Hoppa till innehåll

Funkar alla typ av betongblock i rätt storlek&vikt?


sexfemåtta

Recommended Posts

Suttit och kollat lite på de betongsocklar som säljs till lättare vapenskåp. Funderar på att flytta skåpet till ett annat, bättre ställe här hemma, men där går det dock inte att bulta fast i golvet. Därav funderade jag på att köpa ett betongblock/sockel det kan bultas fast i och därmed bli över 150kg totalt. 

Ser att alla vapenskåpsaffärer säljer såna, för typ 1000-1500kr. Men, jag bor väldans nära en betongfabrik och har några till i närheten. De som säljs till vapenskåpen finns inte att köpa i min närhet och kostar mycket att frakta..därav tänkte jag höra med betongfirmorna om de har nått block i passande storlek och vikt. Av det jag kan döma av typ trappblock i rätt storlek/vikt så kostar de BETYDLIGT mindre summor också.

Ser nån några problem med mitt resonemang? För grejen är väl inte mer avancerad än att det ska vara ett betongblock i rätt storlek och vikt som man bultar fast skåpet i, för att kraven ska vara uppfyllda?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kan tänka fel här, så någon kan väll rätta mig isof. 

Skulle nog bara plasta in botten på skåpet, och köpa en säck med betong.. och gjuta på plats.
Ev lägga trälister utanför som man får mått på klumpen, så att den går att få ut..

Då går det juh gjuta in fästen för bultning...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En säck betong kostar ca 100 sek, väger 25 kg och ger ca 11 liter betong.

Skruva ihop en enkel form, ställ i några bultar med en stor bricka efter hålen i botten på skåpet och häll i så mycket betong du behöver för att komma upp i 150 kg.

Eller det bästa, köp ett större skåp....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

53 minutes ago, Mr P said:

En säck betong kostar ca 100 sek, väger 25 kg och ger ca 11 liter betong.

Skruva ihop en enkel form, ställ i några bultar med en stor bricka efter hålen i botten på skåpet och häll i så mycket betong du behöver för att komma upp i 150 kg.

Eller det bästa, köp ett större skåp....

Jag orkar verkligen inte, och har inte tid att, gjuta en betongklump själv just nu :)

Men tyckte ändå inte det skulle behöva kosta 1500-1600 spänn, vilket det gör om man beställer de som "passar till skåp" online. 

Inte aktuellt att köpa ett större skåp pga flera anledningar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur mycket vikt behöver du sätta dit?

Snabb koll på S:t Erik gav att ett murblock väger 100 kg. Med några expander bult så sitter det bra i skåpet. Storleken är 350x700x175 mm. Finns som halvblock också. På bygghema så kostar det 229:- och några expanderbultar borde inte kosta mer än en 50-lapp.

Finns säkert andra block som borde passa.

Block.thumb.jpg.a106f1bcd1bc5030120524e53dcb833d.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte vilket skåp du har eller tänkt dig, 104kg verkar något ligga på typ Safir 8

Botten tycks vara inv 340x240mm

Alltså ber du någon verkstad klippa, skära eller kapa till bitar om ovanstående mått i 10mm så har du vikten med 7st plåtar.

Alternativt tjockare, men blir ju drygare att hantera.

Alltså 70mm stålplåtar motsvarar 46Kg lite drygt.

Det som gör dig än gladare med det alternativet är att du har dina tår kvar....

70mm låter kanske som om mycket försvinner av plats, men jag tycker det blev bättre då vapnen kommer högre upp i skåpet om än i blygsamma nivåer.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago, M-Ola said:

Hur mycket vikt behöver du sätta dit?

Snabb koll på S:t Erik gav att ett murblock väger 100 kg. Med några expander bult så sitter det bra i skåpet. Storleken är 350x700x175 mm. Finns som halvblock också. På bygghema så kostar det 229:- och några expanderbultar borde inte kosta mer än en 50-lapp.

