Hoppa till innehåll

Nytt lås till bygge


Buck

Recommended Posts

Höll på att skriva Remingtonklon, men lång låda hm...Mauser eller Winchester 70? Roligare än Tråk-Tikka iaf.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Buck

Ja man kan köpa nytillverkade mauser mekanismer men de kostar :whistling:

En fin 1900 tillverkad i Huskvarna är inte så dumt heller. Eller en äldre S&L, Win pre 6t4 70, tikka eller gammal sako. Allt beror på vad du tycker om.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag känner nog personligen att ett nytt lås är helt okej budgetmässigt bara det är bra och väl fungerande för jakt.

Ett skyttelås blir nog aldrig riktigt bra i skogen.

Ett T3 lås är nog det smarta valet, men inte det roliga :)

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bara för att va avig säger jag Sako 75, annars är nog Tikka T3 det lätta valet. Under förutsättning att vi pratar om ett praktiskt jaktvapen.

Är det finbössa med lyxig kolv mm säger jag nog någon typ av M98. Med lite letande lär du hitta en fräsch 640 med civil låda. Har man lite flyt får man schyst trycke och rakborrad låda på köpet 🤷‍♂️

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

25 minutes ago Dansken sa:

Ett bygge på en Tikka är funkis men kommer aldrig att vara annat än "en ompipat Tikka"

Håller med!

 

Skulle ev vilja hitta en sako 98 att bygga på.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En Winchester 70 super grade med kontrollerad matning och i 338-06 är nånting jag hade kunnat tänka mig bära runt på fast nu har jag en 338wm som Jag är nöjd med.

Hade jag gjort det bygget hade kontrollerad matning varit nånting jag hade funderat lite extra på. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

25 minutes ago Buck sa:

Skulle ev vilja hitta en sako 98 att bygga på.

Det är samma låda som 640- dom är bara bättre putsat och har bättre trycke.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har lyckats hitta en rostfri sako 75 låda som kan funka, känns inte jättekul men kanske funkis.

Hittar jag en svensk leverantör av ett nytt lås typ m98 så köper jag nog ett sådant. Är ju lite känslan som styr där då jag vill bygga något att ha kvar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, Buck said:

Har lyckats hitta en rostfri sako 75 låda som kan funka, känns inte jättekul men kanske funkis.

Hittar jag en svensk leverantör av ett nytt lås typ m98 så köper jag nog ett sådant. Är ju lite känslan som styr där då jag vill bygga något att ha kvar.

https://www.jaktdepotet.no/rifler/zastava/zastava-laasekasse-loep-30-06
 

Visserligen i Norge men det borde inte vara några problem att få hem. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Buck sa:

Har lyckats hitta en rostfri sako 75 låda som kan funka, känns inte jättekul men kanske funkis.

Hm, jag skulle vilja påstå att det är ett av värdens bästa vapen Sako 75.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago fubar sa:

Hm, jag skulle vilja påstå att det är ett av värdens bästa vapen Sako 75.

Jag skulle säga att det är en kvalitativ och välbyggd studsare, inte mer än så.

Ser man driftsäkerheten som en stor faktor i invägandet av ”världens bästa”  så får den på fingrarna av en gammal 1900.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Buck sa:

Jag skulle säga att det är en kvalitativ och välbyggd studsare, inte mer än så.

Ser man driftsäkerheten som en stor faktor i invägandet av ”världens bästa”  så får den på fingrarna av en gammal 1900.

Vet inte hur Sako 75 är då jag bara kikat på en som hastigast men håller med om att 1900 systemet är både enkelt, krångelfritt och riktigt lätt och snabbrepeterat, I alla fall i min bössa.

Efter att tycket blev ombyggt och justerat av Hoppes vapenservice så känns det lika bra som mitt Sako M98 tycke som sitter på min M/98 (Tidig Husqvarna 649)

Den har inte lika trevlig gång i mekanismen som 1900:an, men skulle nog klara ett par världskrig till när det gäller driftsäkerhet.

 

Smaksak a vilken man väljer av dom två, stor fördel 1900 på slutstycksgång, stor fördel M/98 när det gäller möjligheten att nyttja flaggsäkring som måste vara bland det säkraste man kan ha om man går med laddad bössa och eftermarknadsdelar.

Skulle jag gå på en M/98 skulle jag lägga med ett ledat underbeslag eller ombyggnad av befintligt i kalkylen om den var av modellen löstagbar lucka.

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago Dansken sa:

Ett bygge på en Tikka är funkis men kommer aldrig att vara annat än "en ompipat Tikka"

Samma som med en enklare m98 då😉

 

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago sidelock sa:

Samma som med en enklare m98 då😉

 

Finns inte mycket på en M/98 som är lämnat åt slumpen eller designat för att vara billigt och snabbt att producera för den delen, jag är inte helt säker på att den är "den enklare" i en jämförelse mellan dom båda.  ;)

Ska vi vara ärliga så är väl de flesta repeterbössor i mångt och mycket just förenklingar från M/98.

Hade slutstycksgången varit en gnutta bättre så hade det i min ögon varit den optimala mekanismen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 hours ago Buck sa:

Jag skulle säga att det är en kvalitativ och välbyggd studsare, inte mer än så.

Ser man driftsäkerheten som en stor faktor i invägandet av ”världens bästa”  så får den på fingrarna av en gammal 1900.

Därom tvistar de lärde och jag har ägt både CG1900 och CG2000 båda mycket fina kvalitetsvapen inget tal om annat speciellt min CG2000 Magnum med helt otroligt fint trä av sista leverans från fabrik.

Men jag håller nog inte med om att en Sako 75 är en medelmåtta i kvalitet, tanke och utförande.

Förövrigt om man ska korrekturläsa så står det ett av världens bästa inte DEN bästa.

Tikka M55/65 är utmärkta vapen att bygga sitt precisions jaktgevär kring.

Jag har både haft och har byggen på dom låsen och dom gör ingen besviken annat än en dålig skytt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 minutes ago fubar sa:

Därom tvistar de lärde och jag har ägt både CG1900 och CG2000 båda mycket fina kvalitetsvapen inget tal om annat speciellt min CG2000 Magnum med helt otroligt fint trä av sista leverans från fabrik.

Men jag håller nog inte med om att en Sako 75 är en medelmåtta i kvalitet, tanke och utförande.

Förövrigt om man ska korrekturläsa så står det ett av världens bästa inte DEN bästa.

Tikka M55/65 är utmärkta vapen att bygga sitt precisions jaktgevär kring.

Jag har både haft och har byggen på dom låsen och dom gör ingen besviken annat än en dålig skytt.

Håller med om att tikkorna är bra, men jag fullkomligt hatar den genomgående skruven på m65

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago Järven sa:

Finns inte mycket på en M/98 som är lämnat åt slumpen eller designat för att vara billigt och snabbt att producera för den delen, jag är inte helt säker på att den är "den enklare" i en jämförelse mellan dom båda.  ;)

Ska vi vara ärliga så är väl de flesta repeterbössor i mångt och mycket just förenklingar från M/98.

Hade slutstycksgången varit en gnutta bättre så hade det i min ögon varit den optimala mekanismen.

Du menar förbättringar av m98?😉

Eller njuter du av runda oborrade lådvalv, stenhårt tryckpunktstrycke, rövtrögt slutstycke med spaken stående rakt åt sidan, rasslig flaggsäkring och underbeslag utan gångjärn?

Eller med m98 kanske du menade en variant med alla senare tillkomna ändringar som direkttrycke, sidosäkring, enkel plundring, nerböjd spak, polerat slutstycke och praktiskt kikarmontage precis som på tikka m65?😉

  • Haha 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...