alle Posted June 10, 2021 Share Posted June 10, 2021 Gått och smålurat lite på en klass 2-bössa då en av markerna jag är på håller mycket rådjur och obefintligt med gris, blir även någon toppfågeljakt ibland. Tikka m55 är sjukt smidig med sin korta låda och tokfina trycke. Älskar m55an jag har i 308. Har även en win 70 i 6,5x55 som skjuter toktätt men är ett långt tungt as med dämp, skulle i så fall ersättas av detta bygget. Tanken är alltså att köpa en m55 i 222 och pipa om till ex 6,5x47lapua eller 6,5 grendel som kan leverera lite mer punch på håll och är mindre vindkänslig än 222. kanske även funka som klass 1 på ev brungris med en framtida lagändring om 120gr kopparkulor. skall gärna funka i kortare pipa. Har jag missat något alternativ till kaliber? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
exabit Posted June 10, 2021 Share Posted June 10, 2021 6 BR brukar vara en toppkandidat för sånt här. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sidelock Posted June 10, 2021 Share Posted June 10, 2021 6 TCU är ingen dum patron om du ska utgå från en 222rem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fubar Posted June 10, 2021 Share Posted June 10, 2021 Börja med en M55 eller för den delen LSA55 i 308 ist så slipper du öppna upp slutstycket om du tänker dig 6br eller 6xc. Jag har och har haft både 6br och 6xc, br är alltid halv bra matning xc klockren utan minsta pillande. Och skjuter minst lika bra åtminstone för mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
alle Posted June 10, 2021 Author Share Posted June 10, 2021 3 hours ago exabit sa: 6 BR brukar vara en toppkandidat för sånt här. 2 hours ago sidelock sa: 6 TCU är ingen dum patron om du ska utgå från en 222rem. med 6mm kalibrarna försvinner ju möjlighet till att ev elda upp till klass 1 med 120gr tsx men huvudsaken är ju egentligen klass 2 Såg att det låg en 6,5 tcu på blocket nu byggd på en vixen 🤔 2 hours ago fubar sa: Börja med en M55 eller för den delen LSA55 i 308 ist så slipper du öppna upp slutstycket om du tänker dig 6br eller 6xc. Har ju redan en 308 så kanske kan vara värt att bygga på den befintliga med möjlighet till pipbyte beroende på om det inte blir fastligt mycket dyrare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian N Posted June 10, 2021 Share Posted June 10, 2021 Det blir inget klass 1 åka med en 6,5tcu och vixen lås, eller i varje fall väldigt få skott. 6 och 6,5 tcu är vansinnigt roliga kalibrar/patroner men de har begränsningar i det smutta vixen låset. kör du M55 spåret så är väl någon av de kortare 6,5 mm kalibrarna rätt val, skjuter snortätt men samtidigt lever de om mer än nödvändigt, 6 mm är ruggit trevliga i alla varianter. /C 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hs_merkel Posted June 10, 2021 Share Posted June 10, 2021 Hade en m55 i 222 som jag tänkte göra samma resa med. Men blev mycket pengar på bara få till allt med magasin. Kalibern hade jag tänkt 6xc, även 6,5 grendel var på tapeteten.hade jag byggt idag 6,5 creedmoor då den har större användningsområde, och med en koppar kula på 120 grains kan man även skjuta fågel Och på en 308win låda. På 222 hade jag byggt en 6x45 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fubar Posted June 10, 2021 Share Posted June 10, 2021 Skulle jag gå på 6,5 spåret var valet lätt 6.5x47 Lapua utan tvekan. Är man nöjd med enstaka repeteringar som går bra 6Br. Xc matar direkt ur en 308 låda utan meck och kan allt en br och x47 (om man inte räknar in klass1 då) kan men inte vice versa. För närvarande är det bara xc:n som finns kvar hos mig och jag tror att den blir kvar länge. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts