Sako_Finnbear Posted May 17, 2021 Share Posted May 17, 2021 Drömen (som för så många andra) är att åka på safarijakt i Afrika. Beväpningen jag har att tillgå är en SAKO 75 Deluxe 30-06 och en SAKO Finnbear 375H&H. Frågeställningen här handlar dock om 30-06. Hur stora/hårdskjutna djur är det etiskt försvarbart att fälla med kalibern, och vilka kulor bör man använda? Vet att det fällts både Buffel och Elefant med kalibern, men var bör man dra gränsen? Kom gärna med era tankar och idéer om detta... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TekDr Posted May 17, 2021 Share Posted May 17, 2021 30-06 duger väl till allt utom då kanske buffel, elefant, noshörning och flodhäst även om den säkert fällt alla de fyra också i stort antal. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ijahman Posted May 17, 2021 Share Posted May 17, 2021 Etiskt skulle jag säga allt som är tillåtet att jaga med kalibern. Alltså allt utom big-5 som i de flesta länder har 375 H&H som minimikaliber. (Förutom i vissa fall Leopard tror jag) Hårda kulor är det som brukar rekommenderas. Jag körde med Swift A-frame. Förvisso i 9,3x62 med den gjorde jobbet på samtliga plains game-arter jag jagade. Mvh John Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sidelock Posted May 17, 2021 Share Posted May 17, 2021 Snart sagt alla guider säger bara att man ska ta sin vanliga hjort-bössa som man känner väl. För allt utom big 5 och fågeljakt typ. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sako_Finnbear Posted May 17, 2021 Author Share Posted May 17, 2021 Jo ser man historiskt sett har ju 30-06 med tunga kulor fällt ett hyggligt antal även av "tjockhudingarna". Dock inget jag skulle vilja testa. Ja man hör ju nästan alltid att man bör använda lite hårdare kulor till Afrika jakt. Här hemma använder jag 200gr Oryx, den borde ju funka hyggligt tänker jag? Ja visst är det så att man ska känna sin bössa väl, och med handen på hjärtat är det mest 30-06 som får hänga med på jakt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luger6 Posted May 23, 2021 Share Posted May 23, 2021 Till min senaste resa söderut köpte jag mig en pipbytare, min tanke var att ta 300WM pipan till PG och 416 pipan till större vilt. I stället för att släpa med mig en extra pipa och kikarsikte så tog jag helt enkelt med mig två olika kulor, 400gr A-frame och 340gr Woodleigh. Sköt rubbet med 416 med bra effekt i viltet. Av fattigmansbuffel (Gnu) och zebra som anses som ganska hårdskjutna lade sig tre av fem på plats. Har du en 375a så finns ingen anledning att ta något i kal 30 även om den duger till PG. För Eland och Giraff skulle jag dock gå upp i alla fall till 9,3. Har skjutit med 250gr TSX i 9,3-64 på tre resor med utmärkt resultat. Oryx har funkat för många----utom för dom som det inte har funkat för. Anses av en del som lite för mjuk. A-frame eller TSX tar jag med mig när jag åker ner. När jag hade min 375a laddade jag med 235gr TSX, då får man upp hastigheten lite. Kort sagt så duger 30-06an med premium kula till det mesta, själv tycker jag det är trevligt om viltet lägger sig på plats så för min del tar jag det grövsta i skåpet när jag åker till Afrika. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sako_Finnbear Posted May 24, 2021 Author Share Posted May 24, 2021 Jo blir väl att man i så fall tar med sig 375:an.👌 Var bara lite (eller ja, inte så lite) nyfiken på erfarenheter av 30-06 i Afrika. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts