Jump to content

Lite äldre Mannlicher

Järven
 Share

Recommended Posts

Jag har som hastigast fått provkänna på en fd jaktkompis Mannlicher helstock ute i skogen för några år sedan, kan inte släppa att jag fastnade för den bössan.

Balans, vikt, slutstycksgång, smidighet, längden, hantverk, allt satt där det skulle och jag upplevde det som en väldigt smidig bössa.

Han börjar bli "lite" disträ och hade ingen koll på vad för modell han har, han hade enligt uppgift köpt den på -70talet, troligen lätt begagnad.

Jag såg att pipan såg ut att vara kallhammrad i spiraler och rullmagasin i metall och slutstyckshantaget var av tillplattad skedmodell, har för mig att han nämnde att den hade snelltyck.

Nu till frågorna:

Jag har sett att det finns annonser på både "Mannlicher" och "Steyr Mannlicher", är det samma eller är företaget ombildat på något sätt och är det ena att föredra framför det andra kvalitetsmässigt ?

När man tittar efter modeller, är det någon man ska undvika och någon som man bör hålla extra utkik efter ?

Är som det brukar vara att det är mer hantverk i bössorna ju äldre tillverkningsdatum dom har ?

Rullmagasin, genialt eller krångelmagnet ?

Mannlichers kikarsiktesmontage, bra eller något man får räkna med att byta ut  ?

Jag vill kort sagt få lite kött på benen gällande  Mannlicher från kanske -70tal och äldre.   :)

• Like 1

Mannlicher en en Schweizisk kvalitetsprodukt. Alla Mannlicher är bra: Dom har ingen "B" sortering där

Dom gamla kan heta Steyr/ Daimler/ Puch (etc) Mannlicher. SIG (som pistolerna) som är koncernen som ligger i Bern
Deras avtryckare är fantastiska. Den modell du refererar till har väl kolvhalssäkring?
Rullmagasinet fungerar klanderfritt (fast man fick visst blandat in lite plastdetaljer på senare modeller)
Dom jag har varit i kontakt med skjuter ohyggligt bra. Slutstycksgången går som en kniv i varmt smör
Montaget går alltid att lösa med Recknagel eller Apel grejer (en sån fin bössa förtjänar ett Apel vrid)
Känns bössan bra i anlägget - och den skjuter bra är det väl egentligen ingen annat lösning på situationen än att köpa den illa kvickt innan chansen går dig ur händerna. Inte mycket att tänka över här.

Om jag hade fått lite längre tid med licenser och möjlighet att flytta runt på saker och licenser hade jag ALDRIG sålt min gamla Mannlicher

• Like 1
  • Thanks 1

PS: Den modell du refererar till har låsklackarna bak på slutstycket och kan sträcka hylsorna när du skjuter

Vad är det för kaliber på saken i fråga?

42 minutes ago Dansken sa:

Den modell du refererar till har väl kolvhalssäkring?

70-tal, då tror jag att det är den med en något "klossig" säkring på höger sida - tror den heter "Mod M". cf0004521b058767f0fe6cbfe359c483.jpg.6a30c0926b147901490441ec90e78ca3.jpg

• Like 1

Det jag har haft med Mannlicher att göra så har det varit att rullmagasinen med plastomslutning har spruckit. Beställde ett nytt åt en bekant för typ 10år sedan av Englund i klippan och på den tiden kostade ett nytt typ 1500kr, värt att tänka på vid prissättningen av bössan. 

3 minutes ago Dansken sa:

Den modell får mig att tänka på Tyrolerhatt med saubart, knäbyxor, bössan hängande uppochner i remmen med pipan framåt, vandringsstav, branta bergssidor, sjöskumspipa och gemsjakt 🤗

Helt rätt och i kaliber 5.6x57 

• Like 1

3 hours ago Dansken sa:

PS: Den modell du refererar till har låsklackarna bak på slutstycket och kan sträcka hylsorna när du skjuter

Vad är det för kaliber på saken i fråga?

Gubbens hade 30-06, men jag tror inte att just den är till salu i nuläget trots att han hoppat av vårt lag, men jag flaggade att om han vill avyttra den så är jag spekulant redan där och då.

Jag tänkte även hålla ögonen öppna efter något liknande från Mannlicher.

Jag handladdar inte i nuläget så om hylsorna sträcks känns inte som hela världen.

308W, 6.5x55 eller 30-06 spelar mindre roll, jag brukar skjuta lika illa med dom flesta kalibrar.

Jävla skit....jag skulle ju vara minimalist och inte ge vika för vill-höver och bössbytasjukor. 😁

• Haha 1

3 hours ago Dansken sa:

Den modell får mig att tänka på Tyrolerhatt med saubart, knäbyxor, bössan hängande uppochner i remmen med pipan framåt, vandringsstav, branta bergssidor, sjöskumspipa och gemsjakt 🤗

....och buken full av apfelstrudel och sauerkraut.  

Risk att jag går All-In på det nu när du la upp en så målande beskriving.   :)

1 hour ago pmt sa:

Sett till att dessa vanligen handlas runt 10 000:- så är det närmast löjligt mycket studsare för de pengarna. Den kvaliteten hade i dag inte kostat under 150 000:-. Om det räcker. Modellen görs faktiskt fortfarande för hand av en del mindre österrikiska firmor - priserna i de fallen börjar lite över 250 000:- sist jag kollade.

På en punkt delar jag INTE Danskens omdömme. Dessa kommer som regel i orginal med ett trefots hakmontage - det är fan i mig en grav hädelse att såtta en sketen picatinnyrail på den. Tom ett Apel är på gränsen till hädelse....