Finns säkert andra block som borde passa.

Block.thumb.jpg.a106f1bcd1bc5030120524e53dcb833d.jpg

Behöver 75kg, men tänkte 80+ så har man lite marginal.

Men nu har jag läst och läst...FATTAR INTE om det ens är tillåtet att göra på detta viset (fästa skåp i "lös" betongsockel). Verkar inte vara tydligt skrivet i lagen. Skåpförsäljare skriver i sina produktsidor att man får göra så. Men vad gäller? Jag känner mig nu lite osäker. Måste läsa på mer...

Angående ditt tips, ja, dylika block från St eriks funkar fint. De har även trappsteg för betongtrappor som landar mer perfekt i vikt (ca 84kg) och storlek. Men problemet är där att jag inte hittat nån butik där man helt enkelt kan köpa ETT block utan en massa extraavgifter. De jag kollade med skulle ha ca 300-nått kronor för brytavgift (från en pall om 12block) och typ 200 extra för att bära det från pallen till butiken. Så ~250kr block blev vips 700-800 spänn isf. Visst, billigare än blocken online, men tänkte jag kunde kolla lite mer innan då.

Edit: Bygghemmas fraktavgift för ett sånt campusblock var det facila 1349:- :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du borde väl ha någon entreprenör i närheten som sysslar med markarbeten. Är väl bara att ringa runt lite. Borde finnas block/trappsteg som blivit över på något uppdrag. Ett bidrag till kaffekassan brukar räcka för att få loss dylika ting.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

20 minutes ago, M-Ola said:

Du borde väl ha någon entreprenör i närheten som sysslar med markarbeten. Är väl bara att ringa runt lite. Borde finnas block/trappsteg som blivit över på något uppdrag. Ett bidrag till kaffekassan brukar räcka för att få loss dylika ting.

Japp, det kan säkert gå. Hittade en nyss som kunde tom gjuta ett enl mått till en billig penning. Så fokus nu hamnade snarare på att se om det är 100% rätt och regelrätt att göra så..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 plåtar och du har 78,8Kg bygger 120mm

Sockel är ett jävla skit som du kommer döda dina tår på, en jaktkompis sparkade av två tår på sitt elände.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2021-06-10 at 08:08 fubar sa:

12 plåtar och du har 78,8Kg bygger 120mm

Sockel är ett jävla skit som du kommer döda dina tår på, en jaktkompis sparkade av två tår på sitt elände.

 

Skåpet är ganska hårt det också om man börjar sparka på det.....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 6/10/2021 at 7:08 AM, fubar said:

12 plåtar och du har 78,8Kg bygger 120mm

Sockel är ett jävla skit som du kommer döda dina tår på, en jaktkompis sparkade av två tår på sitt elände.

 

Jag tänkte nog inte sparka runt vid skåpet oavsett, men visst, förstår att det kan hända. 

Jag har fortfarande dock inte lyckats läsa mig till om det är tillåtet att vikta skåp med sockel (eller annat) utvändigt genom att bulta fast skåpet i det på dyl vis? Det VERKAR som det, men hittar ingen konkret info...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan man inte bara göra en form som är skåpet mått och sen höjden man vill ha.

Antingen gjuter man in bultar eller borrar dit expander bult som kapas av i rätt höjd sen, så hade jag gjort om jag behövde.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2021-06-08 at 09:40 lindgren sa:

Jag kan tänka fel här, så någon kan väll rätta mig isof. 

Skulle nog bara plasta in botten på skåpet, och köpa en säck med betong.. och gjuta på plats.
Ev lägga trälister utanför som man får mått på klumpen, så att den går att få ut..

Då går det juh gjuta in fästen för bultning...

Det går väl lika bra att lägga säcken direkt i skåpet? Blir inte tyngre för att man blandar i vatten som sen försvinner... Om jag nu ska rätta dig...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...