Sako_Finnbear Posted May 17, 2021 Share Posted May 17, 2021 Vill bara rekommendera ett bra "vapenfett". Tycker att många för ändamålet avsedda fett inte håller måttet. Hittade detta Wurth Högtemperatur fett på nätet och bestämde mig för att testa det. Fettet ska klara både höga temperaturen (-35 till +160) samt höga belastningar. Dessutom ska det vara bra korrosions- skyddande. Har använt det en tid nu och det funkar alla tiders. Stannar kvar på ytan mycket bättre än annat fett jag testat och håller smörjningen längre. Även mycket billigare än vapenfett i de här småtuberna. https://vparts.se/se/wurth-hogteperaturs-fett-hjullager-fett.html 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silver Posted May 17, 2021 Share Posted May 17, 2021 Bra tips! Jag använder CRC lithium sprayfett till ganska många olika ändamål. Köpte en burk till min ljuddämpare, det var under den tiden då Stalon själva föreslog just den produkten. Nu när dom fyllt egna småtuber så har dom tagit undan rekommendationen men det fungerar fortfarande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tecno Posted May 17, 2021 Share Posted May 17, 2021 Troligen duger Biltemas motsvarande högtempfett https://www.biltema.se/bilvard/smorjmedel/fetter/hogtemperaturfett-2000030622 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sako_Finnbear Posted May 17, 2021 Author Share Posted May 17, 2021 Ja jag misstänker att när man fyller fett på en liten tub och kallar det "vapenfett" lägger dom på priset rejält? Jo Biltemas duger säkert jättebra. Dock i princip samma pris som Wurth. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusN Posted May 17, 2021 Share Posted May 17, 2021 Är det av typen ”svart och väldigt kletigt”? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sako_Finnbear Posted May 17, 2021 Author Share Posted May 17, 2021 59 minutes ago MagnusN sa: Är det av typen ”svart och väldigt kletigt”? Jepp! Stämmer bra det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Järven Posted May 17, 2021 Share Posted May 17, 2021 Nedan är vad jag använder. Till spännkurvan mellan slutstycke och slutstycksmutter så fungerar Molybdendisulfidfett MoS2 då det är hög belastning på liten yta, finns i bildelsaffärer då det bla använder för att nya kamaxlar inte ska skära i hop innan dom blivit inslitna. Mycket bra smörjegenskaper men man vill inte ha det någon annan stans då allt det kommer åt blir svart och svårt att tvätta bort. Till det mesta annat så fungerar CRC Super Adhesive Grease bra för mina vapen, med det bör läggas på tunt så det annars blir nästan lite väl klibbande. Använder det tex till bulten på brytvapen och klackarna på slutstycken. Till långtidsförvaring eller rostskydd "off season" bör väl Kronans vapenfett 101 kunna fungera kan man tycka, jag har en burk men använder den mycket sparsamt då den sägs vara canserframkallande. Annars är det symaskinsolja som får stå för det mesta smörjandet på bössorna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts