Hoppa till innehåll

Beagle till dov?


Win307

Recommended Posts

Tjena,första inlägget här. "Äntligen" har en av hundarna lagt nosen i vädret,nu är det min tur att välja ny hund. Funderar starkt på en Beagle för enbart dovjakt. Är det ens möjligt att få en hund att bara jaga dov? Hur funkar en Beagle på dov öht? Vill ha en långsamtdrivande hund så man slipper att djuren bara springer rakt fram och försvinner... Vi har bara grishundar och allroundhundar i laget. Dov är vi nerlusade med men ingen har rätt hund. Andra förslag på hundraser mottages oxå!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan inte uttala mig om kombinationen beagle och dovvilt, men det verkar inte vara helt ovanligt att beaglar som jagat både rådjur och hare i yngre åldrar fokuserar mer och mer på hare ju äldre de blir.

 

Bara mina fem ören...

 

MVH

Alias

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har haft Beagle förut,gick bra på rå,sämre på harpaltar. Gick fort på rå inom synhåll,hare var han långsammare på och spårnoga. Bakspår oftast dock... Den blev avlivad pga att vara opålitlig hemma tyvärr. Gillar rasen iaf,kanske inte den optimala hunden för mitt behov men gör gärna ett försök. I värsta fall får jag väl jaga hare istället...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en beagle som bara jagar hare. Typ jaktidiot, ger sig aldrig. Ger sig inte förrän haren är död eller efter sju timmars sökande efter tappt. När det drar iväg långt får man med hjälp av pejl och bil försöka genskjuta och ställa sig i vägen och koppla...

Ni som har beagle till klövdjur, är det inte svårt att få dom att inte hålla efter för läge?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

51 minutes ago Gubbepåstubbe sa:

Jag har en beagle som bara jagar hare. Typ jaktidiot, ger sig aldrig. Ger sig inte förrän haren är död eller efter sju timmars sökande efter tappt. När det drar iväg långt får man med hjälp av pejl och bil försöka genskjuta och ställa sig i vägen och koppla...

Ni som har beagle till klövdjur, är det inte svårt att få dom att inte hålla efter för läge?

 

Jag jagar rå med min, hon brukar bara hålla i en timme. De andra jag jagat med brukar också ligga däromkring. Jag har också en beagle/dreverkorsning och den håller i upp till 1,5 timmar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Risken med beagle är att du får en som prioriterar hare - och till den grad att den inte driver något annat än hare...  

Vill du buktande drev på dov så är en tax, basset eller drever säkrare rasval. Mer utpräglade klövviltsdrivare, lägre fart och bättre skall för uppgiften.

Drevern och de röda bassetarna kan förvisso vara lite onödigt ihärdiga - men det problemet finns ju med beaglen också.     

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

...tänk om någon kunde förklara för våra Beaglar att dom bara ska bry sig om hare.... renar är jättekul tydligen.... 

Och grannen nere i byn, deras Beagle gillar älg så mycket att den avbryter det färska harspåret om den korsar ett äldre älgspår.

Detta helt onödigt inlägg bjuder jag på alldeles gratis 😃

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag känner ingen som har en beagle och har aldrig varit på en klövviltsjakt där en beagle varit med. Förmodligen av en anledning?
Tax, basset fauve eller basset petit är trevliga drevlimpor som är rätt säkra kort. Själv har jag basset fauve. Inte specifikt injagade på hjort utan tar det första de hittar. Dov brukar bukta fint.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en kompis som har Beagle som driver rådjur och kronhjort fint som bara den, går inte våldsamt fort och drevtider runt 1h. Nu finns ingen sov på marken han jagar på men kanske efter nästa säsong kan jag leverera ett svar på det. 

Vi hade även en Beagle som jagade rådjur, han gick nog aldrig på hare om det så fanns nya spår!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

20 hours ago simnil sa:

...tänk om någon kunde förklara för våra Beaglar att dom bara ska bry sig om hare.... renar är jättekul tydligen.... 

Och grannen nere i byn, deras Beagle gillar älg så mycket att den avbryter det färska harspåret om den korsar ett äldre älgspår.

Det är bara att tala om för beaglen att ren och älg ger du fan i, men det kan ta tid innan det sjunker in...
Framför allt måste man vara ute ofta och varje gång den nosar i ren eller älgspår så är det fy och usch!
Min körde iväg ren en eller ett par km de första tre höstarna. Sedan har det inte hänt de senaste fem åren.
Ibland händer det att den söker haren bland betande renar utan att bry sig om dem.
Och har jag den okopplad när vi går efter skogsväg eller skoterspår så bryr den sig inte om renarna fastän de står tio meter bredvid.
Så nog går det men det kräver en husse eller matte som tar sig tid och aldrig ger sig.
Älg har den aldrig varit intresserad, kanske det beror på att den umgås med hästar här hemma..

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hade en Beagel och den var skitsvår att göra harren.
Fruktansvärt bra på o ta upp hare och drev hare med grovt skall.
Tyvärr skulle vi bli av med den jaktmarken vi hade så jag ville ha en hund som drev rådjur för då fick jag lättare en ny mark.
Annars hade hon blivit en grym harhund.

Efter ett tag gick poletten ned och hon drev bara rådjur men med gällt skall tyvärr.
Hon var spårnoga så rådjuren bukta bra och drog dom iväg släppte hon dom.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2021-05-25 at 09:30 Gubbepåstubbe sa:

Det är bara att tala om för beaglen att ren och älg ger du fan i, men det kan ta tid innan det sjunker in...
Framför allt måste man vara ute ofta och varje gång den nosar i ren eller älgspår så är det fy och usch!
Min körde iväg ren en eller ett par km de första tre höstarna. Sedan har det inte hänt de senaste fem åren.
Ibland händer det att den söker haren bland betande renar utan att bry sig om dem.
Och har jag den okopplad när vi går efter skogsväg eller skoterspår så bryr den sig inte om renarna fastän de står tio meter bredvid.
Så nog går det men det kräver en husse eller matte som tar sig tid och aldrig ger sig.
Älg har den aldrig varit intresserad, kanske det beror på att den umgås med hästar här hemma..

 

Det är inte lika enkelt som det låter. Många gånger man är ute och går har man ingen aning om vad för spår dom känner av för man ser dom inte själv.

Låter som din hund har aningens mindre tjurskalle än våra, jag tror särskilt hanhunden våran skulle nog hellre dö än ge sig om den har en ren framför nosen. Jag säger inte att det är omöjligt, men jag påstår att varken jag eller sambon är dressörer nog att lyckas även om vi försöker allt vi kan. Senast i går lubbade en ren tvärs över vägen framför oss på promenaden, kan väl säga att viss ovänskap uppstod om nivån på uppmärksamhet den skulle få... Tiken är inte riktigt lika intresserad, intresserad JA, men mindre.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tackar för alla svar! Renar lär inte vara ett problem då jag bor i Mälardalen... Med träning kanske det går att få den "dovren"? Skall även vara en familjemedlem,det måste även vägas in valet. Dom andra föreslagna raserna har jag redan varit inne på. Det viktigaste är att den ska låta bli gris då vi redan har ca 10 sådana hundar i jaktlaget. Jakten skall avslutas i slaktboden,inte på Ultuna djursjukhus.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Jag snackade med farsan om just detta med dov.

Han är en gammal stövarjägare och hans sista stövare var tokig i just dov.

Enligt min farsa så om du går jakt prov på hare och hunden tar upp dov så får du bara koppla hunden och släppa på nytt.
För tydligen luktar hare och dov väldigt lika så hunden har svårt att känna skillnad.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...