Jump to content

Första hjälpen redoux

Christian N

Recommended Posts

Efter ett par egna incidenter och grabbarnas har jag insett betydelsen av flera första hjälpen ”kit” på lite olika nivåer. 

nivåerna är vardag, bilen, jakt mm 

Jag ser gärna inspirerande inlägg/uppslag på hur ni gör/har ordnat det, inköpsställen mm.

junior satte en trekrok i armen på mig under fisket, med en bra tång slapp jag egentliga skador, men det väckte tankarna igen. 

snälla fora hjälp mig. /C 

Har en lista jag ska delge senare från en bekant med god kunskap, håller själv på att fundera kring bra paket för olika situationer. Främst fjälljakten när allt blir lite viktigare. 

I grund har jag i flera år haft i bilen, på ryggsäckar och i skoterlådor olika större (bilen) och mindre köpta förbandskuddar. Dessa har jag kompletterat med fler och större plåster, värktabletter och lite bra tejp. Ryms det brukar jag knöla in ett paket pappersnäsdukar, såna som är packade 10 st tillsammans. 

Hittills har detta räckt mer än väl, men min tanke med att göra om det hela och eventuellt välja hela innehållet själv är att produkter man känner till är man bättre på använda. Vidare så vill man ju inte dra på onödiga saker eller saker som gått ut och då kan man till exempel öva på att lägga förband med den utrustning som eventuellt inte är okej ha med. 

För några år sedan var det någon på jobbet (centralt) som tog fram ett vacuum förpackat resekit för oss som reser lite mer och oftare. 
Mest uppskattat från mig själv har Loperamide tabletterna varit! (Magsjuka)

Diclofenac i komb med paracetamol funkar bra mot tillf smärta. 
Även Cetirizin mot lättare allergiska reaktioner har varit användbart.

De här sakerna kan rädda både arbete, jakt och fiske. Detta givetvis bara som komplement till de lite mer akuta insatserna. Men jag lovar, när Loperamiden behövs så upplevs det väldigt akut....

Strålande..

jag har kört, stort/litet förband, leucoplast tejp, plåster, värktabletter, sax, samt flaska (or) med klorhex/ saltlösning ev jod samt småsårsavetter. 

Jag ser gärna fler listor/förslag, tänker själv komplettera med tournique, blodstillande pulver/förband samt en del annat plock.

jag kan se följande varianter:

rese 

bil

jakt

benficka

/C

Jag fick tag på en sjukvårdsväska fr försvaret.. kompresser i mängd, vanliga plåster i mängd, tryckförband, sax, grövre sax för att klippa kläder, tourniquet, säkerhetsnålar osv.. Jag har faktiskt petat i en burk Nitromex där även.. ytterst oklart vad det ska tjäna till men ifall man stöter på någon som behöver (och man lyckas lista ut det med tillräcklig säkerhet..)

• Like 1

• 2 weeks later...

Som förälder till ett barn med diabetes - druvsocker! 
Ett paket dextro kan rädda någon från kramper, medvetslöshet eller ännu värre. 

• Like 1

I mitt resekit (beroende på destination) har jag:

Loperamid, koltabletter, dimor, diklofenak, cetrizine, melatonintabletter,2 doser doxycyklin, paracetamol. Olika plåster, 3M silkestejp 2 tum, tornquet 2 st, två första förband, en liten vass sax, pincett, hanskar typ sjukvård. spritsevetter, steriodkräm, plus min egna allergimedicin.  När jag har varit i utvecklingsländer så har jag komplletterat med lite kanlyer, sprutor etc.

• Like 1

Kan rekommendera alla småbarnsföräldrar att gå en första hjälpen kurs för barn. Även om man kan det på vuxna så är tekniken lite annorlunda för barn <12 år. Jag gick för röda korset.

• Like 2

Vet man hur man skll använda sakerna så är det mesta bra. Att veta hur man hanterar situationen är ännu bättre. Att agera förebyggande och tänka efter, innan olyckor sker är bäst. 

För det småa och löjliga:  

Plåster, suturtejp, skavsårstejp, kompeed och dauerbindor.

Det stora och livräddande:

Tourniquet, försvarets första förband, svalgtuber, andningsmask. 

Tänker så här: lite smågrejer som gör att man slipper onödiga sjukhusbesök och grejer för att klara hund eller människa till sjukhus vid rejäla olyckor som skärskada, skottskada, vildsvin osv. Allt annat kan man göra på sjukhus. Hittills har jag turligt nog bara haft nytta av ögonskölj.

För jakten har jag 1förband, blodstoppande förband och tournique i en vacpåse i fickan. Allt annat smått och gott i bilen. Bilen är sällan långt bort.

För hundarna finns en ren filt i påse och plastpåsar föra att skydda inälvor. Självhäftande lindor. Ögonskölj i stor flaska. Klorhex i sprayflaska. Stor dunk vatten för tvätt.

Till ungarna har jag utöver det vanliga även suturtejp, brännskadegel och allergitabletter. När de var små hade jag flytande aktivt kol mot förgiftning.

En lite avbitartång vid båtfiske.