Jump to content

Nybörjare behöver er vägledning vid köp av begagnade vapen

potatis

Recommended Posts

Hejsan,

Jag hade tänkt köpa två begagnade bössor (älgstudsare och bock), båda från två separata privatpersoner. Jag har för tillfället inte ett vapenskåp så jag hade tänkt att förvara dem hos mina föräldrar som bor på annan adress (de har godkänt säkerhetsskåp).

Förstår jag nu proceduren rätt här nu?

Jag behöver göra om detta två gånger (kan jag söka licens för båda vapnen direkt efter varandra eller behöver jag vänta på att först få min första licensansökan godkänd?):

1. Jag betalar handpenning för vapnet till säljaren.
  2. Säljaren skickar sin vapenlicens till mig via post.
  3. Jag ansöker om vapenlicens hos polisen och bifogar jägarlicensen (det gröna kortet) som bilaga. Skriver då in föräldrarnas adress då plats för förvaring erfordras.
  4. Skickar säljarens vapenlicens i separat brev med mitt personnummer på baksidan av licensen.
  5. Jag får en faktura från polisen för ansökan som jag betalar.
  6. Ca. 10 veckor senare kommer min licens.
  7. Nu kan jag åka till respektive privatperson och hämta vapnen efter att jag betalt hela beloppet.
  8. Kan nu förvara vapnen hos mina föräldrar i upp till 3 år.

Det är enklare om säljaren skickar in din licens direkt till polisen. De vet ju varför den kommer. 

Du kan ansöka för två vapen på ett bräde, så jag ser inte nyttan med att söka i två separata ansökningar. Det blir en dyr och billig. 

Förvaringen kan däremot bli lite kinkig - ibland får handläggare för sig att vara nitisk på en nivå som liksom inte har ngn praktisk bäring. Bli inte förvånad om man har åsikter där.... 

/T

• Like 2

Man ska förvara vapen på sin folkbokföringsadress, annars måste du ansöka och motivera för förvaring på annan plats. Du lär inte komma undan att köpa skåpet först. 

Sök licens via webben på polisen, då kan du söka för båda vapnen samtidigt. Då får du direkt en mailbekräftelse med diarienummer. Det och ditt personnummer skriver säljarna på originallicenser och postar direkt till polisen i regionen du skickat ansökan till. 

• Like 1

Det är länken till licensansökan ja. Men du måste ange förvaring vid licensansökan. Att du inte vill lägga pengar på ett skåp före vapen har jag all förståelse för men det skiter polisen fullständigt i. Om dina föräldrar äger mark de bor på i Småland och det bara är där du jagar, och du sitter i ett studentrum i Umeå under terminerna. Då kan du få tillstånd för förvaring hos annan, om du träffar på rätt handläggare. 

• Like 1

1 hour ago potatis sa:

Om man nu behöver förvara på annan plats, söker man om detta i samma ansökan eller behöver jag göra ny ansökan efter det?

Är det följande länk du menar eller någon annan: https://etjanster.polisen.se/evapen/nylicens/?

"Behöver" bygger mest på om det är möjligt eller inte att förvara vapnen där man är skriven. Och med möjligt menas INTE att man inte vill skaffa ett eget skåp. 

Finns mig veterligen en blankyl för just det. Ansökan om förvaring på annan plats. 

Vapenlicens = eget skåp där du är skriven så länge du inte bor hemma, annat är ett dokumenterat undantag. Som därtill är tidsbegränsat. 

Så köp ett skåp nu direkt, det är enklast. 

/T

• Like 1

Vapenskåp är en sur utgift men det behövs förr eller senare så det är lika bra att bita i det sura äpplet och göra investeringen så snart som möjligt. Och som pmt skriver, det blir administrativt krångel utan. 

• Like 1

Och när man ändå köper ett vapenskåp så kan det också vara klokt att köpa ett så stort som möjligt på en gång :)

• 3 weeks later...