Jag har en i 9,3x62 med ett hakat Zeiss om du är intresserad.

/T

Jo, det kändes på lång väg att det inte var en snabbproducerad lågprisbössa man hade i händerna, det var mycket det plus balansen i vapnet jag fastnade för.

Någon Rail kommer då inte hamna på om jag köper en, någon typ av befintligt hak eller införskaffande av vrid får det bli i så fall som får krama något med en Tysk 1:a.

9.3x62 är det tyvärr redan på min ärvda M98 som jag nyss fått ordning på, så jag hade helst tänkt mig finkalibrigare inom klass 1 (läs lite humanare att öva med) då det i så fall kommer att bli en 6.5x55 som får flytta på sig.

Det här ser ut att kunna vara något intressant även om kikaren såg vindpinad ut och montaget varkar vara lite "eljest" med sidofjong på bakre, verkar vara något special på den bössan med ungefär 45 graders vinkel på fästet på bakre bas.

En gnutta kärlek så skulle den nog kunna bli en riktigt respektabel bössa.

Är det Kolvhalssäkring på denna eller flaggsäkring, eller både och ? ......svårt att se på bilden.

Dock inte den spiralprydda kallhamrade pipan.

Modell GK, är det en 1952 med viss kolv, verkar ha nå små lustiga skruvar på var sida om förstocken ?

Edit: Har insett att det troligen är främre rembygeln som ska fästa där, verkar saknas.

Suget ökar....Synd att den befinner sig så avsides, annars hade det nog blivit en titt.

Ska nog läsa på lite om Märket och modeller.

Kulgevär Mannlicher Schönauer GK kal: 30-06 säljes i Ronneby - Blocket

Som sagt, lite udda lösning med öppen låda där normalt det bakre klacken sitter.

Denna bild från ett exemplar med sidosäkring dock.

Lite synd att den i annonsen från Ronneby inte hade trefotshak med lösa ringar, det hade varit ett stort plus.

occasions-001275.jpg

Kollat något på egun? Lite större utbud där.

Sett till vad du får enligt länken nedan så hade jag varit villig att chansa, du kan sälja kikaren för en stor del av priset om bössan är kass.

inga bud än och slutar imorgon. 

https://www.egun.de/market/item.php?id=14028840

Dra ett meddelande till säljaren om att du vill använda en tysk exportör som tex Schäfer&Schäfer eller Waffenbock så brukar det aldrig vara nåt problem med försäljning till Sverige. Kostar typ 240 euro. 

• Thanks 1

Oj, den var fin förutom totalfel kaliber för någon som inte handladdar. 

Sen är det ju det där med importregler, men den biten är väl lösbar.

Ska nog hålla ett öga på Egun vad som dyker upp.   :)

• 2 months later...
På 2021-05-02 at 11:14 Joacim sa:

Det jag har haft med Mannlicher att göra så har det varit att rullmagasinen med plastomslutning har spruckit. Beställde ett nytt åt en bekant för typ 10år sedan av Englund i klippan och på den tiden kostade ett nytt typ 1500kr, värt att tänka på vid prissättningen av bössan. 

Kanske något av ett sidospår, men i alla fall;

Har en Steyr Mannlicher mod L i kaliber 308, där magasinet börjat tappa skotten.

Hittade en firma, JP vapen, som säljer magasin för 1795 kr/st.

Någon som handlat av firman ifråga och har bra/dåliga erfarenheter av dem?

Tips på någon annan firma som har lite humanare kilopris på plastbiten ifråga?

MVH

Alias

Varför ska man behöva ha personuppgifter och referenser på en handlare för att köpa ett sketans magasin av honom ?

• Like 1
  • Thanks 1

1 hour ago alias sa:

Tyvärr är kilopriset äckligt högt för dessa magasin, tror inte att de blir billigare heller 😬

• Thanks 2

1 hour ago, alias said:

Kanske något av ett sidospår, men i alla fall;

Har en Steyr Mannlicher mod L i kaliber 308, där magasinet börjat tappa skotten.

Hittade en firma, JP vapen, som säljer magasin för 1795 kr/st.

Någon som handlat av firman ifråga och har bra/dåliga erfarenheter av dem?

MVH

Alias

JP är bra att ha och göra med, priset är väl inte fel för ett magasin till så pass udda vapen!
Han behöver överleva som alla andra och du har valt en bysse som delar kostar multum men det är ditt val.

Support your *local* dealer (svedala är ett litet land ;)  )

• Thanks 1

2 hours ago Dansken sa:

Varför ska man behöva ha personuppgifter och referenser på en handlare för att köpa ett sketans magasin av honom ?

Nu drar du allt det hela lite längre än min frågeställning, men för att svara på din fråga;

Jag vill gynna bra handlare och undvika strulpellar och har ingen egen erfarenhet av handlaren ifråga.

MVH

Alias

1 hour ago tecno sa:

JP är bra att ha och göra med, priset är väl inte fel för ett magasin till så pass udda vapen!
Han behöver överleva som alla andra och du har valt en bysse som delar kostar multum men det är ditt val.

Support your *local* dealer (svedala är ett litet land   )

Ok, låter betryggande ang. JP.

Visst kan det vara så att ca 1800 kr är ett normalpris/riktpris för detta magasin, men jag är för ointresseead av vapen för att ha någon "marknadskoll". Tror inte att jag skaffat ett vapen på ca 15 år.

MVH

Alias