Denenda Posted May 27, 2021 Share Posted May 27, 2021 Hej! Står mellan två val på Jaktia just nu. 1: Sako s20 Hunter med siktet Steiner Ranger 2,5-10x50. Pris 35000 2: Tikka T3x med siktet Zeiss V6 2-12x50 Pris 37000 Några goda råd? Mvh Jonas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrT. Posted May 27, 2021 Share Posted May 27, 2021 Skulle nog satsat på Tikkan, dels för att jag har en T3x själv, men framförallt för optiken. Nu har jag ingen erfarenhet av Steinar, men jag har erfarenhet av Zeiss, bl a inom foto. Dessutom har jag ett Zeiss monterat på min Tikka 😉. Det finns säkert skäl till att Tikkan med Zeiss är dyrare än Sakon med Steinar-optiken. Sako är en bättre (?) bössa än Tikkan, men optiken till Tikkan är sannolikt bättre än den till Sakon, därav skillnaden i pris (skulle jag tro). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BigJim Posted May 27, 2021 Share Posted May 27, 2021 Mitt råd är att köpa den bössa man vill ha och köpa den kikare man vill ha... Såg att det såldes en Helia 2-10 på grannkanalen för 11 papp. Då har du 24-26´kvar till bössa. Då kan du ju tom hitta en beggad Blaser.. Eller varför inte denna bössa https://www.blocket.se/annons/vasternorrland/tikka_t3_lite_stainless_308___meopta_meostar_1_4_belyst/95338515 Då har du ett skapligt kitt för tot 24.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrT. Posted May 27, 2021 Share Posted May 27, 2021 6 minutes ago BigJim sa: Mitt råd är att köpa den bössa man vill ha och köpa den kikare man vill ha... Är benägen att hålla med, men i detta specifika fall var det två alternativ som presenterades och valet var mellan dessa, som jag tolkade det. Sedan att man skall köpa den bössa och optik man vill ha. Jo, men det kanske förutsätter att man har de ekonomiska möjligheterna också, för den bössa och den optik man faktiskt helst vill ha, ligger kanske utom räckhåll för den hugade spekulanten !? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Denenda Posted May 28, 2021 Author Share Posted May 28, 2021 Tack för tankarna! Problemet är att jag inte vet vilken jag vill ha, men jag får fundera lite till idag då 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sako_Finnbear Posted May 28, 2021 Share Posted May 28, 2021 Jag hade faktiskt valt Tikka! Nu är det ju helt individuellt, men Sako S20 Hunter passade inte mig alls, vilket Tikkan gör. Sedan blev jag väldigt besviken på Sakon överlag. Sedan tycker jag att du får mer för pengen den kostar med Tikkan. Men det är bara min åsikt, du ska ju välja efter ditt tycke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Denenda Posted May 28, 2021 Author Share Posted May 28, 2021 52 minutes ago Sako_Finnbear sa: Jag hade faktiskt valt Tikka! Nu är det ju helt individuellt, men Sako S20 Hunter passade inte mig alls, vilket Tikkan gör. Sedan blev jag väldigt besviken på Sakon överlag. Sedan tycker jag att du får mer för pengen den kostar med Tikkan. Men det är bara min åsikt, du ska ju välja efter ditt tycke. Tack Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TekDr Posted May 28, 2021 Share Posted May 28, 2021 Om du absolut inte tycker s20 kolven är det bästa sedan skivat bröd skulle jag personligen valt Tikka T3 av den enkla anledningen att det finns en närmast obegränsad möjlighet för att byta kolv till allt från traditionella valnötskolvar till justerbara sportervarianter och chassin om lusten skulle falla på. Du har även möjlighet att använda Tikkas egna kilspår eller klämma dit picatinny för kikarfästen. För att inte nämna alla andra val i form av underbeslag, slutstyckshandtag etc.. Det är möjligt det kommer mer till s20 framöver men den kommer fömodligen aldrig uppnå T3 nivå av möjlighet att modifierares för att få den att passa ens egna behov när man väl använt prylarna ett tag och vet vad man vill ha. mina fem ören /T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arctic Posted May 28, 2021 Share Posted May 28, 2021 Båda vapnen är bra -- så det blir väldigt mycket upp till personliga preferenser. Jag hade personligen valt Sako, och sedan köpt ett begagnat kikarsikte (eller i mitt fall, satt dit ett kikarsikte jag redan har liggande...). Om alternativet bara varit de två ovanstående alternativen hade det blivit Tikka med Zeiss. Både Steiner och Zeiss är bra sikten, men jag föredrar Zeiss. Och eftersom skillnaden mellan gevären i mitt tycke är så pass liten hade min förkärlek till Zeiss gjort att det tippat över. Jag tror du blir nöjd oavsett vad du väljer -- men jag förstår beslutsvåndan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
karelsk blandning Posted May 28, 2021 Share Posted May 28, 2021 Av dom två, tikkan med lite billigare optik och dämpare. Vad och hur ska grejerna användas? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
josc72 Posted May 28, 2021 Share Posted May 28, 2021 Jag hade också valt Tikka och sedan kompletterat med bra begagnad optik och kanske senare en ny stock. Och jag har bara Winchester 😆 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blaser338 Posted June 3, 2021 Share Posted June 3, 2021 På 2021-05-28 at 07:09 Denenda sa: Tack för tankarna! Problemet är att jag inte vet vilken jag vill ha, men jag får fundera lite till idag då 🙂 Kanske ett lite sent svar men om du inte vet vilken du vill ha så är det nog så att du inte vill ha någon av dem egentligen. För min del är det så att jag kan stå och titta på ett antal bössor som verkar intressanta men när jag håller dem i handen så känns det inte rätt och då får jag leta vidare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
josc72 Posted June 3, 2021 Share Posted June 3, 2021 Tycker Sakon är alldeles för plastig för det priset. Pillade på den igår och stocken känns ju tyvärr hur billig som helst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts