1
Posted

Mmmm, jo ett visst intresse finns det. Har några flyttkartonger med Märklinsaker liggandes och när en dröm om att någon gång kanske ha tiden över till att bygga upp allt igen. Under tonåren så var allt monterat på en skiva i storlek 1,3x2,6 meter men då man skulle evakuera det gamla pojkrummet i föräldrahemmet (morsan skulle montera upp en vävstol... tokerier) så monterades det ner i lådor och där har det legat i snart tjugo år.

Ett besök på miniaturwunderland nere i Hamburg för några år sedan gjorde inte att det blev bättre:

https://www.miniatur-wunderland.com/

/P

Posted
2 hours ago redtop sa:

Allt finns kvar. Banan med sitt landskap är fortfarande uppmonterad på sin skiva. Jag vet inte vad man ska göra med det. Helst skulla jag ju vilja att det hamnade hos någon samlare som uppskattade det.

Se det som det konsthantverk det är och montera upp det på en vägg för beskådan ;) 

• Like 1
  • Haha 1
Posted
1 hour ago Gubbepåstubbe sa:

Hade en Fleichmann-bana som liten gosse.

När jag fick ett luftgevär gjorde jag en viltmålbana av den. Rundslinga i ändarna med ett par meter emellan.

En sommar samlade jag ihop all räls jag fick tag i och gjorde en längre mer omväxlande bana ute.

Haha! En egen jaktstig är ju inte dåligt att ha hemma.:thumbsup:

Gjorde du egna figurer till banan då också?

Posted
1 hour ago lsjonsson sa:

Haha! En egen jaktstig är ju inte dåligt att ha hemma.

Det fanns figurer till Stigas bana som jag använde. Men veckopengen skulle räcka till mycket så det gjordes en del egna figurer också. Klippte ur bilder på diverse djur ur farsans jakttidningar som sedan klistrades på kartong.

Men ibland fick sockerbitar och pingisbollar tjäna som mål. Och det hände att någon Spitfire eller Messersmit som jag limmat ihop sköts i bitar. Man var ganska uppfinningsrik på den tiden. 😀

• Like 1
  • Haha 1
Posted
1 hour ago Gubbepåstubbe sa:

Det fanns figurer till Stigas bana som jag använde. Men veckopengen skulle räcka till mycket så det gjordes en del egna figurer också. Klippte ur bilder på diverse djur ur farsans jakttidningar som sedan klistrades på kartong.

Men ibland fick sockerbitar och pingisbollar tjäna som mål. Och det hände att någon Spitfire eller Messersmit som jag limmat ihop sköts i bitar. Man var ganska uppfinningsrik på den tiden. 😀

Ok! Det duger bra till sådant träningsskytte hemma i trädgården.:thumbsup:

Posted
19 hours ago Patrik L sa:

Mmmm, jo ett visst intresse finns det. Har några flyttkartonger med Märklinsaker liggandes och när en dröm om att någon gång kanske ha tiden över till att bygga upp allt igen. Under tonåren så var allt monterat på en skiva i storlek 1,3x2,6 meter men då man skulle evakuera det gamla pojkrummet i föräldrahemmet (morsan skulle montera upp en vävstol... tokerier) så monterades det ner i lådor och där har det legat i snart tjugo år.

Ett besök på miniaturwunderland nere i Hamburg för några år sedan gjorde inte att det blev bättre:

https://www.miniatur-wunderland.com/

/P

Miniatur-wunderland är ett ganska häftigt ställe :D Ja det gäller ju att ha platsen också. Vävstol, vad har man för nytta av en sådan?????? ;)

• Like 1
Posted
19 hours ago lsjonsson sa:

Haha! En egen jaktstig är ju inte dåligt att ha hemma.:thumbsup:

Otroligt kreativt :D bra träning också.

Posted
18 hours ago Gubbepåstubbe sa:

Ja vem har inte gjort det, sedan så sköt man på getingar/flugor som satte sig på väggen men det gjorde jag ju förstås bara en gång. Man kan säga att min populäritetsnivå sjönk ganska kraftigt under ett par dagar :(

Posted
54 minutes ago Blaser338 sa:

Otroligt kreativt :D bra träning också.

Ja visst är det det! Träning ger färdighet!:thumbsup: