Risarn Posted May 14, 2021 Posted May 14, 2021 Narcissism i sin renaste form...eller vi har i laget sedan 20 år tillbaka endast använt älghund vid älgjakt,en man skaffade då en gråhund helt på eget bevåg och ökade sen ut med ytterligare en jämthund och genom åren så har fler jämthundar passerat revy och alla har varit nöjda....men de senaste 3 åren så har hundantalet ökats på och till slut hade han 4 jämtar som mest stod i hundgården samtidigt som en arbetskollega till honom som är jaktledare i vårt grannlag värvades in i vårt lag med sin jämthund så man kan säga att han har ``dubbelt medborgarskap´´i och med detta vi fick förklarat för oss att värvningen skulle bli en win win situation...dock så jobbar de på samma jobb som sagt och ligger ute på jobb stora delar av året,så ifjol blev samtliga hundar eftersatta i träning och de gjorde några försök att få igång dom lite och åkte till dorotea några dagar i september för att få fart på det hela sedan blev det hundgård igen ända tills vår start i oktober här i södra sverige en släkting till vår mångårige hundman ansökte om medlemskap i laget då han äger en hälleforshund..men det avslogs då vår man redan hade 4 hundar i hundgården av skiftande kvalitet och beslutet förvånade många då släktrelationen var god mellan männen,däremot så har det inte varit problem för 4hundsägaren och hans far att värva in 6-7 andra i laget genom åren...ej jakthundsägare såklart och invalda för att hålla nere jaktarrendet med några kronor...visserligen bra folk även om några få är mer eller mindre osynliga gångna jakthösten blev ett experiment då de enväldigas hundar fick chansen att träna sej i form under praktisk jakt,ofta fick 2 hundar släppas för att över huvud taget få någon rörelse i såten och hundföraren fick hela tiden hålla sej i rörelse framåt för att hundarna skulle hänga med i samma riktning älgtillgången är normal och vi hade 4/4 att skjuta men fick endast 3 vuxna och en kalv fällda,den sämsta avskjutningen på 60 år i trakten....fyrahundsägaren hade tjatat fram att vi skulle skjuta vuxna djur om varannat....kviga tjur kviga tjur osv trots att vi har kvotering sedan många år...detta innebar att vi fick sitta och titta på älgar som var lovliga att skjuta och låta dom passera...efter protester senare togs varannanskyttet bort men då var det i sluttampen på jakttiden för de vuxna och den sista tjuren blev ej fälld och så till nutid,jaktledaren sände ut ett mass sms som löd såhär xxx xxx ringde nyss och frågade om hans son anton kunde få bli medlem med hans mark som insats. Jag sa att formellt väljs medlemmar på årsmötet men lovade någon form av förhandsbesked. Personligen har jag inget emot att han får ett provår...även en man till var intresserad av medlemskap...Han har en gråwachtel, en tax och en till på ingång. Jagar nu på xxxby. Personligen tycker jag anton går före. reaktioner tog fart per omgående såklart jag skrev...Att tillföra en hund utifrån blev förbjudet redan ifjol som jag minns det men jag lägger en slant på anton som frivilligt vill bli med.klart bättre än att övertala folk att bli med som sedan blir mer eller mindre osynliga och övriga reaktioner Måste säga att jag har svårt att förstå varför någon skulle ha företräde i att gå in som medlem i laget beroende på om vederbörande äger en hund eller ej. Till syvende och sist måste det väl ändå vara personen i sig och dennes lämplighet och förmåga som fäller avgörandet i frågan. Det är ju just för att kunna avgöra detta som vi har systemet med provmedlemskap...eller hur? Vi är alla fel ute om vi inte använder oss av provmedlemskapet till att bilda oss en uppfattning om personen i fråga, är han/hon noga med säkerheten och i övrigt en pålitlig person, passar han/hon in i gänget rent socialt eller är personen rent olämplig. Provmedlemskapet är det instrument vi har för detta ändamål och det ska vi använda utan fördomar! ja det tog fyr ordentligt i frågan och ett möte ska bli av inom några dagar mitt bidrag till det hela blir...det finns inget nerskrivet som anger hur många hundar som ska få vara i föreningen....och allt anskaffade av hundar har skett på eget initiativ och föreningen har ej anmodat någon till hundköp..för övrigt sa vår man som har 4 hundar vid ett tillfälle att han inte har hundarna för lagets skull...han sa det under viss irritation...därmed så borde saken vara glasklar för att ta in fler hundar år 2007 ville en man boende i trakten som tidigare haft älghundar men nu var utan hundar helt bli medlem....vår herre med 4 jämtar sparkade bakut direkt ``han har haft tidigare haft hundar och kanske skaffar en i framtiden´´och längre än så kom ej diskussionen och han blev ej medlem märkligt att någon kan vara så rädd för minsta förändring,det handlar ej om att exkludera någon under några år så var det tre hundförare i laget...fyrhundsägaren hade då 2 hundar och 2 andra killar som var markägare respektive medlem hade varsin hund,alla fick släppa så de blev nöjda men bakom ryggen så spottades det svavelsyra på de andra 2 ``hans hund är fet som en gris...skäller för dåligt osv fyrhundsmannen har för övrigt personligen framfört till det lokala älgskötselområdet att han anser att det är dåligt med älg och begärt sänkt tilldelning till vårt lag....denna åtgärd är det ingen i laget som haft uppe på bordet eller ens röstat om....samtidigt har vi betydande skador av älg på vissa områden i marken så faller det sej galet att bedriva en personlig agenda....svaret från älgskötselområdet blev att vi har lägsta tilldelning som går att få....det är andra lag inom området som genom svågerpolitik fått högre tilldelningar berätta hur ni har gjort i era lag där ni tänkt demokratiskt och inte egoistiskt i hundfrågor Quote
Daltorpet Posted May 14, 2021 Posted May 14, 2021 I vårt jaktlag får vem som helst skaffa hund och när det finns fler hundar lottar vi ut dagar och förhoppningsvis får alla minst en varsin dag. Vill man jaga mer och tilldelningen inte räcker så får man fixa mer jakt någonstans. Jag skulle bli galet frustrerad om bara en viss person fick ha hund. Jag skulle byta lag iaf. Quote
karelsk blandning Posted May 14, 2021 Posted May 14, 2021 Hur stora är markerna och hur många är ni totalt i laget? Nej hade inte velat vara med i ett sånt lag, sur gubbar som gnäller på allt har jag fått nog av. Dom passar det ändå aldrig. Hoppas själv på en bättre höst efter att en av värsta människorna jag träffat i jakten slutat i ett av lagen. Gnäll och missumsamhet hela tiden när det inte passade honom. Quote
Järven Posted May 15, 2021 Posted May 15, 2021 Grundrecept för ett fungerande jaktlag, "keep it simple" och värva bara folk som som kan dela glädje och jagar för att det är roligt. Quote
Risarn Posted May 15, 2021 Author Posted May 15, 2021 7 hours ago karelsk blandning sa: Hur stora är markerna och hur många är ni totalt i laget? Nej hade inte velat vara med i ett sånt lag, sur gubbar som gnäller på allt har jag fått nog av. Dom passar det ändå aldrig. Hoppas själv på en bättre höst efter att en av värsta människorna jag träffat i jakten slutat i ett av lagen. Gnäll och missumsamhet hela tiden när det inte passade honom. det är 2200 hektar och vi är 17 man Quote
karelsk blandning Posted May 15, 2021 Posted May 15, 2021 Lite hur markerna ser ut så måste det väl ändå fungera att släppa två hundar samtidigt, mycket folk på dom ha. Vars nånstans ligger markerna? Hålla igång fyra fungerande hundar själv skulle jag säga är svårt om man har ett jobb samtidigt och dom alls ska få jaga. Om man är själv så skulle jag säga att 2-3 hundar Är nog vad man hinner med för är ju oftast så att minst en ska jagas in om dom är lite utspridda i ålder. Väntade nu själv ett år med att ta 3e för att försöka jaga in yngsta, jag försöker hålla mig med 3 fungerande hundar. Har alltid otur å nån hund blir skadad eller liknande under hösten. Förra hösten stod jag med endast en hund att jaga med från 4 året före. Quote
Risarn Posted May 15, 2021 Author Posted May 15, 2021 37 minutes ago karelsk blandning sa: Lite hur markerna ser ut så måste det väl ändå fungera att släppa två hundar samtidigt, mycket folk på dom ha. Vars nånstans ligger markerna? Hålla igång fyra fungerande hundar själv skulle jag säga är svårt om man har ett jobb samtidigt och dom alls ska få jaga. Om man är själv så skulle jag säga att 2-3 hundar Är nog vad man hinner med för är ju oftast så att minst en ska jagas in om dom är lite utspridda i ålder. Väntade nu själv ett år med att ta 3e för att försöka jaga in yngsta, jag försöker hålla mig med 3 fungerande hundar. Har alltid otur å nån hund blir skadad eller liknande under hösten. Förra hösten stod jag med endast en hund att jaga med från 4 året före. låter såklart som mycket folk men en del är ju bara invalda som medlemmar för att vara arrendeboskap så att säga,vi är sällan över 10 vid själva jakterna...markerna är belägna i norra västergötland,platta marker med mycket mossmarker Quote
MKJ Posted May 15, 2021 Posted May 15, 2021 Detta är inte en enkel fråga, beroende på vilken gruppdynamik som finns idag är ofta nya hundar och hundförare förmodat lika ofta en tillgång som hämsko i jaktlaget. Hundförare är ofta ett speciellt släkte (är hf och jaktledare själv). Gamla meriter betyder inget då det är kopplat till hunden som bekant har en ganska kort glansperiod. Dock har vissa människor en förmåga att alltid få fram bra hundar, medans andra alltid släpar runt på motsatsen. Ofta gäller devisen man får den hunden man förtjänar och de som har 4 hundar i hundgård fram till oktoberjakten förtjänar heller inget annat än skit. Men dessa människor upptar ofta en plats ändå. Sen kan det finnas andra skäl till att inte störa den fungerande gruppen. Den med odugliga hundar kan ha mycket mark, vara en hygglig person som bidrar socialt eller sitta på andra kvaliteter i ett jaktlag. Man får ibland tänka ett steg längre än bara se till en enskild hunds prestationer. Själv är jag mycket självkritisk i mina jaktlag, ibland känner jag att vi inte riktigt har rätt redskap alla gånger för att erbjuda en effektiv och rolig jakt. Våra hundar är för långa för markerna och med mer och mer klövvilt så skulle man ha 20 minuters slaskhundar och inte spets/såetsblandningar som tar upp och med oflyt är borta resten av såten. Men det är med såna hundar jag vill jaga och därmed får de andra hänga på. Ibland blir det bra då hundarna faktiskt alltid jagar, men inte jämt då de ibland sticker. Hur skulle då jag resonera i mina jaktlag? Vi är 3 hf i varje och jag är van att gå varje såt, ibland som backup enligt turordning dvs att de andra släpper först och sticker en så fyller nästa på. Vi jagar älg och gris samtidigt. Men jag är rätt säker på att en 4e hf skulle störa dynamiken, jag och mina hf kollegor har inte hundar för att sitta på pass, iaf inte återkommande. Då blir konsekvensen att man jagar nån annanstans i stället. Jag har den möjligheten men det kanske inte alla har. Trätor i jaktlag handlar nästan alltid om hundar eller kött. Vi har elminerat köttbiten, alla som betalar får hämta kött oavsett hur mycket de jagar. Ingen behöver jaga för köttet och vi får ändå alltid ge bort kött till slut. Som jaktledare har man ansvar för gruppen, att folk är inkluderade och gör sitt men också har han ett ansvar för att jakten bedrivs på ett roligt och effektivt sett. När vi rekryterar så gör vi det för att gruppen ska fungera, det innebär tyvärr också att vi värnar om våra hf-platser. Att hålla bra hundar kräver mycket jobb utanför jakttid, det är ett privilegium men för att hundar ska bli bra/bättre måste de också få jaga. Är rätt säker på våra passkyttar vet vilket jobb vi lägger ner offseason. Inte lätt detta men som det låter missbrukar er jaktledare sitt privilegium, ur det perspektivet borde hans hundar konkurrensutsättas enligt min åsikt. Vilka konsekvenser det kan få för er gruppdynamik kan du bara svar på själv. Lycka till! Quote
Risarn Posted May 15, 2021 Author Posted May 15, 2021 1 hour ago MKJ sa: Detta är inte en enkel fråga, beroende på vilken gruppdynamik som finns idag är ofta nya hundar och hundförare förmodat lika ofta en tillgång som hämsko i jaktlaget. Hundförare är ofta ett speciellt släkte (är hf och jaktledare själv). Gamla meriter betyder inget då det är kopplat till hunden som bekant har en ganska kort glansperiod. Dock har vissa människor en förmåga att alltid få fram bra hundar, medans andra alltid släpar runt på motsatsen. Ofta gäller devisen man får den hunden man förtjänar och de som har 4 hundar i hundgård fram till oktoberjakten förtjänar heller inget annat än skit. Men dessa människor upptar ofta en plats ändå. Sen kan det finnas andra skäl till att inte störa den fungerande gruppen. Den med odugliga hundar kan ha mycket mark, vara en hygglig person som bidrar socialt eller sitta på andra kvaliteter i ett jaktlag. Man får ibland tänka ett steg längre än bara se till en enskild hunds prestationer. Själv är jag mycket självkritisk i mina jaktlag, ibland känner jag att vi inte riktigt har rätt redskap alla gånger för att erbjuda en effektiv och rolig jakt. Våra hundar är för långa för markerna och med mer och mer klövvilt så skulle man ha 20 minuters slaskhundar och inte spets/såetsblandningar som tar upp och med oflyt är borta resten av såten. Men det är med såna hundar jag vill jaga och därmed får de andra hänga på. Ibland blir det bra då hundarna faktiskt alltid jagar, men inte jämt då de ibland sticker. Hur skulle då jag resonera i mina jaktlag? Vi är 3 hf i varje och jag är van att gå varje såt, ibland som backup enligt turordning dvs att de andra släpper först och sticker en så fyller nästa på. Vi jagar älg och gris samtidigt. Men jag är rätt säker på att en 4e hf skulle störa dynamiken, jag och mina hf kollegor har inte hundar för att sitta på pass, iaf inte återkommande. Då blir konsekvensen att man jagar nån annanstans i stället. Jag har den möjligheten men det kanske inte alla har. Trätor i jaktlag handlar nästan alltid om hundar eller kött. Vi har elminerat köttbiten, alla som betalar får hämta kött oavsett hur mycket de jagar. Ingen behöver jaga för köttet och vi får ändå alltid ge bort kött till slut. Som jaktledare har man ansvar för gruppen, att folk är inkluderade och gör sitt men också har han ett ansvar för att jakten bedrivs på ett roligt och effektivt sett. När vi rekryterar så gör vi det för att gruppen ska fungera, det innebär tyvärr också att vi värnar om våra hf-platser. Att hålla bra hundar kräver mycket jobb utanför jakttid, det är ett privilegium men för att hundar ska bli bra/bättre måste de också få jaga. Är rätt säker på våra passkyttar vet vilket jobb vi lägger ner offseason. Inte lätt detta men som det låter missbrukar er jaktledare sitt privilegium, ur det perspektivet borde hans hundar konkurrensutsättas enligt min åsikt. Vilka konsekvenser det kan få för er gruppdynamik kan du bara svar på själv. Lycka till! det var ett utförligt svar det.tack,nej han med 4 hundar har ingen mark men far hans har en del hektar men det är inget som skulle omöjliggöra fortsatt jakt om den marken försvann,så det är ingen maktfaktor Quote
Arctic Posted May 15, 2021 Posted May 15, 2021 Effektiv behöver inte betyda roligt, även om det inte finns många som tycker att det är roligt att sitta i skogen när ingenting händer. Med balans och god kamratskap brukar det fungera bra. Tyvärr är båda ibland en bristvara. I slutändan har du egentligen tre val: - Acceptera det hela som det är. - Försöka förändra. - Byta jaktlag. Jag har två hundar själv, och för att se till att de får tillräckligt med jakt så är jag med i fyra jaktlag. Jag sitter en del på pass, men om mina hundar inte skulle få någon skogstid skulle jag snabbt lämna det jaktlaget. Därmed sagt så sitter jag i princip bara på pass under älgjakten i Norrbotten, då mina hundar inte passar dessa marker. Det har bara jagats med dem när alla de mer lämpliga hundarna varit otillgängliga av någon orsak. Det har jag inga som helst problem med att acceptera. Det behöver finnas balans så att alla inblandade i ett jaktlag är hyfsat nöjda. Hur den balansen ska skapas måste varje lag lösa själv -- jag tror inte det finns någon patentlösning. Lycka till med den framtida jakten. Quote
Risarn Posted May 15, 2021 Author Posted May 15, 2021 3 hours ago Arctic sa: Effektiv behöver inte betyda roligt, även om det inte finns många som tycker att det är roligt att sitta i skogen när ingenting händer. Med balans och god kamratskap brukar det fungera bra. Tyvärr är båda ibland en bristvara. I slutändan har du egentligen tre val: - Acceptera det hela som det är. - Försöka förändra. - Byta jaktlag. Jag har två hundar själv, och för att se till att de får tillräckligt med jakt så är jag med i fyra jaktlag. Jag sitter en del på pass, men om mina hundar inte skulle få någon skogstid skulle jag snabbt lämna det jaktlaget. Därmed sagt så sitter jag i princip bara på pass under älgjakten i Norrbotten, då mina hundar inte passar dessa marker. Det har bara jagats med dem när alla de mer lämpliga hundarna varit otillgängliga av någon orsak. Det har jag inga som helst problem med att acceptera. Det behöver finnas balans så att alla inblandade i ett jaktlag är hyfsat nöjda. Hur den balansen ska skapas måste varje lag lösa själv -- jag tror inte det finns någon patentlösning. Lycka till med den framtida jakten. hur är det i ditt fall,är det något av de jaktlag som du är med i som uppmanat dej att skaffa hund eller är det eget initiativ...i vårt lag är det ingen som uppmanat någon att ordna jakthundar för att hålla laget med hundtillgång,hundföraren har själv sagt med viss irritation att han inte har hundarna för vår skull...han kan ej undgå ansvar för det yttrandet.... Quote
karelsk blandning Posted May 15, 2021 Posted May 15, 2021 4 minutes ago Risarn sa: hur är det i ditt fall,är det något av de jaktlag som du är med i som uppmanat dej att skaffa hund eller är det eget initiativ...i vårt lag är det ingen som uppmanat någon att ordna jakthundar för att hålla laget med hundtillgång,hundföraren har själv sagt med viss irritation att han inte har hundarna för vår skull...han kan ej undgå ansvar för det yttrandet.... Vad är det att älta i, skaffa en hund själv för laget och jaga med. Ingen köper väl en hund för att laget ska ha den, betalar laget för mat,försäkring,skador och tiden. Då kan man säga att det är för laget kan jag tycka. Jag har iaf mina hundar för att jaga med och förhoppningen att själv skjuta efter ett bra jobb, men är väl lite skillnad vars och hur man jagar. Får jag välja jagar jag själv med hunden och skulle kunna lämna en älg åt dom andra i laget om det inte var något gnäll. Jag skjuter eran tilldelning själv på en jakt säsong och ibland 2x om det går bra. Enda lösningen för er är nog att ha ett möte och diskutera genom hur och vad ni ska göra för att få det att fungera. Quote
Risarn Posted May 15, 2021 Author Posted May 15, 2021 33 minutes ago karelsk blandning sa: Vad är det att älta i, skaffa en hund själv för laget och jaga med. Ingen köper väl en hund för att laget ska ha den, betalar laget för mat,försäkring,skador och tiden. Då kan man säga att det är för laget kan jag tycka. Jag har iaf mina hundar för att jaga med och förhoppningen att själv skjuta efter ett bra jobb, men är väl lite skillnad vars och hur man jagar. Får jag välja jagar jag själv med hunden och skulle kunna lämna en älg åt dom andra i laget om det inte var något gnäll. Jag skjuter eran tilldelning själv på en jakt säsong och ibland 2x om det går bra. Enda lösningen för er är nog att ha ett möte och diskutera genom hur och vad ni ska göra för att få det att fungera. det är allt tur för hundfolket att passarna står för det mesta av arrendet...det där att jaga själv för hundfolk tog vi bort då det missbrukades Quote
karelsk blandning Posted May 15, 2021 Posted May 15, 2021 13 minutes ago Risarn sa: det är allt tur för hundfolket att passarna står för det mesta av arrendet...det där att jaga själv för hundfolk tog vi bort då det missbrukades Tur vi har tvärtom, jag var nog själv den som betalade och la ner mest tid i skogen dom senaste åren och ändå är jag iväg på flera ställen jaga. Om det är så dålig stämning i laget så förstår jag inte varför man inte slutar eller byter lag om det inte blir nån skillnad. Quote
culot Posted May 15, 2021 Posted May 15, 2021 Det finns en anledning till att jag inte aktivt söker klövjakt eller medlemskap i Lag, och det är för man gång på gång hör diverse slitningar av ibland helt absurd karaktär, och då jag har ett måtto sedan snart 40 år att livet är för kort för att umgås med idioter skulle jag aldrig vilja utsätta mig för dylikt... 2 Quote
MagnusN Posted May 15, 2021 Posted May 15, 2021 Luktar gubbsurt... Några reflektioner, utan inbördes ordning I ett föreningsjaktlag är det rätt mycket begärt att en person ska få hålla igång 4 älghundar på en mark på 2000ha och 17 medlemmar, om det finns andra som vill ha hund. Det är skamligt att komma med otränade hundar, då får man stå åt sidan. Det triggar till att komma med bra material. Ägare till bevisligt dåliga hundar får nöja sig med begränsat med släpp. Blir mycket lidande annars. Ett jaktlag måste ge förutsättningar för att få fram bra hundar genom att tillåta försäsongsträning och unghundsinjagning på egen hand. Det är en fördel att ha för få hundar i laget, då kan man ta in gästhundar som är bra. För egen del har jag insett att föreningar sällan är rätt väg för jaktlag, det blir ofta politiskt bajs istället för gemytlig jakt. Föredrar att en vettig lagom-demokratisk-person står på arrendet och har sist ordet. Några få enkla regler om jakten på det. Då blir allt enkelt och trevligt. Quote
Risarn Posted May 15, 2021 Author Posted May 15, 2021 4 hours ago karelsk blandning sa: Tur vi har tvärtom, jag var nog själv den som betalade och la ner mest tid i skogen dom senaste åren och ändå är jag iväg på flera ställen jaga. Om det är så dålig stämning i laget så förstår jag inte varför man inte slutar eller byter lag om det inte blir nån skillnad. en person är roten,2 st har gått över till grannlaget tack vare honom,inte ska vi veteraner dunsta för nån som kommit in efter oss...det löser vi med tiden...anspänning och utbrott förekommer överallt Quote
Recommended Posts