Anders Ft Posted May 2, 2021 Share Posted May 2, 2021 Jag inväntar en T3 Hunter i 30-06 och har börjat fundera över olika ammunition till den. Utöver att ammunitionen ska trivas med bössan, vad är forumets synpunkter på lämplig uppsättning av ammunition för olika ändamål? Den jakt jag sannolikt har tillgång till är i hela spannet från räv, rådjur o hjort till gris. Älg inte så troligt i nuläget. Så vad kan vara en bra startuppsättning med tanke på kulvikt, bly/koppar m.m.? Handladdning ligger ännu långt bort i framtiden, så det rådet är inte aktuellt att följa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sako_Finnbear Posted May 2, 2021 Share Posted May 2, 2021 Jag kör med 200gn Norma Oryx som allt i allo patron. Gillar lite tyngre kulor med momentum och lite lägre fart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post sidelock Posted May 2, 2021 Popular Post Share Posted May 2, 2021 EN jaktpatron. Tex hornady sst. EN helmantel. Tex S&B älgbanebulk. Inte krångla för mycket.😉 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mad Mike Posted May 2, 2021 Share Posted May 2, 2021 Jag använder bara 165gr nosler Ballistic Tip till allt i min 30-06. Mike Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M-98 Posted May 30, 2021 Share Posted May 30, 2021 En 165 eller 150grain kula av vettig konstruktion kommer funka väl. En 150 grain tsx/ttsx/e-tip eller sako super hammerhead etc duger gott . Jag tycker 150-165 grain Nosler ballistic tip/accubond är bra också. 200grain är onödigt tungt enligt min mening. Som sidelock skrev krångla inte till det mer än nödvändigt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sako_Finnbear Posted May 30, 2021 Share Posted May 30, 2021 Nej en expanderande och en helmantel räcker gott tycker jag med. Sedan om man föredrar lätt eller tungt är en smaksak. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
karelsk blandning Posted May 30, 2021 Share Posted May 30, 2021 Finns interbond som köpe skott kan det vara nånting att testa. Sen brukar väl hornadys ammunition vara billigare än norma. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Givdul Posted May 30, 2021 Share Posted May 30, 2021 Givet att du bara kommer använda ett sikte till vapnet är det helt rätt att välja EN sort till jakt och en för övning. Jag skulle ta en 165/168 grs bondad kula eller blyfritt. Barnes eller Hornady funkar utmärkt om du inte vill köpa Norma, Sako eller Lapua. Övning är inte så viktigt vilket, men jag skulle gå på Norma, Sako eller Lapua. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts